lørdag 29. oktober 2022

Et siste trassig forsøk av Kristine S. Henningsen. Velskrevet feelreal-roman.

Du har sikkert hørt om feelgood-romaner, men har du hørt om feelreal? Det er begrepet forfatter Kristine S. Henningsen gir sin siste roman; Et siste trassig forsøk. Det er en roman i subsjangeren juleroman, noe vi ofte forbinder med søte, hyggelige, romantiske og morsomme feelgood-romaner. Henningsens bok har preg av hennes blogg Antisupermamma, på den måte at den i stor grad handler om å være uperfekt mor eller perfekt mor, uperfekt datter og perfekt datter. Rammen er julefeiring på hytta Kosebu, tradisjonen tro med tre generasjoner samlet. Svigers, svogere, barnebarn, barn, osv, men de forviklinger det ofte kan føre med seg.



Gro er historiens hovedperson. Hun er er 40-årene og lei det meste. Salgsjobben uten fremtidsutsikter, ungene som har blitt tenåringer og gjemmer seg bak en skjerm, mannen Bjørn som har satt seg til foran TV`n. 

Fra forlagsomtalen: 
"Gro Wick-Larsen er lei det meste førtiårene har å by på. Den framtidsløse salgsjobben i Sult Media. Gubben som har satt seg til foran TV-en. Tvillingsønnene Roald og Fridtjof - oppkalt etter de store oppdagerne - som ikke ser ut til å oppdage stort annet enn dataskjermen. Nå nærmer julen seg. Denne gangen skal de feire med svigerforeldrene på familiehytta «Kosebu». Gro gruer seg, men bestemmer seg for å gi det et siste, trassig forsøk: I år skal de ha en skikkelig Fanny og Alexander-jul! Hindringene står i kø under juledagene, med den belærende svigermoren, søsteren som er nyseparert og tvillingene som bare maser om dårlig dekning. Men så skjer det noe som ingen hadde regnet med, og som snur det mest på hodet. Et siste trassig forsøk er en julefarse med dypere undertoner - mer «feelreal» enn feelgood. En trøst for alle som har høye skuldre og enda høyere forventninger! "


Gro gruer seg til å dra på hytta med den perfekte svigermoren, pedagogen Reidun. Når Gros nyskilte lillesøster Victoria også spør om å få bli med, med sine to småbarn, topper det seg med enda mer av familiegrums som kommer til overflaten. Gro har alltid følt seg underlegen den talentfulle søsteren, den perfekte Victoria. Gro har følt seg tilsidesatt i oppveksten. Og samtidig som at hun må høre på svigermorens gnål om god barneoppdragelse og alt hva hun selv fikk til som mor, gjør at det topper seg for Gro, samt at dataspillingen til guttene går henne på nervene.
Greier Gro å gjennomføre de to døgnene på Kosebu? Vi får se.

Jeg likte boka godt. Det er gjenkjennelige scener for enhver som har familie. Om forventninger, om tradisjoner, om hvordan vi tar og tildeles roller i et familiesystem. Henningsen har en vittig og god penn, og det er mange artige scener, underfundige refleksjoner og dialoger, snertne replikker. Ikke akkurat en romantisk feelgoodroman, selv om den har elementer av humor og sårhet som vi kan finne i slike bøker. Jula er en følelsesladet høytid på en eller annen måte for de fleste av oss, en høytid det er knyttet store forventninger til, mens andre ønsker å forbi gå den til stillhet. Jeg synes Henningsen setter lys på mange aspekter av dette i Et siste trassig forsøk.

***Anbefales absolutt!***
Spesielt hvis du ikke vil ha en klissete juleroman, men noe som er snertent og humoristisk, men også gjenkjennbart med alle sine nyanser av en familiejul.



Andre bloggere:

Andre bøker av Kristine S. Henningsen jeg har blogget om: 
Den som elsker deg så høyt (psykologisk thriller)

Kristine S. Henningsen har skrevet bøker i flere sjangere, krim, humor, sakprosa, serieromaner.. Hun er også rektor på Forfatterskolen.no og driver Papermoon forlag. 
Hun er født i 1974, bosatt i Drammen ifølge wikipedia. Hun har også bodd i Spania med mann og barn.



Kristine S. Henningsen med fersk roman, som allerede er inne på Bestselgerlistene. (foto: Pressefoto fått av forfatteren) 


Kristine S. Henningsen: Et siste trassig forsøk, 253 s
Papermoon forlag 2022
Leseeksemplar fått av forfatteren

9 kommentarer:

  1. Denne ser jeg frem til å lese for jeg har lest (og likt) flere av romanene hennes, blant annet den psykologiske thrilleren du nevner. Skummet bare omtalen fort men det kan se ut til at jeg kan se frem til en fin lesestund når det blir dens tur i november en gang.
    Ha en fin lørdagskveld, Anita :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror du vil like denne Beathe:) Takk, og fin kveld til deg også:) Her er det "Skal vi danse" på gang.. Artig Halloween-show og utrolig dyktige de fire parene som er igjen:)

      Slett
    2. Takk :-) Så kult med Halloween-show! Her blir det snart kvelds og noen episoder med serien "Monk" og kanskje en liten lesestund etterpå. Kos deg med dansen :-)

      Slett
    3. Ja, liker det:) Skulle gjerne vært på dansegolvet selv;) Bare slaraffen her i dag. Slet med å skrive innlegg, men lot det så til... Utladet etter reisen... Skal begynne på ny bok (krim) etter TV-kikkingen.

      Slett
    4. Ja,det kan jeg forstå. Det koster jo sikkert litt krefter med selve reisen frem og tilbake,kanskje en del venting og slikt.
      Det er godt å bare slappe av også.
      Fikk meg noen timer på puten nå i ettermiddag, fikk akutt hodepine og forstyrrelser på synet, plutselig så jeg ikke hele setningen i boken jeg leste. Men er fin igjen nå,litt hodepine bare.
      Har et par bøker i skrivebunken, men det blir ikke før ut i neste uke en gang.
      Lyttet forresten til en fin bok som heter "Bokbussen kommer ved midnatt", om et bibliotek som skal bli nedlagt men bibliotekarene kjemper for å beholde arbeidsplassen sin. Kjekt med bøker som handler om bøker.
      Koser meg med Richard Osman sin nyeste bok, den leser omtrent seg selv. Liker de bøkene altså,lettlest og morsomt.

      Slett
    5. Det koster krefter ja.. tok meg ca 14 timer før jeg gikk ut av døra i Villajoyosa til jeg var hjemme hos meg selv. Mye venting og noe forsinkelse på Gardermoen.
      Neste gang tar jeg direktefly selv om det blir en del dyrere..;) Men uansett tar det krefter, selv om det er verdt prisen. Må bare legge inn nok hviletid i etterkant.
      -
      Osman falt jeg av, men jeg skal ta den fram igjen, Tror det er første boka jeg har.. Godt med humor og kos innimellom, selv om det er krim..


      Slett
  2. Godt å høre at det er verdt tiden det tar, å lese denne. Er skeptisk til feelgood, og spesielt julebøker, men Henningsen liker jeg, så jeg sa ja takk til boken. Etter å ha pløyet gjennom en ekte bokhaug i oktober (ikke Kindle) har jeg bare to igjen, før to julebøker ligger øverst i haugen, begynner med denne :)
    Ha en fin søndag Anita!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det synes jeg, hvis du vil ha noe i denne gata. Men dette er ikke feelgood per se. Humoren til Henningsen er jo ubetalelig:)
      - Ang bokbunker, ja, den stiger og stiger, denne høsten også, selv om det er mye jeg har styrt unna.
      -Må lese noen krimdebutanter innen halve november, siden jeg skal være med i en jury som skal stemme fram den beste krimdebutanten i 2021-22, så nå er det det det går i her, men leser/lytter litt annet innimellom.

      Slett
    2. Takk, fin søndag til deg også Tine:)

      Slett