mandag 27. juni 2022

Kort om Mordene på Fleat House av Lucinda Riley (britisk kosekrim)

 Hvem ante at Lucinda Riley kunne skrive krim? At hun er dyktig på plott, karakterer og miljø, vet vi, så hvorfor ikke. Jeg ble nysgjerrig og tenkte at jeg ville lese den. Da jeg så boka ledig som ukeslån på biblioteket forrige uke, måtte jeg bare låne en med meg. Jeg skal si at lesingen gikk så det suste. Boka var veldig vanskelig å legge fra seg, rett og slett.


Forlaget om boka:

"Lucinda Rileys (1966-2021) fascinerende kriminalroman Mordene på Fleat House åpner med det plutselige dødsfallet til en elev ved Fleat House på St. Stephen’s, en privat internatskole i det dypeste Norfolk, nordøst for London. Det er en sjokkerende hendelse som skolens rektor helst vil kalle «en tragisk ulykke».

Det lokale politiet kan likevel ikke utelukke at noe mistenkelig har skjedd, og saken fører til at den anerkjente etterforskeren Jazmine 'Jazz' Hunter kommer tilbake til politiet. Noe motvillig går Jazz med på å lede etterforskningen som en tjeneste for sin gamle sjef.

Et makabert funn på skolens område gjør saken til den vanskeligste drapsetterforskningen i hennes karriere. For Fleat House skjuler hemmeligheter som er mørkere enn Jazz og hennes team kunne ha forestilt seg.

Lucinda Riley døde 11. juni 2021. Rett etter hennes bortgang fant sønnen flere manus, blant annet Mordene på Fleat House."



Jeg likte historien, måten boka er skrevet på, like lett og lekende som Syv Søstre-serien. Jeg likte karakteren Jazz Hunter, en politibetjent som egentlig har sagt opp etter et brudd med en kollega. Hun tenker å vie seg til malingen, men blir overtalt til å ta oppdraget i den vanskelige saken der en elev blir funnet drept på Fleat House i Norfolk. Foreldrene hennes bor heller ikke så langt unna. Hennes kollega Miles er også lett å like. 
Mye av historien dreier seg om Angelina, David og Rory Miller. Rory er ung elev på skolen, en sårbar gutt som blir mobbet. Angelina er en sosial streber og finner en bedrestilt mann enn David, ekteskapet rakner, med triste følger. På et vis vikles deres historie seg inn i drapsgåten på skolen.
Det blir flere spor å følge etterhvert og ingen er tydelige til å begynne med.

Dette er spennende, lettlest, et godt plott, og du verden som hun kan kunne skrive og fortelle en historie Lucinda Riley. Dette er ikke spesielt blodig krim, ingen fråtsing i vold, mer som et klassisk britisk kriminalmysterium. Jeg synes boka var overraskende bra. Synd at det ikke blir flere bøker om Jazz og gjengen. Jeg skulle gjerne fulgt dem videre.

Sønnen Harry Whittaker har skrevet prologen og etterordet til boka. Han skriver at han har valgt å ikke redigere så mye, selv om boka ble skrevet i 2006, og var et manuskript han fant blant hennes etterlatte papirer. Hun hadde visst planer om at dette skulle bli en serie, men ønsket ikke å gi den ut før hun var ferdig med serien om De syv søstre. Slik ble det ikke som vi vet. Lucinda Riley døde av kreft i 2021. 


Lucina Riley: Mordene på Fleat House, 432 s 
Cappelen Damm 2022
Lånt på biblioteket





16 kommentarer:

  1. Ikke lest omtalen din siden dette er neste lydbok ut etter Matrix som jeg anbefaler btw. Men kult at hun fikk skrevet en krimbok og jeg fikk med meg at du likte den 🙂

    SvarSlett
    Svar
    1. Kos deg:) Matrix- hvilken bok er et? Har lest om den for en stund siden, men glemt hva den handler om og skrevet av..

      Slett
    2. Lauren Groff som er forfatter,og det handler om klosterliv på 1100-tallet. Skjønt det er ikke så mye åndelig som foregår. Liker den godt.

      Slett
    3. Aha , ja det var det ja. Har les om den da den kom, men noe med klosterliv på 1100-tallet som ikke fenget meg helt.. Mulig jeg bør ta en nærmere titt.

      Slett
    4. Kan forstå at klosterliv ikke frister men det skjer jo saker og ting på dette klosteret da...men interessant er det jo at forfatteren har spunnet en historie rundt to kvinner som faktisk har levd, hun ene er kongelig og den andre heter Marie de France og regnes som Franrikes første kvinnelige forfatter og poet, og da ble jeg jo veldig nysgjerrig på boken.

      Slett
    5. Skjønner det.. Har lest flere bøker fra klostre med så ymse.. og mer seriøst om Hildegard von Bingen.
      vel, vanskelig å si hva det var som ikke lokket, leste omtalen på forlagssiden på nytt i går. Men jeg holder også tilbake fordi det er så mye jeg vil lese, og de som ikke frister nok, får vente, eller ikke bli lest. Men kan hende overbeviser du med en fristende omtale?
      Ble aldri til at jeg leste ferdig Skjebne og raseri heller, men det handler mest om formatet (pocket i knøtteskrift).

      ps. har du hørt på Oktobers podcaster? Hørte nettopp den med Rune Christiansen, Geir Gulliksen som leder samtalene.. Veldig interessant.

      Slett
    6. Nei,det er ikke alt som frister og man rekker heller ikke over alt en vil lese,prioritering må til okke som. Skjebne og raseri har jeg ikke lest men tror jeg har boken liggende...skriver sikkert ikke om Matrix siden jeg lyttet til den og ikke noterte, men om jeg leser på nytt kan det jo være.
      Selv måtte jeg avbryte Ole Robert Sunde sin bok, bok nummer to i sorgtrilogien om tapet av konen,god bok altså men jeg orket ikke lese om lengsel og sorg side opp og side ned akkurat nå og jeg hadde lånt den på Bookbites så jeg får se om jeg plukker den opp igjen senere en gang. Den første boken var veldig bra og ikke fullt så personlig som jeg følte denne ble. Timing må jo stemme.

      Jeg har ikke hørt Oktober podcaster så det skal jeg få sjekket ut, takk for tips. Ser at Annie Ernaux skal til Oslo i august og jeg har veldig lyst til å reise men jeg får se...fikk 17 000 i baksmell på strømmen her i vår og en ny avregning kommer nå i sommer så det gjelder vel å ikke blakke seg helt.

      Så forresten ferdig Kjærlighet og Anarki i går, artig serie det og veldig kjekt at handlingen er lagt til et forlag. Nå er det ut i solen igjen og nyte varmen litt... men merker jeg ikke kan sitte lenge ad gangen, opp hver halvtime og tusle litt rundt. Hehe..men jeg klager ikke altså.

      Slett
    7. Sant det.
      Ang sorgbøker, har heller ikke orket å lese bøker om sorg de siste par-tre årene, har vært nok sorg å deale med på privaten, og da vil jeg lese noe annet.
      Timing er viktig ja:)
      Leste også at Ernaux skal til Oslo, er vel dagen før jeg skal til Hellas fra Værnes så da er et uaktuelt å reise. Jeg kikket etter om de har streamingbilletter, men det så ikke sånn ut. Synes de kunne ha ordnet det og solgt til oss uti periferien..
      Så stor baksmell er noe dritt..
      I fjor fikk jeg baksmell på skatt pluss 16000,- på utgifter etter EU-kontroll. Møkk. Velter hele budsjettet sånne ting.

      Ikke sant K & Anarki var herlig..
      Nå skal også jeg ut i sola, den kom frem etter skyet før i dag..

      Slett
  2. Så fint at du likte den og at den var spennende. Jeg fikk den i posten her om dagen, fordi jeg hadde glemt å avbestille den. Så da får det bli en feriebok jeg tar med meg etter hvert. :)

    SvarSlett
  3. Akkurat lest ferdig og skrevet omtale av boka som kommer i neste uke. Ikke lest noen av hennes andre bøker, men måtte lese denne siden det er krim. Jeg ble positivt overrasket over boka. Bra kosekrim. Flitt omtale

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra, det ble jeg og.:)
      Takk. Spent på din omtale, hvem du enn er Anonym;)

      Slett
    2. Anonym er Henning

      Slett
  4. Starter på denne nå, og er spent på om den oppnår forventningene mine. Bare som eit liten bemerkning: Ser du har skrevet at sonen til Lucinda Riley heiter Roger. Det stemmer ikkje, det er Harry Whittaker som er redaktør for boka.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er sant, det gikk fort i svingene, da jeg tenkte på Roger, artisten ..ikke Harry, hvis det ikke var autokontrollen, hehe. Skal rett opp.

      Slett