onsdag 15. juni 2022

Ferieboktips! Herlig feelgood fra Sevilla: Appelsinlunden av Rosanna Ley.

 Jeg har vært på jakt etter romaner fra Sør-Spania en  stund, og det er jaggu ikke så mye å finne som jeg ikke har lest. Det er heller ikke så mye; tre krimromaner (Kristine Henningsen- Den som elsker deg høyt Marit Reiersgård- De døde vet og Øystein Borge- Matadorens dans), samt noen bøker med delvis handling fra områdene her nede, blant annet med en del av den spanske historien om maurere, muslimer, jøder- forskjellige folkegrupper og konflikter dem i mellom i årene løp. nevnes kan Gabi Gleichmans Udødelighetens elixir. Victoria Hislop skrev også en bok delvis herfra, den heter Hjemkomsten, med handling fra blant annet Granada . Synes jeg husker noe om flamenco og sigøynere, men også om den spanske borgerkrigen.  Ildefonse Falcones` Barfotdronningen er også fra sør, men den har jeg ikke lest enda.

Nuvel, så hva handler Appelsinlunden om? Noe helt annet... Les mer under..



Appelsinlunden kom jeg over i en bokhandel, den er utgitt i år, og kom rett i heftet versjon fra Cappelen Damm.  Jeg har en bok liggende av forfatteren, men den har jeg ikke lest. Jeg leser ikke så ofte slike typer bøker, men noen ganger synes jeg det er godt å drømme seg vekk i en herlig lettlest underholdningsroman, spesielt hvis de har handling fra steder jeg er på, eller skal til. Denne boka er fra Sevilla, og delvis fra Dorset i England. Forfatteren er engelsk og har gitt ut fem bøker tidligere på norsk.

Forlaget om boka:

Appelsinlunden av Rosanna Ley er uforglemmelig fortelling om tapt kjærlighet, familiehemmeligheter og appelsiner - fra solfylte Sevilla.

Holly elsker appelsiner, og hun elsker å lage appelsinmarmelade. Nå har hun endelig sjansen til å bytte ut en stressende jobb i storbyen med en drømmejobb i Dorset. Hun åpner "Bitter Orange", en liten butikk som hyller sitrusfrukten som alltid har inspirert henne.

Hollys mor Ella har alltid likt seg i Sevilla. Så hvorfor nøler hun når Holly inviterer henne med på tur for å handle inn produkter til butikken? Hva er hun redd for? Har det noe å gjøre med den gamle oppskriften på spansk appelsinkake som Ella har holdt skjult for familien i alle år?

Sevilla er en by full av sol og appelsiner, men livet der kan også være bittersøtt. Vil kjærligheten overleve appelsinlundens mange hemmeligheter?



Jeg storkoste meg med denne boka, som jeg kjøpte på flyplassen på Værnes før jeg dro til Malaga sist lørdag. Jeg hadde tenkt på den en stund, og så kjøpte jeg den fordi den fristet som fin reiselektyre på denne turen. Den ropte på meg; kjøp meg kjøp meg. Da må man bare høre etter. Boka innfridde hensikten. Her var spenning, mye dramatikk, lokalhistorie, også innviklet romantikk, ja, det hører med. 
Jeg likte veldig godt atmosfæren i boka, med mye skildring av dufter, eteriske oljer, blomster, kaker, smak- alt dette i forbindelse med Hollys forretningsreise til Sevilla for å skaffe leverandører til sin nystartede bedrift Bitre appelsiner. Det var det skikkelig artig å lese om, også fordi jeg liker filosofien, om at det skal være naturlig og økologisk. Ifølge etterordet har forfatteren også brukt nålevende kilder i boka, som et av firmaene i Sevilla, blant annet.
Forfatteren har skrevet en veldig sanselig roman, og jeg ble ført gjennom Sevillas gater , kafeer, folket,  appelsinlunder . naturen og flamencoen, som om jeg var der. Herlig!
Dette var heller ikke en svulstig bok, slik en del bøker i denne sjangeren, kanskje spesielt de amerikanske, kan være. Jeg synes heller ikke den var spesielt omstendelig eller pratsom, teksten fløt lett avgårde, ja, dette er en helstøpt roman i denne sjangeren etter mitt begrep. Det hjelper selvsagt at jeg er interessert i det "faglige" innholdet, for å si det sånn.
Og ikke minst ble Sevilla satt opp på reiselista mi . Men det blir ingen utfart dit denne gangen, men en gang det er litt kjøligere enn nå. Sevilla har dager med 40 grader for tiden... Det tar ca to timer å reise fra Malaga til Sevilla. 




Lite utsnitt fra Malaga

Rosanna Ley: Appelsinlunden , 410 s
Cappelen Damm 2022
Kjøpt selv

2 kommentarer:

  1. Du er flink til å lese deg inn i stedene du reiser til. Jeg prøver også det, men som deg så står ikke "dameromaner" høyt på ønskelisten lengre. Vi har pratet om Sevilla, kanskje vi tar oss en dagstur fra Nerja, ingenting er planlagt for den uken vi er der. Skal bare se boken "roper" på meg også :)
    Nyt dagene dine i varmen Anita, mens jeg teller ned til ferie for harde livet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Skal se den roper på deg også, ja- hvis du vil ha noe lett og tåler litt romantikk (britisk dame- latin lover- som jo hører med), men britene har jo også denne litt underfundige humoren som syder litt gjennom her også. Hun leker litt med mytene, samt forskjellene på en brite og en spanjol, det er litt gøy.

      Takk takk, klar for Museo Picasso nå. Har stank på badet, som jeg har varslet om, så manageren for huset her skal komme på besøk, men da er jeg sikkert borte.

      Slett