mandag 27. september 2021

Sicilia Bella av Anne Christine Rojahn Levy. Nydelig bok med tekst og kunstbilder

Jeg var på Sicilia for nesten 40 år siden og har hele tiden tenkt at jeg skal tilbake til den vakre øya. Den gangen var jeg på chartertur til Giardini Naxos med dagstur til Taormina og konsert med Weather Report i det greske amfiteatret der. Det var en magisk opplevelse. Mens jeg leste denne boka, ble jeg tatt tilbake. Anne Christine Rojahn Levy var ofte i Taormina, siden hun bodde i en landsby like i nærheten og bokas tekst og bilder bærer preg av den nærheten, samt nærheten til den aktive vulkanen Etna og Isola Bella der nede, og nærheten til menneskene, ikke minst.

Jeg har brukt to kvelder på denne boka, har forsøkt å nyte den som konfekt, la ord og bilder synke inn som en meditasjon. Det har vært en glede. Å lese denne boka er som å være der. Levende skildret i ord og bilder.

Anne Christine har malt akvareller, malt med olje, tegnet med tusj og satt tekst til opplevelser, situasjoner, menneskemøter, vandringer. Hun følte raskt at hun ble betraktet som en original der i landsbyen, damen med sekken og joggesko. Noe slikt var ikke damene i landsbyen vant til å se.

Hun har vært mange ganger på Sicilia og ble totalt forelsket i den vakre øya og lyset der.
Hun malte og holdt utstillinger.
En gang traff hun en tysk dame som også hadde vært der mange ganger som følte seg mye yngre og friskere av å være på Sicilia. Begge likte de å reise alene. Anne Christine nevner gleden med å reise alene flere ganger, fordelene, behovet for ikke å ha andre forpliktelser enn til seg selv, gjøre det hun ville, male.

Den første gangen hun var på vulkanen Etna var hun med på en gruppetur, selv om hun egentlig ikke liker det, men det var måten å komme seg dit på da. Siden har hun vært der flere ganger, sammen med sin mann. Folket her lever med Etna som gløder og freser, med konstant fare for større utbrudd.  Den lille landsbyen hun bodde i lå ca fire mil i luftlinje fra Etna.

Vakre blomster, nydelige landskap. Hun skildrer og maler det så fint. Det gjør hun også med menneskemøtene. Det gjestfrie folket, stadige invitasjoner, omsorg da hun ble syk, men også klengete menn som ikke skjønner at damer vil og kan reise alene. Noen ganger må hun ty til nødløgner eller kjeft for å få de til å holde seg vekk. Men mest av alt er de hyggelige og ekte rause og gode. Engelsk snakker de ikke i landsbyen, Anne Christine lærer seg italiensk.
Mafiaen blir også nevnt, men det er ikke noe de snakker høyt om der nede, men noe de lever med. Det samme er min erfaring fra et par reiser i Sør-Italia.

Hun skildrer også den lille kirkegården, som minner henne om oppbevaringsbokser på jernbanestasjonen.

" De går over fire etasjer, og det står stiger til bruk om man skal plassere blomster i øverste etasje. Der er det murt fast noe som likner tannglassholdere til å sette blomstene i." (s.93)

" De fleste graver er utstyrt med fotografier fra dagliglivet. Et fargebilde av en liten pike på en danseskole, en pen eldre herre som står på en talerstol til evig tid....."

Sicilia Bella er er en nydelig sanselig bok, vakker å bla i. Coffetablebok kan du si, selv om den absolutt bør leses. Det er korte tekster, biter som gir inntrykk og innblikk i livet i en landsby og området rundt.

Anbefales absolutt!

Om forfatteren og kunstneren Anne Christine:

Anne Christine Rojahn Levy (f. 1942) er utdannet i maleri fra Oslo Tegne og Maleskoleunder Liv Ørnvall og Granum kunstskole under Einar Granum. Hun har vært elev hos Jan Cato Bødtker og senere hos Åse Asp Lunde – og i flere perioder tegnet på l’Académie de la grande chaumière i Paris. Forfatteren har gjort studie- og arbeidsreiser i inn- og utland, spesielt til Sicilia og andre deler av Italia, og hatt flere utstillinger. Hun var bosatt fem år i Paris, og bor nå i Oslo. (sitat fra forlagets side)

Jeg vurderte å reise til Sicilia her om dagen, det var derfor jeg tok frem boka nå. En reise jeg hadde til Kreta ble kansellert (igjen).  I dag bestemte jeg meg for å reise til øya Rhodos istedet. Ikke for at Sicilia ikke frister, for det gjør det absolutt, men det får vente enda litt til. Neste år kanskje? Det må planlegges mer.

Rhodos blir enklere nå, reisen er om et par uker. og så er det noe med at jeg for tiden heller vil spise gresk mat enn italiensk, siden jeg går på lavkarbo. Pizza og pasta...no go. Vet at de har mye annen god italiensk mat også, men gresk lokker mer. Så neste bok ut blir derfor denne:

Anne Christine Rojahn Levy: Sicilia Bella, 175 s
Prego Mobile forlag 2021
Leseeksemplar fått av forlaget

1. Takk for tekst og fine bilder av det som virker å være en nydelig bok! Tror jeg må sende mail til Wenche😉

Har ingen umiddelbare planer om å reise dit men boken virker så fin at jeg vil ta en nærmere titt.

Like greit at det ikke ble Kreta i denne omgang med tanke på jordskjelvene som nettopp har vært der.

Tenker det blir kjekt å få reist litt og komme seg ned i varmen,ikke minst.

1. Bare hyggelig Beathe:)
      Ja, det må du gjøre. Flott bok og man kan fint reise via bøker også:)
      Tenkte på jordskjelvet jeg også, spesielt når jeg så mer fra vulkanutbruddet på La Palma i kveld.
      Har en fb-venn som bor på Kreta, og hun er i god behold. Heldigvis. Har ikke fått med meg om det har gått liv og hvor mye ødeleggelse..

Ja, det skal bli godt å komme seg til sydlige strøk før kulda setter inn for fullt:)

2. For en deilig bok å drømme seg vekk i. Jeg har en drøm om å komme til Sicilia, men det har ikke blitt noe av enda. Maleri og tekst i skjønn foreninger er veldig fint, når det funker, og her ser det ut til å funke. Jeg var på konsert på søndag hvor det var sang og Hanne Ørstavik leste, vekselvis, med litt strengemusikk. Utrolig sterkt og vakkert.
    Skal holde utkikk etter boken, takk for tips Anita!

1. Ja, det var der faktisk:)
      Så stemningsfull og levende. Som om jeg selv var der.
      Sicilia er flott, jeg vil også dit igjen. Vurderte det i 2013 da jeg reiset ei fire måneder, men valget fant på Roma og Barcelona etter å ha vært i Nord-Italia.
      Men nå er det på tide. Vurderer å gjøre det neste år, på våren kanskje. Bruke opp noen cashpoints jeg har tilgode etter alle pandemi-kanselleringene fra Norwegian. Får håpe vi får bruke alt snart. Nå er det bare halve reisen vi får bruke dem på.
      Tror du vil like boka Tine:)

3. For ei fin bok. Jeg har vært flere ganger i Italia, men aldri på Sicilia. Slike bøker er farlige for Visa-kortet, kjenner jeg.

Heldig du som bare kunne booke om den avlyste Kreta-turen. Godt det ikke ble dit, litt skummelt med alle bevegelsene der nede.. Rhodos var jeg på i 1992. Nesten 30 år siden. Du all verden så tiden flyr. Husker det som ei fin øy. Vi leide mopeder og kjørte rundt, havnet på ei øde rullesteinstrand utenfor allfarvei som vi hadde helt alene. Fikk høre senere at det er hoteller langs hele stranda der nå. Mye er endret. Ta masse bilder! Det hadde vært kjekt å se.

1. Ja, hehe....
      Sicilia må man til en eller annen gang i livet, hvis man liker Italia. Skjønt Sør-Italia og Sicilia er helt annerledes enn Nord-Italia. Vet ikke hvor du har vært.

Mye om og men med Kreta. Turene fra Værnes ble kansellert tre ganger etter forskyvninger og ombestillinger..
      Så heldigvis så jeg en ledig tur til Rhodos i går fra Gardermoen og slo til. Tror det var den siste plassen de hadde den uka. Nå står det utsolgt!
      Hadde absolutt ikke lyst til å dra fra Gardermoen- det fordyrer reisen masse- og særlig nå i høstferietiden og folk har begynt å reise igjen etter gjenåpningen, men shit la gå. Følte meg nærmest reisedesperat etter den siste kanselleringen av Kretaturen. Rett og slett. Desperat. Og det blir dyrere enn det ellers ville ha blitt. Ja. (Vil ikke tenke på det. Får leve billig på Rhodos, lage mye mat selv i leiligheten)

Har ikke vært på Rhodos, men har vurdert det noen ganger. Det er varmere lenger der enn på Kreta i alle fall. En fordel når jeg reiser så sent.
      Min lillesøster var også noen ganger på Rhodos i gamle dager, kanskje dere var det samtidig. Hun er født i 1968. Hun snakket også mye om at de for rundt på moped, og kikket og flørtet med de unge kjekke grekerne. Blond og fager, du vet..

Skal nok ta bilder, ja. Umulig ikke. :)

4. Jeg har lagt inn bestilling på biblioteket! For en herlig bok! Min tur til Sicilia var en stor opplevelse, sammen med min mann og en søster. Det ble bare et kort besøk i Taormina, men glad jeg fikk det med. Har nemlig masse minner fra kort og brev til min bestemor fra min onkel, som bodde i byen noen måneder i forbindelse med et kunstnerstipend han hadde. Eksotisk for ei ung jente med disse brevene fra et fremmed land. Har nok påvirket min stor interesse for Italia. Spennende å planlegge turen, Anita. Skulle gjerne vært på Sicilia igjen. (Castelbuono, Oliveri, Patti, Marsala, Catania....)

1. Så bra! Tror du vil like denne boka:)
      Så herlig en historie. De brevene.. bodde han i Taormina? Da jeg var der var vi (min kjæreste pluss et par til, den gang) på en kafe som var stamstedet til en teaterinstruktør fra Verdal Teaterlag som vi var aktive i den gangen. Det hang mange bilder av ham på veggen der. Artig. Han var der i lange perioder av gangen. Nå er han død.

Husker også at jeg fant noen bøker av en "lokal" (vet ikke om han var derfra eller bodde der) fotograf med vovete fotografier. Mange bilder av unge nakne menn fra tidlig 1900-tall. Lærte litt om at Sicilia, i alle fall Taormina/Naxos-området var et slags fristed for homofile før i tiden. Har boka i kjelleren.
      Ja, vi må dra til Sicilia igjen.
      Jeg tror jeg bare må bestemme meg, planlegge for neste år, våren kanskje.
      Akkurat nå trengte jeg en litt enklere reise, charter.

2. P.S. Catania apropos. Husker vi dro med flybuss fra Catania til Naxos- det var helt vilt. Sjåfører som stoppet bilen for å gå ut å kjefte på en annen- og skapte et salig kaos.