mandag 6. mai 2013

Fine filmer: Vann til elefantene og Pinnsvinets hemmeligheter (DVD)

I helga har jeg jeg kost meg med to filmer basert på romaner lånt på biblioteket, samt Inception med Leonardo de Caprio på tv2. Jeg har en liten dille med å se filmer basert på bøker, og det er de jeg skal skrive litt om nå. Først Vann til elefantene:


Vann til elefantene er basert på Sara Gruens roman. Handling fra filmweb her:


Veterinærstudenten Jacob blir med et omreisende sirkus da foreldrene hans dør. Han møter og forelsker seg i Marlena, en stjerne på sirkuset. Men Marlena er gift med August, en karismatisk, men farlig mann.

Vann til elefantene er en filmatisering av boken med samme navn, skrevet av Sara Gruen og utgitt første gang i 2006. Boken lå 12 uker på bestselgerlisten til New York Times og er en episk historie om forbudt kjærlighet. Veterinærstudenten Jacob (Pattinson) møter og forelsker seg i Marlena (Witherspoon) sirkusprinsessen på et omreisende sirkus. Vann til elefantene handler først og fremst om kjærlighet, ikke bare mellom mann og kvinne, men også kjærligheten til familien og til dyrene.  Les mer HER

Hva jeg synes:
Vann til elefantene er en nydelig film som grep meg fra første stund og de to timene den varte. Det er godt skuespill, selv om det er litt rart å se Pattinson (Twilightvampyren) i en annen rolle, men bevares- han passer godt som Jacob her. Det er smertefullt å se hvordan dyr og folk ble behandlet av den farlige sirkuseieren August og hans undersåtter. Musikken, filmingen, handling, spill- en skikkelig god Hollywoodproduksjon dette, som står godt på egne bein, om man ikke har lest boka. Det har ikke jeg. 
Terningkast 5 fra meg.

Pinnsvinets hemmeligheter,er den andre filmen som jeg så i går, basert på bestselgerromanen Pinnsvinets eleganse av Mariel Barbery. Den har jeg heller ikke lest, og mener at filmen også her sto seg godt på egne bein.

Handling fra filmweb.no:
Fritt basert på bestselgerromanen "Pinnsvinets eleganse" av Muriel Barbery, er PINNSVINETS HEMMELIGHET et varmt og vakkert drama om den intelligente unge jenten Paloma og portnersken Madame Michel. Gjennom Palomas øyne brettes en verden av små hemmeligheter ut - en verden av litterære referanser og perfekte gjemmesteder.
11 år gamle Paloma teller ned til 12-årsdagen. Da skal hun ta sitt eget liv. Intelligent utover sitt eget beste, kjedes hun av overklassens platte hverdagslige rutine. Paloma er brutalt ærlig som kun et barn kan være, og gjennom hennes øyne brettes en verden av små hemmeligheter ut - en verden av litterære referanser og perfekte gjemmesteder. Utstyrt med farens gamle kamera søker hun spenning, og retter avkledende blikk mot naboene i bygården. Først når japanske Mr. Ozu flytter inn med kattene Kitty og Levin (oppkalt etter karakterer fra Tolstojs Anna Karenina), begynner ting å skje. Den kultiverte herremannen vekker til live elegansen hos portnersken Madame Michel, og lokker frem livsgnisten i Paloma. Gjennom nye vennskap lærer Paloma at det finnes bedre kattenavn enn Konstitusjon og Parlament.

Hva jeg synes:
Dette var også en film jeg likte godt. Nydelig spill av vesle Paloma , og hennes to skjønne naboer Renee; portnersken og den nyinnflyttede japaneren Mr.Ozu.  Rørende om menneskelige relasjoner, om ensomhet , om varme og kjærlighet. Jeg synes derimot at slutten var tragisk, og at det var slemt gjort av forfatteren. Jeg vet dog ikke om boka ender slik. Denne tenderer opp mot terningkast 5, men jeg gir den en sterk 4 èr.

Og Inception, hva syns jeg om den? (når vi først småsnakker om film)


Fantastisk laget, spennende, surrealistisk. Jeg er ikke like glad i alle actionscenene med skyting og bilkrasjing, men ellers er filmen over det hele god. Selv om jeg ikke helt skjønte slutten. Hva synes du om den? Skjønte du den? Var Dom tilbake i virkeligheten eller var han igjen i den ubevisste limbo? Hadde Mal rett hele tiden?


Hvilke filmer har du sett i helga?

10 kommentarer:

  1. De to første filmene kan jeg tenke meg å låne. Den tredje har jeg sett. Syns det var knakende spennende film, men med en slutt med tolkingsmuligheter. Og så spekulativ at du blir helt matt! Egentlig er ikke dette en filmsjanger jeg liker, men noen ganger er det skikkelig artig å se slike også. Det er helst sammen med min sønn jeg går på dem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Husker at ungene mine likte Inception også. Jeg liker tema rundt drømmer, det ubevisste og hvordan de kunne trikse med det så det ble helt surrealistisk. Og så Leonardo de Caprio da, en skuespiller som stadig blir bedre med årene- selv om han ikke fikk utfoldet sitt storarterte talent i denne rollen.

      Slett
  2. Har ikke sett disse filmene, men lest begge bøkene. Tror jeg er litt motsatt av deg, ikke alltid jeg gidder å se filmen hvis jeg har lest boka først, og siden boka alltid må leses først, kan det godt hende jeg velger AmericanPie over AnnaKarenina, og se filmen før boka kommer ikke på tale -)

    Likte Water for Elephants godt og Paloma sånn passe.
    , forresten:
    Du som er min utvalgte biografiekspert
    , har du lest Jon Michelet om krigsseilerne, fikk et tips om at disse skal være helt fantastiske og Michelet fått nobelpris. Ikke noe fan av mannen selv men ble veldig nysgjerrig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Sjelden jeg prioriterer å lese boka etter at jeg har sett filmen,selv om jeg har ambisjoner om det når det gjelder Anna Karenina, Historien og Pi og Kontiki. (men ikke disse tol filmers bøker som over er beskrevet- det er for mange bøker i stablene mine her)

      Utvalgt biografiekspert- for en hedersbetegnelse.:)
      Nei, jeg har ikke lest krigseilerne--Har han fått nobelpris? Nei, nå tuller du.
      Men at boka om krigseilerne har solgt i bøtter og spann er sikkert, men det er ikke det temaet som interesserer meg mest da. Men det er klart at hvis boka er knakende god kan boka bli interessant. Av Michelet har jeg lest mest krim-men det er vel det han har skrevet mest av..?

      Men Kleopatra derimot har jeg lyst til å lese om.;)

      Slett
  3. Vann til elefantene har jeg sett. Det var en fin film (utenom kanskje sirkusdirektøren!). Men Pinnsvinets hemmeligheter hadde jeg ikke fått med meg, jeg visste ikke at det var laget film om pinnsvinets eleganse. Jeg har oppdaget filmbiblioteket hos Fylkesbiblioteket og nå bestiller jeg hjem de filmene jeg vil se. En fantastisk måte å gjøre det på! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant- mange fine filmer å få lånt på biblioteket.:)

      Slett
  4. Jeg har sett Vann til elefantene og Inception, likte begge på hver sin måte - den siste med en åpen slutt, ja!

    SvarSlett
  5. Har kun sett den første av disse, men kunne absolutt tenkt meg å sett de andre også, Pinnsvinets eleganse har jeg men det gjør jo ingenting å se filmen før en leser boken. Så ingen filmer nå i helgen, men forrige helg så jeg Silver lining playbook og den var veldig bra.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er å anbefale.:) Den du nevner har jeg ikke hørt om en gang..

      Slett