søndag 5. mai 2013

Kjappomtale av Liljer i Jerusalem av Gert Nygårdshaug

Jeg valgte  denne boka som smakebit på søndag i dag, og etter at innlegget ble publisert , leste jeg ferdig boka. Det er den åttende boka i krimserien om Fredric Drum og Skarphedin Olsen. Her kommer en kjapp omtale, en revolveromtale ala Anette  .

Liljer fra Jerusalem - Gert Nygårdshaug Helge Winther-Larsen


Hvilken bok:
Liljer i Jerusalem av Gert Nygårdshaug. Lånt lydbok på biblioteket og kjøpt boka selv i pocket. Halvparten lyttet til, halvparten lest. Begge deler fungerer utmerket, men jeg liker helst å lese bøkene.


Handling fra forlagets omtale:
Oslo-politiet blir tilkalt for å bryte opp leiligheten til en eldre mann som ingen har sett på flere uker. Etter interessante funn søker politietterforsker Skarphedin Olsen søker hjelp hos sin nevø, gourmetkokken Fredric Drum. De to trekkes inn i en fascinerende og vidtrekkende krimgåte der trådene forgreiner seg helt til Israel og blant annet involverer en forsvunnet atomkraft-forsker og et spørsmål om hvem Jesus egentlig var.

Hva jeg synes:
En god og spennende bok om Fredric Drum og Skarphedin Olsen. I denne boka får Olsen mer plass som etterforsker enn tidligere. Vi får vite mer om han som person også. Drum, nevøen bistår onkelen spesielt på slutten av boka, med sin kløktige hjerne og interesse for oldtidsmyter og arkeologi, til samling av trådene og oppklaring av den uforståelige og mystiske saken. Vi blir med Olsen til Israel og Dødehavet, på eselrygg gjennom tørt og goldt landskap. Vi spiser deilig middag med han på restaurant Kasserollen mens han diskuterer løsninger med Fredric. Handler dette om internasjonal terrorisme, gamle mysterier, storpolitikk, - Israel-Palestina-konflikten eller andre ting? Den som leser får se..Dette er en frodig, interessant og spennende bok, med dufter, saftig språk, herlig humor som vanlig  og levende skildringer.
Jeg gleder meg til de to gjenværende bøkene om Drum og Olsen. I neste bok skal jeg med til Mexico og i siste bok til Ny-Guinea. Det er absolutt ikke kjedelig å reise med disse karene.



Gert Nygårdshaug: Liljer fra Jerusalem, 245 s / 8 t 45 m

Cappelen Damm 2001/2006 og lydbok 2009

4 kommentarer:

  1. Forstår at dette ikke er kjedelige bøker etter å ha lest innleggende dine om boka. Absolutt noe jeg kan tenke meg å prøve å lese. Er spent på novellesamlingen. Håper du ikke er helt utslått av forkjølelse. Jeg var helt utslått etter turen til Larvik. Da jeg la meg hadde jeg øresus etter alt bråket på tribunen. Fløyter og trommer. Men sånn er det, litt liv må det være.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er spennende...Nå er jeg i Mexixo i bok 9 og den er kjempespennende. :) Tenker å dra dit selv en gang , i høst kanskje..? Forkjølelsen sitter i brystet og det er vondt å hoste men mest er jeg veldig slapp. Får vel bare gå seg til det..

      Slett
  2. Av ein eller annan grunn gav eg boka berre terningkast 3. Eg hugsar ikkje heilt kvifor, men trur ikkje at eg likte slutten..?

    'Alle orkaners mor', som vel er den du les i no, er veldig spennande. Dessutan vart eg heilt "vill" etter Mexico og Mayakulturen. Brukte mykje tid på Google og Google Map for å sjå kvar handlingane gjekk føre seg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Alle orkaners mor ble jeg ferdig med for ti minutter siden. Den var utrolig bra og spennende- jeg ga den 6. Den beste av Drumbøkene synes jeg..Dattra mi har nettopp vært i Tulum i to uker og jeg har postkort derfra på kjøleskapet. Hun anbefalte tur dit veldig! Jeg har virkleig lyst å dra til høsten--- Kjenner andre som har vært på Yucatanhalvøya også, og sett mange bilder derfra.

      Slett