onsdag 30. november 2022

Oppsummering november -22

Oj, sier jeg igjen. Oj, enda en måned er over. November har vært overraskende solrik, men kald. Så tørr at det har vært varsel om skogbrannfare i flere dager nå. Det utbrøt også storbrann på Fosen sist helg. Litt regn har vi hatt, men langt fra normalen. Desember starter nok ganske kald, med regn om morgenen, sol utpå dagen, men uten snø, ifølge Yr. Men var det været jeg skulle snakke om ? Nei. Begynner visst å bli gammel. Mye har skjedd denne måneden, den følger i oktobers spor. Familie, sykdom, besøk av datter og barnebarn-  Glede- , teater, kino, krimfestival, sånn passe lest . Rentesjokk kombinert med prisstigning på det meste, nedgang i inntekt, hvordan få 2023 til å gå i hop. Glad jeg har bøker og noe positivt å fokusere på innimellom alt det andre, være takknemlig for det jeg har og det jeg greier, tross alt. Har fått beskjed om å hvile hendene, pga mye smerte og stivhet i dem. Ikke lett, men jeg må bare prøve å skrive litt mindre, være mindre på tastaturet blant annet. Lett? Nei.  Så her kommer en kortere oppsummering. (det sier jeg ofte, men nå må jeg)



Bøker lest: 

1. Paradis av Frøydis Lilledalen: Krim, debutant, leseeks, 328 s
2. Vi er ikke her for å ha det morsomt av Nina Lykke: norsk22, Boookbites-lydbok/ebok-leseeks, 274 s
3. Dronningland av Eva Fretheim: Krim, debutant, norsk22, leseeks, 292 s
4. Kartografen av Anette Hemming: Krim, debutant, leseeks (e-bok/lydbok), 452 s
5. Gjestene av Agnes Ravatn: norsk22, leseeks, 174 s
6. Stakkar av Matias Faldbakken: norsk22, leseeks (pdf) /lånt Bookbites, 183 s
7. Mødrenes synder av Frøydis Lilledalen: Krim, norsk22, leseeks, 384 s
8. Dykkekunstner av May Hege Kaspersen: Dikt, debutant, norsk22, kjøpt, 45 s
9. Dødsfrisk av Christine Koht: lånt på Bookbites- lyd og e-bok, sakprosa/norsk22, 204 s
10. Halvor Bakke Mitt rom  av Svein Tore Bergestuen: Biografi, sakprosa, leseeks, norsk22, 190 s

SUM: 10 bøker / 2526 s

Å høre noe lydbok hjalp på antallet i november. Lydbok når jeg vasker, spiser og lager mat. De fleste bøkene var bra, også de to jeg ikke har blogget om enda. Det kommer. Mødrenes synder av Lilledalen likte jeg mye bedre enn Paradis. Å lese biografier/selvbiografiske historier er også noe jeg liker godt. Både Kohts og Bakkes hadde sterke historier. å fortelle Deres bøker står igjen som de jeg husker mest av, som gjorde mest inntrykk,  samt Mødrenes synder og Stakkar.  Diktsamlingen Dykkekunstner skal jeg lese enda en gang før jeg skriver om den. Jeg likte den, det kan jeg si.

4 krim/ 3 andre romaner
(3 debutankrim)
2 biografier/selvbiografi
1 diktsamling- debut

8 leseeks / 3 lyd (noe i kombo med leseeks/PDF/bookbites) 
1 lånt på Bookbites
1 Kjøpt

Land besøkt:
Kun Norske bøker denne gang, men Halvor Bakke var innom en del land på reise privat og gjennom jobb, blant annet Sør-Afrika flere ganger, Spania, USA; Frankrike

0 1001-bøker i november også
0 frahylla (frahylla er over 6 mnd i hylla/stablene uten at den er lest)


Kulturelle arrangementer:




Hanne Gellein på Trondheim Krimfestival. Link til referat under.


2. Havfruen på Trøndelag Teater 26.11.22. med datter og barnebarn Jakob. Nydelig forestilling. Musikkteater.
3. Dekksguten , 29.11., konsertfilm med Åge Aleksandersen og Trondheimsolistene på Trondheim Kino i en av nysalene; Boutiqie. Se under..
Veldig fin film, opptak far Operahuset og noe fra Svalbard. En mye mer nær opplevelse enn å være på konsert med Åge og sambandet som er mer rock, liv og masse folk. Annerledes.
4. The Crown på Netflix, sesong 5

Jeg har også syslet med eteriske oljer. Har tatt en digitalt kurs med Gry Hammer, som jeg likte godt. Har også deltatt på et annet kort digitalt kurs om oljene.





Nye saler, for å øke opplevelsen på kino. Sofaer og puter i glade farger og velour. Små bord mellom to-setere og en-setere.  Flere varianter av de nye salene. Prisen er selvsagt økt.. Men noen gamle saler er der fortsatt til en rimelige pris. Dekksguten gikk bare i de nye salene på de tidspunktene vi kunne gå.




To bøker kjøpt i november. En bok av Ane Hem, rettstegner, på Krimfestivalen, og Frøken Holms  lavkarbo- og glutenfri julekokebok. Det er spesielt desserter og julegodt/bakst jeg er interessert i her. Hovedrettene er ganske like vanlig julemat, med noe alternativ til potet, sauser og sukker. 



En god debutantkrim.


I desember  skal jeg lese 2-3 juleromaner og ellers det som faller meg inn. Skal få lest en del av de nye norske som ligger på vent også. Har fått en del leseeksemplarer jeg gleder meg til å lese.  Det blir også to reiser, og dermed en del pocket som skal bli med til Gran Canaria en uke, og Lofoten til barn og barnebarn i jula.  Noen har jeg spart på til da, som Ingeborg Arvola sin kritikerroste roman Kniven i Ilden og Roy Jacobsen siste De uverdige og krimromanen Sanatorium, Håper også å få lest ferdig Knausgårds Ulvene i evighetens skog, men den er så tykk.  Vil ikke vente så lenge med å lese nummer 3, skjønt den har jeg ikke fått tak i enda, satser på julegave.

*** Takk for følget i november. Ønsker dere alle en riktig god desember, med mest kos og lite stress. ***




Frost i november.



14 kommentarer:

  1. God betring med vonde ledd, og håper varmen på Gran Canaria gjer godt :-)

    SvarSlett
  2. Hver gang jeg ser et oppsummeringsinnlegg får jeg lyst til å skrive et selv også, kanskje til neste år? Skjønt med lite besøk på blogg så er det vel ikke mange som hadde fått det med seg likevel.
    Prishopp / rentestigning og nedgang i inntekt er kjedelige greier altså, men som du sier-godt man har bøker å kose seg med. Så lenge ting går rundt er det viktig å ha en positiv innstilling og fokusere på den man faktisk får til, så virker som du har rett innstilling.
    Vi skal gå over fra fellesmåling på strøm til egen måler, og dermed får jeg i 2 mnd med dobbel strømregning, så jeg krysser fingrene for at avregningen ikke blir på 17 000 som i fjor. Alt under blir bonus... hehe.
    Når det gjelder bøkene så har jeg lest 6 av dine 10 (2,4,5,6,9 og 10)
    Jeg har nesten ikke fått lest de siste 10 dagene så jeg håper jeg får roen til å sitte meg ned i desember.
    Ser ut som en kjempefin kinosal, og koselig med disse bordene mellom. Jeg var også på kino denne måneden i et kjøpesenter i nærheten, flotte stoler man kunne legge ned, helt luksus. Filmen het "Jentetur" med Line Verdal og Janne Formoe, så den fikk dårlig anmeldelse men jeg syntes den var morsom ( selv om kanskje ikke alt var like troverdig)
    Bokkjøp kommer jeg aldri unna, blir alltid en og annen bok. Jeg har lest Knausgård sin fra i fjor og er klar for den nyeste i løpet av desember forhåpentligvis.

    Her er julefilmkalenderen klar, så nå kan desember bare begynne! :-)

    Ønsker deg en fin desember, Anita :-)




    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Beathe:) Håper du skriver dine på nyåret. Blogglesere har gått ned, men jeg synes det gir meg en fin anledning til å oppsummere for egen del også. Kjekt å ha til senere også.
      Ja, det blir tøffere tider neste år. Med renteøkning, prisstigning og så går jeg på full AAP nå. Skeiet ut litt med bøker og et par gensere og noen andre greier i okt/nov, men nå må jeg være mer nøysom, selv om jeg stort sett er det. Vi som lever alene er jo vant til.
      Har tatt noen grep, så får vi se..om det trengs enda flere etterhvert.:) Man må jo finne løsninger.
      God desember til deg:)

      Slett
    2. Takk :-) Hos meg har besøkene steget de siste ukene faktisk men kanskje fordi jeg har skrevet et par innlegg, men mye mindre enn det var tidligere. Ja, man skriver jo først og fremst for egen del, den interessen må jo nesten ligge i bunn for at det skal være vits. Jg skal ikke skrive så mye nå siden du sliter med håndleddet ditt, men ja, vi er jo vant til å måtte prioritere med bare en inntekt.
      Ha en fin kveld :-)

      Slett
  3. Gøy oppsummering Anita! Jeg har lest fire av dine denne måneden, som du vet har jeg flottet meg med fire julebøker også, noe som kanskje kan bli en tradisjon.
    Gøy med Åge på kino, jeg har noen sånne opplevelser, med opera på kino, men det er alt for lenge siden sist.
    Deilig at du har en tur til varmen på planen, digger at du sender noen solstråler nordover når du er der.
    God lesedesember!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Tine:) Leser Bolouri nå, halvveis. Ikke helt min greie..men skal lese/skumme gjennom resten. Passer sikkert for yngre folk, og som har litt andre interesser..
      derimot ble jeg sugd i Colgans første bok på Bookbites etter anbefaling fra Mariann, og kjøpte den i pocket i dag.
      Fire julebøker er bra. Blir vel kanskje 3 til på meg, sum totalt 4 med Bolouri. Holder i lange baner.

      Slett
  4. Det mest interessante/påfallande er at eg ikkje har lest nokon av dine novemberbøker. Men noterer meg krimdebutantane, sjølv om eg som oftast er noko avventande til slike.
    Som deg har eg Kniven i ilden og De uverdige på vent. Reknar med å lesa begge i desember.

    SvarSlett
    Svar
    1. Skjønner du er avventende til debutanter, men det gøye er å følge dem hvis de gjør det bra videre. Disse har potensiale, men har selvsagt, nær sagt, noe å gå på. (smør-på-flesk-setning? hm..)
      Gleder meg spesielt til Kniven i ilden, Blir fin å ta med til Lofoten til barn og barnebarn tror jeg- selv om det bare blir lesing på senga og på selve reisen.. rette stemningen nordpå.

      Slett
  5. Ja, her var det mange bøker jeg har på leselista mi. Har bare lest Stakkar av dine, men både Dødsfrisk, Gjestene og Mødrens syndet, har jeg notert tidligere og har de på min lange liste.
    Ja, vi går mot hardere tider, men er forbanne på hva den blå regjeringen klarte å få oss inn i ang, strømmen og eksporteringen av kabler til utlandet. Men, den sittende regjeringen har heller ikke finger i jorda, som vil så gi så lite ekstra til f. eks minstepensjonister, trygda og barnefamilier. Har en del venner som hele livet har levd som kunsthåndverkere og tjent dårlig, de sliter skikkelig. Jeg har heldigvis jobbet i skoleverket med fullt opptjent pensjon, så jeg er heldig og klager ikke. Bare når jeg har vært på butikken og ser hva bæreposens innhold koster, det er sjokk.
    Ha en fin desember og jeg synes som deg at oppsummeringene er like mye for meg selv og gleden med å se tilbake på hva man har drevet med, og fått gjort.
    Ha en fin førjulstid i desember :)

    NB: skulle gjerne ha sluppet unna alt pakkepress og bare hatt hyggelige sammenkomster med familie og venner, med mat og masse levende lys.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har noe å glede deg til ang de bøkene. Spent på hva du synes om Mødrenes synder.. Dødsfrisk tror jeg du garantert vil like.
      Dyrtider, ja- Ap-regjeringen sliter nok veldig med etterdønningene av to perioders Høyre/FRP-regjering. Det tar tid å jevne ut forskjeller... mye sterke krefter i samfunnet. Ser jo bare på ramaskriket rundt lakseskatten. Ikke enkelt. Vi får bare håpe de greier å gjøre mer for de som har minst, det er der det haster mest. Det går alt for tregt..

      Takk takk.. styrer ikke her. Kun noen gaver til de nærmeste. Har kjøpt litt på Black Week og noe skal jeg lage. Et par skal få bøker jeg har liggende, den ene pent brukt. Ikke dyre gaver her i gården..

      Slett
    2. Jeg likte den forrige boka av Koth veldig godt, så håper at denne blir like bra. Her blir det også mye gjenbruk av bøker, og selvlagde ting. :)

      Slett
    3. Denne er like bra.:)
      Selvlagd og gjenbruk er toppers:) (selv om ikke alle er like glad i få det... )

      Slett