søndag 4. desember 2022

Mitt rom av Halvor Bakke. Personlig og gripende biografi. Supert julegavetips!

 Mitt rom er en gripende historie om kjendis-stylisten Halvor Bakke. Dette en historie om odelssønnen fra Stavern som viste seg å være homofil og med helt andre talenter og ønsker enn å drive en gård. En historie om mobbing i oppveksten, religiøs trangsynthet, og en fantastisk vei til en karriere som passer han så godt, men som også har hatt sine kostnader.



Forlaget om boka: 
*** Leseeksemplar fått av forlaget ***


Den folkekjære tv-personligheten og superpopulære interiørdesigneren Halvor Bakke har lenge tatt oss med inn i andres rom gjennom tv-skjermen og i flere bøker. Nå åpner han døren til sitt eget rom. Vi leser om oppveksten som odelsgutt på Bakke gård i Stavern, om såre skoleår med mobbing og om en gryende erkjennelse av å være homofil – og med det frykten for å brenne i helvete, slik pastoren i det frikirkesamfunnet Bakke-familien tilhørte sa ville skje med sånne som ham. Det gjorde ikke saken enklere at Halvors egen far satt i kirkens eldsteråd.

Mitt rom er også fortellingen om Halvor Bakkes eventyrlige reise fra stillingen som flyvert til posisjonen som landets største interiørprofil, anerkjent og ettertraktet av fagfolk og med 300 000 følgere på Instagram. Halvor Bakke omsetter i dag egendesignede produkter for like eventyrlige 400 millioner kroner årlig.

Uventede hendelser, overraskende vendepunkter, opp- og nedturer, varme vennskap, skeiv kjærlighet, dyp livsglede og viktigheten av bobler (i stettglass) til hverdags, gjør Mitt rom til en berikende leseopplevelse for langt flere enn Halvor Bakkes interiørfrelste menighet.

Følg Halvor Bakke på Instagram.

Mitt rom er skrevet av Svein Tore Bergestuen, forfatter, rådgiver og medeier av kommunikasjonsbyrået Sannum & Bergestuen.


Denne boka likte jeg veldig godt. Jeg liker å lese biografiske og selvbiografiske bøker, og en historie som Halvor Bakke sin er en som berørte meg. Han virker å være en svært sympatisk og likandes type. En god personlighet, noe som kommer godt frem i boka. Han slet i oppveksten og ble mye mobbet, tynn og liten og litt feminim som han var. Det er grusomt å lese. Heldigvis hadde han et godt og varmt hjem. Foreldrene var medlemmer i en menighet, noe som både var en støtte og etterhvert svært vanskelig for Halvor. Da han skjønte at han likte gutter, fikk han enormt med kvaler pga sin religiøse tilhørighet . Han visste  godt at hvis han kom ut av skapet ville det bli mottatt med fordømmelse i menigheten, der homofili ble sett på som synd og homofile havnet i helvete, hvis de ikke fikk "behandling" for "sykdommen".
Halvor er 50 år i dag, så dette er ikke så veldig lenge siden, tross alt..

Halvor tok Handelsskolen i Larvik og folkehøgskole med reiselivslinje og bestemte seg for at han ville reise. Han var ikke egnet til å være odelsgutt og ta over gården i Stavern. Det ble charterguide med Ving rundt i verden, flyvert i Braathen og SAS, butikkjobber og til slutt havnet han i en interiørbutikk i Oslo, da SAS ble nedbemannet og han var blant dem som måtte gå.  Han hadde truffet Stein Erik Hagen og slapp bomben for sine foreldre i 1997. De gråt og var fra seg, men etterhvert støttet de ham, selv om menigheten møtte dem med en kald skulder. 

Jobben i interiørbutikken var starten på hans nåværende karriere som designer, stylist og TV-vert. Han hadde teft og talent og var særdeles hyggelig mot kundene, på en ekte måte. Det ledet til deltagelse i Homsepatruljen, fordi noen hadde snappet ham opp i butikken. Han var egentlig for sjenert til å bli med, men ga seg og møtte på audition. Siden har det bare ballet på seg med egen butikk, firma, flere programmer om Hytteliv etc. Han fikk enorm stor arbeidsmengde etterhvert og hadde enormt mange reisedager. Selv om han elsket jobben sin, ble det også for mye. Halvor durte på, men en dag sa det stopp. Skikkelig stopp, rett i veggen og 1, 5 års hvile før han kom seg nok til å jobbe igjen. Han var deprimert, totalt utmattet , bare gråt og kroppen fungerte ikke. Heldig at han hadde familien rundt seg, uten dem hadde han sikkert ikke levd i dag, mener han. Han gjennomgikk også et ekteskapsbrudd et par år før dette, med Ricard, en svenske som ble godt innlemmet i familien. Kanskje ble ikke dette bearbeidet godt nok heller.  Det var sterkt å lese om Halvors møte med utbrenthet.

Jeg har ikke fulgt programmene til Halvor Bakke, av den enkle grunn at interiør og hytteliv interesserer meg nada.  Men alle vet vel hvem Halvor Bakke er uansett, han dukker stadig opp i media, og på talkshow o.l. på TV. I sommer var jeg faktisk i Ingunns hage i Stavern. Ingunn er søstra til Halvor, som han alltid hadde og har nær kontakt med. Sammen har de skrevet en hagebok. Hagen er nydelig, så talent for design har de begge to. 


Meg i Ingunn Bakkes hage i Stavern sist sommer (Ingunns hage har insta- og fb-profil) 

Det var historien til Halvor som interesserte meg nok til å lese boka. Å være homofil i et religiøst miljø i ei lita bygd på 80- tallet kunne sannelig ikke være enkelt. Og veien til den superkarrieren han har fått er imponerende. Mye takket være flaks, være på rett sted til rett tid, men mest kanskje fordi han er den ekte typen som han er, samt at han uten tvil har et stort talent. I alle fall er det det inntrykket jeg har etter å ha lest den glimrede biografien/historien skrevet av Svein Tore Bergestuen.

Anbefales ! 

( selv om du ikke er Halvor Bakke-fan. Og en super julegaveide til en som er fan:)

Beathe har også blogget om boka


Halvor Bakke: Mitt rom, 192 s
Cappelen Damm 2022
Leseeksemplar fått av forlaget

14 kommentarer:

  1. Jeg digger Halvor Bakke og er en av de som sitter klistret til skjermen når "Eventyrlig oppsussing" er på luften. Men som du sier, de fleste vet sikkert hvem han er okke som. Det er litt av et forretningsimperium og merkevare han har bygget seg opp, det er han vel unt.
    Som jeg har nevnt før, jeg fikk litt Annie Ernaux-vibber àla den "Unge mannen" av beskrivelsene med forholdet hans til Hagen.
    Helt enig med deg, en sterk historie dette og en bok jeg likte veldig godt. Det er viktig at de blir fortalt og at noen orker å fortelle.
    Veldig fin omtale, Anita og tusen takk for link :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Beathe:) Skrivearmen min (vondt) er brukt opp i dag, så bare kort hei.

      Slett
  2. Dette ser ut til å vera ein bra biografi, men eg har aldri høyrt om mannen. Eg går visst glipp av ein del når eg ikkje ser på TV..
    Forstår eg rett at han driv med hytteinteriør-greier? Eg har hytte og er slik sett interessert i hytteliv, men interiør interesserer meg absolutt ikkje.
    Pynteputer og telys? Nei takk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en bra biografi. Kan absolutt leses selv om man ikke vet hvem han er , eller liker interiør og hytteoppussing. Han har et program som heter Eventyrlig oppussing, husker ikke om det bare er hytter eller hus eller begge deler. Jeg ser som sagt ikke programmet.
      Du kan ta en titt på instakontoen hans, men tenker at den ikke vil interessere deg noe særlig. En del serier med puter, lys etc der, og sjampagneglass.

      Slett
  3. Jeg har heller aldri hørt om han. Ser alt for lite på tv, så det må jeg bli bedre på. Hvilken kanal finner man det programmet på. Jeg ser stort sett bare NRK, for jeg irriterer meg sånn over mannen min som aldri ser et program ferdig, men sveiper frem og tilbake mellom masse program. Da går jeg opp på verkstedet mitt å ser NRK, :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha! Eg har óg ein slik zappemann. Men eg irriterer meg ikkje, eg gjer andre ting. Som å lesa bøker.

      Slett
    2. Man må jo ikke se TV.;) Vet ikke/husker ikke hvilken kanal programmet/ene går på, har gått på.Det sto i boka, men akkurat det husker jeg ikke.. BEATHE kan svare!

      Men historien hans er veldig interessant.

      Slett
    3. Hehe... programmet går på Tv3, serien er ferdig for i år,mulig det går i reprise. Alle sesongene ligger på Viaplay om du har det,Ingun.
      Ellers enig med Anita, man MÅ ikke se på tv. Jeg ser på Eventyrlig oppussing mye pga Bakke,både fordi han er dyktig,liker bobler i glasset og har en fin personlighet som vises godt.

      Slett
    4. Takk Beathe:)
      Angående boblene, så er han tydelig glad i det. Gjerne litt hver dag.. Men han greier å styre sitt alkoholbruk heldigvis, han liker ikke å bli full. Han har jo råd til litt dyrere bobler også, og har eget merke.
      Vi andre får nøye oss med billig Prosecco og Cava en sjelden gang:)
      Skal sannelig meg kjøpe Cava når jeg skal til GranCa, allerede på flyet:)

      Slett
    5. Ja,han har alltid med litt bobler i glasset har jeg sett. Han har nok kontroll på eget konsum vil jeg tro, han er ikke noen fyllebøtte. Ja,når er det du reiser? Ta gjerne et lite glass for meg også!

      Slett
    6. Hehe.. må prøve å lete opp en episode:)
      Etter planen reiser jeg fredag, hvis jeg blir frisk nok. Har vart noen dager nå, så jeg håper det..
      Skal så klart ta et glass for deg :)

      Slett
    7. Ja,du kan jo se en episode, om ikke for oppussingen så for Halvor og boblenes skyld. De ligger på Viaplay og om du ikke har så finnes det av og til slike kampanjer hvor man kan gi vekk noen uker gratis. Dette kan jeg jo sjekke opp i om ikke før jul så etter.

      Slett
    8. P.S. Krysser fingrene for at forkjølelsen slipper taket før fredag!

      Slett
  4. Ja, for Halvor og boblene;)
    Sjekket /søkte på Telia-appen, men finner ikke noe der. Kan velge Viaplay der, istedet for Netflix eller HBO. Jeg bruker å sjonglere, bortsett fra Netflix som jeg jeg gjennom sønnen min, så det trengs ikke.

    Har hatt prøveperiode på Viaplay flere ganger, men nå går ikke det mer. har brukt å se Outlander og Wisting der.

    Takk, håper det:) Strie greier..

    SvarSlett