lørdag 4. juni 2022

Rapport fra Lillehammer Litteraturfestival fredag 3.juni 2022. En travel dag med mye Gran og Hjorth i regn og sol. (del 2)

 Har jeg vært på skogstur? Nei. På bærtur? Muligens, men nei. Har fått med meg mye i dag, mye bra, best var Gran og Hjorth, hver for seg og sammen. Måtte droppe Solstad, siden jeg ikke rakk ned fra Bjerkebæk til Kulturhuset Banken i tide. Det er stramt mellom postene og det foregår masse samtidig hele tiden. Dagen var nøye planlagt, men at noe sprekker, må man regne med. Mat må man også ha. Det rakk jeg etter Gran på Bjerkebæk og før Gran og Hjorth på torget i Teltet. Hva ellers fikk jeg med meg? Se det, må jeg konsultere programmet og notatboka om. Ullmann og Smith blant annet. Les mer..



Gran og Hjorth i samtale med dyktige Vilde Alette Monrad-Krohn. Et høydepunkt,  sammen med Gran på Bjerkebæk tidligere på dagen. Damenes tema er Begjær og brudd.



Klar med kaffe og notatbok på Kritikerseminar kl. 13.30. Før det har jeg sittet på rommet,  blogget og lest programmet , mail og aviser.


Cathrine Krøger fra Dagbladet.

Fire anmeldere har fått et kvarter hver til å snakke om hvorfor de er kritikere. De tre andre er Susanne Christensen (redaktør Kunstårboka) , C.E. Baldari (Morgenbladet) og F. Helmich Pederssen (Morgenbladet). Interessant foredrag, som jeg kommer tilbake til med eget referat. Gjorde notater. 



Susanne Christensen. Dansk, ikke like lett å få med alt.

Stappfull sal også her. Varmt, tett. Skjønner ikke at de ikke kunne brukt en av salene oppe.



Lillehammer, med Nesna som renner så vakkert gjennom. Restaurant Nikkers der oppe. 


Temaet er den nye boka deres; Kristin må vekk (innlegg i linken) , som jeg nettopp har lest. Artig å høre dem prate sammen med hver sine erfaringer. Fikk også med meg at de fikk spørsmål om stilen i boka. Den kan virke lett og som om det var akkurat slik det var, men de sa at det var gjort med hensikt, og alt er ikke akkurat slik det var. De ønsket å få til en lett og uhøytidelig tone.  (sånn apropos kritikerne, som har gitt boka dårlige anmeldelser, senest Morgenbladet i dag).  At boka kan egne seg til diskusjon og samtale, tror jeg absolutt. Sissel Gran nevnte også noe av refleksjonene/problemstillingene i sitt foredrag på Bjerkebæk senere på dagen.



Venter på lunsj



Var heldig med sola som kom akkurat nå. Ellers var det mye regn også fredag.



Linn Ullmann og Ali Smith


Dette var også et stappfullt arrangement, noe alle arrangementene jeg deltok på forsåvidt var. Glad jeg hadde forhåndsbestilt garantibiletter, slik at jeg kom inn. Hva jeg fikk ut av denne samtalen er jeg litt usikker på. Ali Smith snakket ganske fort på engelsk. Ullmann ville snakke om den nye bok; Companion Piece, og det ble mindre om Årstidene. Dessuten var det varmt, og jeg satt og tenkte på om jeg skulle ta taxi til Bjerkebæk eller sitte her til det ble slutt. Ali Smith var en morsom og kvikk dame og Ullmann var dyktig til å holde seg selv tilbake og gi hedersgjesten Smith god plass til å snakke om skriving og sine bøker. Tror jeg må lese flere av bøkene hennes gitt. Har bare lest VinterOpptak med Smith kan streames hvis du kjøper digitalt pass. 



Ja, så ble det Bjerkebæk på meg, og glad jeg er for det.  Jeg tok en drosje opp til prisen av et vinglass for å rekke forelesningen av Sissel Gran. Bjerkebæk er vakker, hagen duftende friskt etter regn. 


Sissel Gran om å lese Sigrid Undset med terapeutens blikk: En forbannelse eller berikelse?



Utrolig bra forelesning. Sier bare en ting; dette ønsker jeg blir publisert. Jeg vil lese det og det tror jeg også andre vil. Ekstra interessant fordi jeg har studert familieterapi, men samtidig handlet dette om livet og den vanskelige kjærligheten, erfaringer vi har alle har mer eller mindre av. Men også om litteraturen og Kristin Lavransdatter og Sigrid Undset spesielt.

instagram skrev jeg dette: Fantastisk bra forelesning av psykolog og familieterapeut Sissel Gran om lesing av Sigrid Undset med terapeutens blikk. Om kjærlighet , begjær , forelskelse , partraumer og parterapi. Meget interessant. Hun holdt publikum - en fullstappet sal i ånde i en drøy time. Hun ble introdusert av Kristin Brandsegg Johansen som er leder i Sigrid Undset-selskapet . Glad jeg nettopp har lest både Kransen og Kristin må vekk , dette ga nye lag til romanen. Ønsker meg foredraget i papirform. 

Jeg har postet mye på instagram far festivalen, spesielt i story, følg gjerne med der også. @artemisia_60

Sissel Gran er slagferdig, morsom, kunnskapsrik, reflektert og deler tanker og situasjoner fra sitt liv som terapeut relatert til lesingen av Sigrid Undset. 



Kristin Brandsegg Johansen, er leder for Sigrid Undset-selskapet. Hun åpnet forelesningen og takket Sissel  Gran av. Hun har også oversatt en utgave av Kransen (blogginnlegget i linken) , som jeg har lest nettopp.


Fra den frodige hagen. Blomster i blått, trær og andre planter i grønt



Museet, med utgang mot hagen. Butikk og kafe. Koselig sted.



Og her er Marit Eikemo, tidligere på dagen der hun introduserer Ali Smith og Linn Ullmann.



Meg i sola. 




Før jeg går på Heim Gastropub og spiser middag.



Det ble en saftig Heimburger med søtpotetfries og glutenfrit brød. Jeg må ha skikkelig mat mellom et par ganger om dagen, ellers går jeg tom for energi og blir ekstra tappet og smågrinete. Kveldsmat også, men da er jeg jo snart klar for senga. Dette var godt, men det var litt vel mye støy og folk for meg på Heim akkurat nå. Ikke så rart med festival og fredag kveld attåt. Skjønner jo at mange vil hit. Etter maten dro jeg videre til neste post. 



Vigdis Hjorth og Sissel Gran: Begjær og brudd i teltet. 




Dyktige voksne erfarne damer, begge to like slagferdige, begge to er kunnskapsrike, reflekterte forfattere som utfyller hverandre. Mye interessant her om begjær og brudd, burde vært tatt opp. Hjorth sin roman Om bare ble sitert et par ganger, og lest fra. Gran nevnte den også på sin forelesning på Bjerkebæk. Note to self: les den når jeg kommer hjem.
De snakker også om Kristin Lavransdatter. Jeg ble så oppslukt av samtalen at jeg nesten ikke husker noe nå som greier å sortere ut. Kanskje det dukker opp siden. Tenker også at jeg skal lese boka til Gran om Begjær.
Må også gi honnør til samtaleleder Vilde Alette Monrad-Krohn. Skikkelig flink, hun ledet samtalen med glans uten å komme i veien, men også uten å bli overkjørt av de to pratesalige drevne damene. 




Miniglass med rødvin til 99,- det kan man si er festivalpris.. 






Stappfullt her også, bilde er tatt bakover mot utgangen. Var tidlig ute denne gangen og fikk plass ganske langt fremme. 


Ute i kvelden er nok mange på Banknatta. Selv tok jeg kvelden på rommet. Lyset som dukket, sol i regn . var frydefullt. 



Utsikt fra rommet mot tog og Mjøsa




2 kommentarer:

  1. Spennende å se hva du rakk. Jeg har en travel pinse, men skal lage innlegg fra turen min til uka. Jeg hadde med meg kamera, så da er det mer komplisert.
    Synd vi ikke møtes på lunchen i Søndre Park, jeg var det og så Victoria Kielland, Heidi Sævareid og Brown før jeg gikk videre, men tok en runde for å se om du var der. På Bjærkebek, der var jeg en time før foredaget skulle være, da pleier man å få billetter, men det ble bare kaffe på meg, der. Jeg hadde en fin dag og høydepuntet for meg var utstillingen med de kvinnelige kunstnerne fra Kina på Kunstmuseet. Et brett innblikk i et helt ukjent del av hvordan kvinnelige kunstnere har det i Kina.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Synes selv det er artig å lese hva andre får med seg, så jeg gleder meg til ditt innlegg:)
      Fredag var det mye å få med seg, så da måtte lørdagen for min del bli roligere.
      Synd vi ikke treftes, men sånn er det, når mye skjer samtidig. Var bare i parken rett før Hjorth&Hjorth og under, men måtte gå litt før det var ferdig for å rekke Smith & Ullmann. Kielland fikk jeg med meg på torsdagskveld, sammen med Elin Cullhed som skrev Eufori om Sylvia Plath. Veldig bra. Har lest begges bøker.
      Alt jeg var på denne gangen ble fort utsolgt. Glad jeg hadde forhåndsbestilt. Kjedelig å dra på Bjerkebæk på bomtur, da..
      Bra du fikk en fin dag lell:)

      Slett