tirsdag 7. januar 2020

Sveins verden av Svein Østvik (diktsirkelen januar -19)

Jeg hopper i det med en gang med en diktsamling av Svein Østvik, som jeg fikk lastet med på eBokBib i går. Jeg husker jeg hørte om diktene hans den gang de ble gitt ut i 2014. Den utgaven jeg har lånt, er lydboka hvor Svein selv leser, som kom ut i 2019. Samlingen kalles Sveins Verden og er en samling med 30 dikt og et lite utvalg tekster.


Jeg var i utgangspunktet veldig spent på disse diktene. Jeg har forstått at det viser en mer seriøs og alvorlig side av Svein Østvik, kjent for de fleste som Charter-Svein.

Før han starter å lese diktene sine, forteller han litt om bakgrunnen for at samlingen ble til. Svein begynte tidlig å like å skrive, og skrev om ting som opptok ham både fra eget liv, egne ting og fra sin jobb i psykiatrien. Han er opptatt av psykisk helse og psykiske lidelser og har erfart ting selv og sett hvordan andre kan slite.
Han hadde en drøm om en skrivestue i Portugal, men det ble ikke realisert før en venn av ham som også er forfatter ba om å få lese noe av det han hadde skrevet. Vennen kom en dag og sa at han hadde ordnet et sted i Portugal for ham på sin regning, og vips! Der dro Svein for å skrive sin første diktsamling.
Svein sier at mange dikt kom i rasende tempo der han satt, og ikke hadde han kommet mer enn ned i halve vinflaska heller.

Diktene er skrevet på rim og en del en forbausende bra. Det er ikke så lett å gjengi noe som man hører lest, men inntrykket mitt er at det er en god rytme her, tildels veldig godt språk. Jeg får assosiasjoner til både Arild Nyquist (lek med ord- som diktet om Ester som liker å lage fester, om prester og gjester og late gjester som hater fester og spiller på hester etc) og Ibsen og Shakespeare (dramatiske tekster , dramatisk innlest- som spenner over de mer dramatiske tingene i tilværelsen - det lille menneske vs overmakta)- det kan bli veldig pompøst kanskje, noe av det, men kanskje ikke likevel, mer om at det minner meg om å være på teateret. Da jeg etter dikt-lesingen googlet boka og Østviks bakgrunn, skjønte jeg mer.
Svein Østvik gikk nemlig på Romerik Folkehøgskole- teaterlinja, i sin ungdom og hadde blant annet hovedrollen Peer i Peer Gynt. Akkurat ja, det var det jeg hørte, den stilen, den tonen, den måten å rime på, i et par av diktene. Hvis jeg ikke husker feil så var det blant annet i diktet Janteyngler, et dikt som også var skrevet som en hyllest til Ari Behn da det stormet som værst for noen år siden . Det er også et dikt her om OL-komiteen, om falskhet, manipulering, ekstremt forbruk etc, i samme stilen.

Ellers varierer diktene i intensitet og styrke med evig aktuelle temaer, om å bli sett/se hverandre, om sårbarhet, om Moder Jord, om prolaps og å være i en MR-trommel, om angst, dårlig selvbilde, om frykt for ikke å være god nok, om frykt generelt, om smerte med mer. Noen dikt kan minne om hverdagspoesi som vi kjenner igjen fra nåtidens instagrampoesi, blant annet av Trygve Skaug.

Svein Østvik forteller i etterordet noe om egen bakgrunn, en oppvekst med en far der Svein følte at han aldri ble bra nok . Svein er opptatt av at voksne som ikke bearbeider egne ting overfører dette til barna, barna får ikke være seg selv, kan komme til å slite med dårlig selvbilde, aldri strekke til, blant annet.
Svein erfarte at da han greide å konfrontere sin far med hva han hadde gjort med sin sønn, greide faren å endre seg, og det var en god erfaring å ta med seg. Svein ønsker at folk skal kunne være seg selv, være ærlige, åpne, kunne snakke om  de vanskelige tingene, dele med hverandre, lytte, være mennesker, at mennesker trenger hverandre uten fasadeliv, falskhet og masker, greie å leve uten frykt.

Diktene er absolutt verdt å lese. Lydbok kan gi et annet inntrykk enn å lese selv. Jeg synes det er fint å høre diktere lese egne dikt, og Svein Østvik gjør absolutt ingen skam på sine. Han er god til å lese og lser med sterk innlevelse. Knallgodt lest!
Papirboka skal visstnok inneholde bilder fra noen reiser, og designmessig er diktene plassert i vinflasker. Skulle gjerne hatt den også.

Her er noen smakebiter jeg fant på internett:

"Et nytt paradoks:
Tenk at karakterer blir beundret
av langt flere enn sterk karakter…
Søken:
Søken etter perfeksjon er søken
for å mislykkes
Å tørre å mislykkes er veien 
til suksess
Å være eller ikke være:
Det å være som alle andre
klarer de fleste
Å være deg klarer bare du… "
(lånt fra en omtale i Dagbladet)


Mer om Svein Østvik på wiki her
Svein Østvik er født i 1961. Har utdannelse innen teater, musikk, psykologi, sang. Han har foruten diverse TV-oppdrag i underholdningsbransjen, jobbet på Black Box teater og i psykiatrien.

                                                                    ***

Det kan godt hende jeg leser flere diktsamlinger i løpet av januar, innenfor kategorien Diktere jeg ikke har lest før. I går var jeg på biblioteket og lånte noe fra verdenslitteraturen; Transtrømer og Frakl, samt Helge Torvund. (et stort spenn fra en norsk debutant, som jeg nå har lest, men spenn liker vi) . Jeg har også en hyllebok av Margret Solberg her, som jeg tenker å lese. Men enn så lenge er Sveins verden mitt bidrag i januar.
Jeg er spent på bidragene fra dere andre.

Mer om diktsirkelen her



Det jeg lånte på biblioteket (minus Solberg som jeg eier selv). Tenker å lese noe av dette i alle fall...

Svein Østvik: Sveins verden, 125 s /0.51 t- lydbok
Prego Mobile 2014 /2019 (lydbok)
Lånt på eBokBib

12 kommentarer:

  1. Hører og ser at du er positiv, men så meg blind på ordet pompøs og lar fordommene herje fritt. Har lov til det siden jeg ikke tenkte å lese uansett, og uansett-ere ikke 'forstår' dikt. Jeg forstår meg ikke på chartersvein heller, eller alle andre som krampeaktig skal vise at de har en annen side. Alle har en annen side. Vet ikke hvorfor jeg blir så irritert, en Svein stresser meg. Kanskje det er all plassen han tar, alt bråket. Don't know, men liker at du liker, det må til, slik at sånne som meg kan fortsette med sneversyn -))

    (Er her egentlig for å lese årsoppsummering. Need the whole picture.)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var kun et par dikt som var litt pompøse (i Peer-Gynt-ånd), men uansett veldig godt lest, syne jeg, som det teatermennesket jeg også er.

      Ja, nå synes jeg du er for snever. Jeg opplever absolutt ikke Svein som krampaktig, men som en varm og ærlig fyr som viser mange sider av seg selv, jfr også Kjendis-Farmen. I tidligere Chartefeber var det nok masete, men hele konseptet Charterfeber er ganske masete, helt til man kommer litt under.. (har kun sett siste sesong- og bare snutter av tidligere. I siste sesong var det ikke så mye å se av Svein, i grunn, men noen teite innslag var det , tydelig konstruert av produksjonen for å underholde)- men altså, diktene er noe annet.

      Årsoppsummeringen er vel et par innlegg lenger ned.;) Godt du er tilbake.:)

      Slett
    2. Hei, sneveringa her,
      Skal prøve å forklare.
      Det har noe med at alle er så begeistret fordi de ikke trodde chartersvein, kunne ditt eller datt, skrive dikt, være følsom, proklamere. Det er et gjengangertema i alle realityshowene han har deltatt i (begynner å bli en del), alle blir overstadig, for tenke seg til at Svein, man bare trodde kunne drikke og gjøgle, også kan ditt og datt, og så aner man til slutt ikke om det er BRA, eller bra bare fordi, det er en person, man virkelig ikke trodde kunne. Makes sense. Som en båt bygget av meg ville vært kjempefin siden jeg byggget den, mens man ville meldt en båtbygger til politi for å bygge likt. Ville dikta vært bra hvis feks Solstad, eller Askildsen eller Alvarez hadde skrevet dem?
      Har ingen logisk forklaring på hvorfor dette irriterer meg, men er enig med Kleppanrova at han burde kalt seg CharterRoger, (har sett kjendisfarmen, my point stands).

      Slett
    3. Ser ikke så mye reality som deg og kjenner meg ikke igjen i det du skriver. Jeg tenker vel motsatt. Hvorfor tror man ikke at folk har flere sider enn de de blir kjent for, viser frem? Jeg tror folk - kanskje ikke folk som liker den det gjelder- men kritikere feks- lettere dømmer negativt når en mann somSvein Østvik kommer med en diktsamling.Har han i det hele tatt fått en seriøs anmeldelse? Ikke som jeg Har funnet..selv om han ble nominert til Gullruten.
      Hvis man hadde klistret en kjent forfatters navn på samlingen hadde den nok blitt lest og vurdert annerledes .
      Jeg nevnte Nyquist og Skaug. Jeg kunne nevn Kristian Bergquist også , som noen av diktene kunne minne om.

      Hvis ma kjenner bakgrunnen til Svein Østvik
      Jfr wiki og det han selv forteller ser man jo at han har mye kulturell bakgrunn og han Sier han har skrevet siden unge år, så det er ikke noe nytt påfunn.

      Men ja, det er ganske vanlig å la seg farge av det inntrykket man har fått av en person , og merkelig nok av profilerte folk som Man egentlig ikke kjenner i det hele tatt.
      Jeg synes vi har godt av å trene på å ha er mer åpent sinn. Folk er nå som regel mye mer enn det man får inntrykk av .

      Slett
  2. Spennende dikter du har funnet frem til, kjente at jeg hadde lyst å sette d-ordet i hermetegn, men det ville vært litt ufint. Chartersvein? aldri hørt om fyren, men betyr det at han spiller en parodisk mann som reiser på charterturer?
    Bredde og spennvidde liker vi, så jeg ser frem til flere dikt-innlegg fra denne kanten.

    SvarSlett
    Svar
    1. (d-ordet?)
      Du må være en av få som ikke har hørt om Charter-Svein. Ja, vi kan godt si at han spiller en slags parodisk mann på charterferie i serien Charterfeber. Det er ingen spillefilmserie, mer som en slags reality , som følger flere familier og enkeltpersoner på charterferie, men den er konstruert likevel. Vet ikke når den serien startet, men den har nok holdt på i mange år.. Svein og Hilde er to profilerte personer som har deltatt i serien.

      Slett
  3. Der kan man se hvordan folk tar på seg roller og blir dømt nord og ned for å være charter-Svein, en motbydelig, glatt og ulekker type. Han burde kalt den rollefiguren noe annet en sitt eget navn, som Johnny, Roger eller nå slikt...
    At han kunne skrive dikt er fantastisk, så flott å vise en annen side av seg selv. Dette imponerte meg å høre.
    Takk.
    Jeg fant ei bok i bokhylla mi av Cecilie Cottis Østreng, hvor den kommer fra vet jeg ikke, men har aldri hørt om henne før. Det blir spennende å se hva hun skriver.

    SvarSlett
  4. Som feks Harry?;)
    Ja, man blir lett dømt for en rolle, en side man viser frem, og/eller spiller, og folk flest blir blinde for å se de andre sidene, mangfoldet som enkeltmennesker har.
    Vi ser det jo blant profilerte skuespillere og andre i flere sammenhenger, men også blant "vanlige" folk.
    Lydboka er kort, og det han sier i etterordet er veldig fint. Han er jo også en skøyer, og sier om de diktene som kommer som er mer tøysete, bare kommer uten at han vet hvor de kommer fra, men at han mener det er viktig med det lyse og leken innimellom, ellers blir alvoret, og det mørke i dypet for tungt å bære. Og det er jo helt sant.

    Østreng har jeg hørt om, tror det var blant debutanter vi diskuterte tidligere i Blogglandia, mulig ifb BBP. Noen hadde lest debutboka hennes. Tror ikke jeg leste noe av henne.. Det blir spennende å se hva du synes.:)

    SvarSlett
  5. Jeg visste ikke at han skrev dikt, men så en fin side av han i et TV-program forleden, så det forbauser ikke. Ja , vi har så altfor lett for å dømme mennesker etter en side vist utad. Tenker også på Ari Behn her, som ble dømt av mange som en spradebasse mm, men som får et ettermæle som sier mye om en omtenksom og varm person. Det ligger mye bak en fasade.
    Det blir fint å lese diktene som kommer fram i utfordringen din, Anita!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant.
      Så bra du ser frem til å lese om diktene folk leser her:) Jeg syne sogså det, og er like spent på hav du velger fremover.:)

      Slett
  6. Jeg må innrømme at jeg ble overrasket over at han skrev dikt, og enda mer over at det var seriøse dikt. Der har man igjen for å spille roller i media. Nå har jeg lyst til å lese diktene selv.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du fikk lyst til å lese diktene, og at du ble positivt overrasket. Mennesker har som regel mange sider..:)

      Slett