onsdag 1. juni 2022

Svein bak klovnemasken av Svein Østvik (Artemisias diktlesesirkel mai- 22)

 Kategori: Ut fra hylla  
Samlinger som har stått en stund, helst over et halvt år.
Denne kategorien er grei å ha for å få lest det som har stått en stund i hylla. Svein- bak klovnemasken - er ikke den diktsamlingen som har stått lengst. Jeg har flere som har ventet lengre, men jeg trengte noe lettere akkurat nå enn Yeats, britiske romantikere og et par norske jeg har liggende. Jeg tenkte å lese to, denne og en annen norsk debutant; Lise-Marte Vikse Kallåk med Klemme ein gong for ja, to ganger for nei. Men jeg orket ikke lese om kreft, død og sorg, rett og slett. Så den får vente en stund til. 
Jeg har lest en diktsamling av Svein Østvik før, og en del av diktene er også med i denne boka, samt en del nye. Men jeg husket dem ikke da jeg leste denne, den virket nesten helt ny for meg. Design er annerledes, her er masse fine og stemningsfulle bilder og portretter mellom diktene. 



Forlaget om boka: 

Om angst, selvforakt og selvdestruktive krefter

På sosiale medier og TV-skjermene har Svein Østvik skapt ettertanke og debatt. Nå er hans verden nok en gang samlet på papir. I 2014 utkom Sveins verden – dikt og et lite utvalg reiser, som ble utsolgt på̊ rekordtid, men finnes nå som lydbok. Nå fortsetter TV-kjendis Svein Østvik suksessen med oppfølgeren: Svein – Bak klovnemasken.

Her får vi tekster som nakent, åpent og ærlig gir oss et innblikk i alkoholen og de elleville festene. Og om å møte angst, selvforakt og selvdestruktive krefter. Vi får ta del i hans livserfaring om farskompleks, annerledeshet og skam. Men under ligger omsorg, livsglede, humor og lekenhet.


Som teksten over sier, så handler diktene om angst, selvforakt og selvdestruktive krefter. I første del er det masse om selvforakt. Senere kommer det mye om naturen, hva vi mennesker gjør av negative ting, skjønnheten er det også plass til, de enkle gleder og positive verdier.  Rytmen i diktene er ganske god, men det blir litt massivt innimellom, her er lite mellom linjene, men mye på dem.  Østvik er god på rim, noe er lekent, litt Jan-Erik Vold og Arild Nyquist-preg over det, men mest er det alvor, mye alvor. Bildene i samlingen myker opp, og viser oss Sveins alvorlige side , men også tøysekoppen/klovnen. 

Utdrag: 
Har du sett deg lei på mat
så spis deg feit fra andres fat
andres mat fra andres fat
gavner deg som er litt lat
...
...
... 
Fra Tante Ester, s. 96. Eksempel på lekent rimvers

TVANG
Våkne opp til den samme tvang
av alvorstynget skam
krydret av lett livsløgn for å overleve
lenket fast til gammelt tankegods
i disse morgentimer av total ensomhet
med dyna som sutteklut og bamse mellom bena
som en førstehjelpspute uten håp
...
..
..,
...
s. 8.

Her er mitt forrige innlegg om Sveins verden (2019), hørte den på lydbok, og diktene passer bra til å bli lest. Ser jeg fikk et mye mer positivt inntrykk da jeg hørte denne, enn lesingen av denne nye. 

Bak klovnemasken engasjerte meg ikke i noe særlig grad. Temaene er alvorlige og viktige nok, livsfilosofien også, selv om dette for meg er gammelt nytt. At det kan gi nye, yngre lesere noe, det tror jeg nok. En del er i stil med instagrampoesien, selv om Østvik sine dikt stort sett er mye lengre enn insta-formatet. Jeg tror fortsatt at disse vil egne seg bedre til høytlesing, feks som slampoesi. Har Østvik prøvd det mon tro?

Mer om diktsirkelen her


Svein Østvik: Bak klovnemasken, 
Prego mobile forlag 2020
Leseeksemplar fått av forlaget

2 kommentarer:

  1. Hm... kanskje jeg skulle prøvd dikt av ham på lydbok? Ser ut som enkle og greie dikt forøvrig og sånn sett passer det jo å høre dem. Tenker at denne type dikt og som du nevner instagrampoesien passer ypperlig som en slags inngang til poesien eller når man har behov for noe litt lettere. Tenkte at jeg skulle ha to innlegg i mai men har ikke fått skrevet om Vinteroppskriftene ennå, den satt litt lenger inne denne gangen, den forrige ble jeg grepet av umiddelbart mens denne trengte å modnes litt og ble bedre og bedre for hver gang jeg leste. Nå er det noen dager siden forrige lesing så tenkte jeg skulle lese den en gang til før jeg skrev om den, skjønt jeg vet ikke om den passer i kategorien for den var strengt tatt ikke lenge innom bokhyllen for å si det sånn.

    Det er ikke alltid ting fenger eller gir en så mye,sånn er det bare selv om det virker som alvorlige tema han snakker om. Det er greit å lese om det som ikke fenger også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, enig i det siste. Og ang lydbok, tror den finnes når det gjelder Sveins verden, som jeg leste sist. Usikker på om denne finnes.
      Du får bar ta det som det kommer når det gjelder dine leste bøker- går bra det:)

      Slett