lørdag 24. september 2022

Forfatterne kommer med Gyldendal på Byscenen 21.09.22

 Høstens eventyr er høstmøtene med forlagene. Randi og meg har vært på Kagge og Cappelen Damm sitt, og nå sist onsdag på Gyldendals arrangement Forfatterne kommer. Vi er heldige som får være med, for det er like gøy hvert år. (minus under pandemien, da ble det full stopp på turne-virksomheten.) Gyldendal var i Bergen før de kom til Trondheim og deretter dro til andre byer sør-vest. Her kommer noen snapshots av forfattere, nye bøker og et par selfies.


Artig å få selfie med selveste Trude Marstein.

Gyldendal har valgt å bruke mest tid på forfattersamtalene, og mindre på presentasjon av katalogen. Noen bøker presenterer de, og her er et knippe av dem som jeg fant interresante:


Salgssjef Jan Frode Johansen og Karina Rohde leder kvelden.



Krigen i Ukraina blir også ivaretatt på Gyldendal. Her med en biografi om president Zelenskyj.  Boka til høyre handler om etterretning.



Populære Camilla Grebe kommer med ny bok, den må jeg kikke nærmere på. Har likt det jeg har lest av den svenske krimprinsessen.



Her er også nye bøker av to kritikerroste og prisbelønte forfattere som jeg gjerne vil lese.



Annie Ernaux er ute med Den unge mannen, på norsk. Jeg har lest boka, en tynn liten flis som handler om et kjærlighetsforhold til en 30 år yngre mann . Interessant og skrevet i typisk Ernaux-stil. Selvbiografisk skjønnlitteratur.



Pocketnyheter. Før møtet hentet jeg Åsa Larsson sin bok på biblioteket etter å ha ventet i månedsvis. Kunne heller kjøpt pocketutgaven kanskje? Stargate har jeg lest, de andre to vil jeg lese.



Kveldens første bokbad. Hilde Sandvik er kveldens bokbader. Her er Jenny Jordahl i stolen. Hun har laget en tegneseriebok om damebladet Alle Kvinner  fra 1938. Virker veldig morsom. Med klipp fra bladene og artige kommentarer. Har vi kommet så mye lenger i likestillingen og kjønnsrolle-forventingene på alle områder? Det kan man godt spekulere litt over...












Zeshan Shakar er kjent for Tante Ulrikkes vei og Gul bok. Nå kommer De kaller meg ulven. Det nye her er innføre en nordlending som kom flyttende til Oslo for mange år siden, om fremmedgjortheten, kodene, kulturen- kanskje hadde nordlendingen mye til felles med en pakistaner som innvandret til Oslo? Mannen som er forteller i boka, har far fra Pakistan og mor fra Finnmark.






Trude Marstein har allerede fått glimrende kritikker for sin  nye roman Egne barn.



Jeg gleder meg til å lese boka, som vi fikk med i bokposen.



Are Sende Osen er godt kjent fra radioen, Are og Odin, Kongerekka og mer. Ny bok ute. Fascinerende å høre han snakke om bla.a den brutale Erling Skakke.






Jeg har lest flere av bøkene til Ørjan N Karlsson, fra Nordkalotten, som jeg har likt veldig godt. Handler om storpolitikk, Norge-Russland. Nå kommer en ny serie fra Bodø og Røst, som ikke er så storpolitisk orientert som de andre.  Denne gleder jeg meg vilt til å lese.
 Det siste stykket hjem  fikk terningkast fem i VG i går. Kjempebra!






Feelgood på plakaten. Jenny Colgan er på besøk. For en sprudlende dame. Jeg har ikke lest noe av henne, men ble fristet.






Dristet meg til å spørre om selfie hos Ørjan N Karlsson som jeg er fan av. Han kunne også fortelle at han er ferdig med en ny bok som slippes neste år.  Det er en sakprosa som heter Moderne krig og gir en forståelse og bakgrunn om situasjonen i Europa og invasjonen i Ukraina.



Heldig å få signering:)




Bokposen! Både Egne barn og Sanatorium skal leses. Krypto går til barn i familien:)
Nå er det bare å glede seg til alle de nye bøkene utover høsten:)



Rapport fra Forfattene kommer 2019, 2018201720162015

6 kommentarer:

  1. Så gøy å se Anita, takk for at du deler! Mine barn må jeg lese, Karlsson har jeg ikke lest, men den nye serien høres ut som mer i min gate :) Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra du synes det Tine:)
      Karlsson skriver veldig bra. Kan godt hende du liker serien fra Nord-Kalotten også. Likte du Mayday av Grethe Bøe? Noe i samme gata, men Karlsson er er mye mer erfaren forfatter med mer substans. Han er jo journalist også.
      Takk, fin søndag til deg også Tine:)

      Slett
    2. Jeg var sikker på at jeg hadde lest noe av Grethe Bøe, men nei, ikke henne heller. Det er mye om dagen, men jeg ba om leseeks på Det siste stykket hjem og også Egne barn når jeg først var i gang. Takk for tilbudet Beathe, men når jeg først sender mail, så ble dette enklere :)

      Slett
    3. Kos deg med bøkene når den tid kommer:)

      Slett
  2. Fint referat, Anita! Jeg liker godt at de har disse bokbadene i stedet for å gå gjennom hele / mesteparten av katalogen. Karlsson skal jeg også ta fatt på i løpet av høsten og det passer fint at det er en ny serie som er på gang.
    Til Tine: Om du leser dette så har jeg et ekstra eksemplar av Egne barn så det er ditt om du vil ha det.

    Ha en fin søndag, Anita :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Beathe:) Jeg er enig med deg, å bruke mer tid på bokbad er toppers:)
      Håper du også liker Karlsson:)

      Takk, det samme til deg, eller skal jeg si god natt:)
      Har vært på Levanger og Verdal på besøk i dag, nettopp sett Farmen i opptak etter at jeg kom hjem.

      Slett