torsdag 29. september 2022

Oppsummering september -22

 September gikk også rasende fort avgårde. Har vært på en del kulturgreier,  som kino og høstmøter med forlag og en boklansering. Pluss en del andre familiære ting, og noe jobb. Hev meg på #sakprosaseptember på instagram og leste 9 sakprosabøker, fikk helt dilla. Fikk lest en del fra hylla også. Totalt ble den en del bøker, 16 stk, men de fleste er ganske korte og noe delvis i lyd. Her er oversikten:



Bøker lest: 
1. Natriumklorid av Jussi Adler- Olsen: Danmark, krim, leseeks, 473 s
2. Som man sår av Hjorth og Rosenfeldt: Krim, Sverige, lydbok/bookbites, 415 s
3. Lykkelig alene av Maria Holand Tøsse: Sakprosa, debut, indie, lånt på bib, norsk22, 221 s
4. Min Ari av Marianne Solberg Behn: Sakprosa/memoar, kjøpt, frahylla, 289 s
5. Erlend Elias- fra Tysfjord til Tigerstaden: Tone Solberg, frahylla, sakprosa/biografisk, leseeks, 179 s
6. Min første biografi- Kim Friele av Ida Hegazi Høyer og Øivind Hovland: Barnebok, sakprosa, lånt på bib, 27 s
7. Hjernen er stjernen av Kaja Nordengen: Sakprosa, frahylla, kjøpt. lyd/papir, 208 s
8. Døden skal du lide av Hanne Gellein: Krim, leseeks, norsk22, 363 s
9.  Frihetens øyeblikk av Håkon F. Høydal /Abida Raja: Sakprosa, leseeks, Pakistan/Norge, norsk22, 259 s
10. Mørke av Sigri Sandberg: Sakprosa, frahylla, Svalbard, vunnnet bok, 156 s
11. Kvit , norsk mann av Brynjulf Jung Tjønn: Dikt, norsk22, lånt på Bookbites, 92 s
12. Hjemmekontoret av Lars Saabye Christensen (red.): Sakprosa/essays, norsk22, leseeks, 170 s
13. Den syvende natt (1947) og Sånn vil du ha meg (1949) av Inger Hagerup: Fra samlede dikt. Frahylla, dikt, diktsirkel , kjøpt, pluss noen flere dikt; 120 s 
14. Femten år av Vigdis Hjorth: norsk22, leseeks, 184 s
15. Er jeg snerpet? Det beste fra Alle Kvinners dameblad fra 1938 av Jenny Jordahl: Norsk22, grafisk sakprosa, kjøpt, 205 s
16. Livets omkostninger av Deborah Levy: Sakprosa/memoar, leseeks, 192 s (blir ferdig i kveld)

SUM: 16 bøker / 3553 s

3 krim 
1 annen roman
2 diktsamlinger
10 sakprosa

Frahylla: 5

Diktsirkel: To samlinger i Inger Hagerups samlede dikt. Korte, men sterke. Omtale kommer forhåpentligvis)

7 leseeks/ 4 lånt på bib/ 4 kjøpt /1 vunnet

Oktober: 0 1001-bok denne måned, men jeg får ta et jafs i oktober. Da skal jeg også lese mer krim og høstens nye bøker. Samt pocket som skal bli med på reise medio oktober.

Oktober: Jeg skal på Osterøy på krimhelg i morgen, det blir stas.
Ellers gleder jeg meg til serien Blond på Netflix, basert på  Carol Joyce Oates roman, en litterær fiksjon om Marilyn Monroe.



Lansering av Didrik Morits Hallstrøms nye roman Kvinne savnet på Moskus.



To forfattersgjester deltok også. Dette er Alexander Fallo. Sterke dikt. 


Bokmøter og andre litterære arrangementer:


Reiseinnlegg: 

Kino/film:
1. Ferskenlunden i Catalonia 19.09.
2. Moonage Daydream om/med David Bowie. 21.09.
3. Ticket to paradise 24.09.


Ønsker dere alle en riktig fin oktober, og takk for følget i september.




Høsten er her.



8 kommentarer:

  1. Oppsummering en uke før september er ferdig, det var kjapt. Jeg har enda fått oppsummert august, men den kommer sammen med sept. Jeg har bare lest hjernen er stjernen av de du har lest, den likte jeg godt, det var mye å lære der f.eks hvor skadelig butox i leppene er. Ha en fin helg Anita :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei nei, det ble publisert før tiden. Noe feil med lagring, så derfor.. Jeg skal tilbakestille det til kladd. jeg fører inn bøker og aktiviteter fortløpende, da går det raskt å lage oppsummeringen. Den kommer fredag.

      Slett
  2. Sier som Ingun over her, du er kjapp med oppsummeringen denne gangen. Kanskje det ble publisert ved oppdatering ved en feiltakelse?
    Uansett, har ikke lest noen av "dine" denne gangen men har et par av dem på vent.
    Har i likhet med deg vært på bokmøte med Cappelen Damm,Kagge og Gyldendal. I tillegg var jeg med Bonnier forlag helt i begynnelsen av måneden. Fått mange bøker opp på lese-ønske-listen!

    Ønsker deg en fin helg, Anita! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt riktig Beathe, ble feilpublisert. Noe feil med lagringen, så trykket jeg oppdater og da havnet det her.. Skal tilbakestille til kladd:) Har lest ferdig Hjemmekontoret, men svaret ser du nok ikke før fredag...

      Slett
    2. Joda,jeg såg det men du tok vekk innlegget før jeg fikk svart. Men det så litt "halvferdig" ut i forhold til hvordan innleggene dine pleier å være.

      Jeg har lest tre av "dine" denne gangen, nummer 11,14 og 15. Levy sin bok har jeg på pdf,jeg har ikke turt å spørre om fysisk bok ennå. Jeg har hele trilogien på engelsk men tror jeg går for den norske utgaven likevel.

      Du har fått gjort mye i september og som deg har jeg vært på noen bokmøter, de er alltid like kjekke å få med seg.

      Jeg stoppet på 19 bøker, det ble et par korte og lettleste diktsamlinger sånn på slutten. Og mulig jeg blir ferdig med Jacobsen i morgen,da kommer eventuelt innlegget i helgen en gang.

      Har en tremenning på Osterøy, godt mulig hun blir å finne på krimtreffet, hun er i hvertfall en ihuga leser.
      Blir spennende å høre om krimhelgen når jeg treffer deg på mandag, det blir skikkelig stas. Ser veldig frem til det! :-)

      Ha en god helg og en fin tur nedover til Bergen. Velkommen skal du være :-)

      Slett
    3. Ja, det kunne jo ikke ligge ute, så uferdig som det var. Bra du så/skjønte det:)
      Osterøy-krimhelg var utrolig bra. Du skal få høre mer når vi ses i morgen. Mulig jeg blogger litt om den i kveld, hvis jeg ikke blir for trøtt. Hardt å være på en sånn helg med mye sosialt og sene kvelder, men veldig gøy da:)

      Slett
  3. God oppsummering, og gratulera med så mange leste sakprosa-bøker. Av dine har eg lest Kim Friele, Håkon F. Høydahl og Jenny Jordahl.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Elida:) Oppdaget nylig at vi kan lse frem til 7.10, så da rekker jeg en til i alle fall. Venter på Usynlige kvinner i posten, skal lese den:)

      Slett