onsdag 25. februar 2015

Tur til Galdhøpiggen

Mor og sønn på fjelltur. (Artes bilder)

Mor på Styggebreen
Gjett om jeg både ble glad og overraska da min sønn på 17 år sa han ville bli med på fjelltur.:) Sist helg dro vi avgårde. Jeg sjekka yr.no i dagsvis for å finne bra nok vær til en kul fjelltur. Jeg tenkte som så at vi måtte finne på noen artige turer, så han fikk smaken på fjellets gleder. Galdhøpiggen er jo litt kult, tenkte jeg- så dit dro vi først.

Andreas har fått knyttet seg til taulaget.
Vi ankom Juvasshytta etter ei natt på Elveseter hotel i Bøverdalen. Det var lite overnatting å oppdrive, så det måtte bli hotell, men koselig var det.
Sola lå og lurte bak skyene, så alle var optimister med tanke på en topptur denne søndagen. Her ser du Andreas, min sønn, til venstre, knyttet sammen med 117 andre som skal opp samtidig med oss.
Andreas er klar for avgang.
Mat må man ha.
Det er ganske bratt mot toppen etter man har kommet over breen. Jeg synes det er tungt. Det er tyve kilo og ti år siden sist jeg gikk her, og astma har jeg også pådratt meg. Selv om jeg har slutta å røyke, sliter jeg i motbakkene.
Målet nærmer seg.
Jeg ber Andreas gå foran meg, ber ham gå til topps, ber ham få noen til å ta bilde av seg på toppen. Han vil vel helst ikke forlate meg, men jeg forsikrer ham om at det går helt bra, så da går han. Jeg vil at han skal ha gleden av å komme til topps på Norges høyeste fjell. Jeg har jo tross alt vært der før.
Endelig til topps!
Enn det da! Jeg klarte å komme meg til topps, med dårlig pust. Jeg hadde selskap av ei dame som slet med det samme. Hun sa at det var så urettferdig. Hun har ikke problemer med å gå lange turer, liker å gå lange turer, men i motbakkene sliter hun. Akurat som meg. Mannen hennes liker ikke å gå tur, men ble med på turen for hennes skyld, og han måtte vente på henne hele tiden. Ingen problemer med pusten der i gården.
Ja, så vi som sliter med pusten i motbakker, skal være stolte av å greie å komme oss til toppen av Norges fjellheim.
Andreas on the top of Norway!
Andreas er også kry av å være på toppen av Norge. Kult!
Enda et skrytebilde! Ja, jeg synes det er deilig.
Folk kan si hva de vil om denne toppen, men det er utrolig fint å skue utover fjell i øst,vest,sør og nord. Her står og går man litt i kø, hvertfall en slik søndag, men gledelig er det likevel å ha nådd til topps. Min pause varte ikke lenge før vi måtte gå nedover igjen, Dvs jeg akte meg der det var snø og frydet meg som en liten unge.
Andreas skuer utover og koser seg.
Tåke
Nedover går det mye raskere. Men vi må vente en stund før alle har funnet sine plasser ved tauet.
Ganske bratt nedover.
Våre guider var flotte turledere. Dan, til høyre, er fra Nepal. Han har vært 8 ganger på Mount Everest. Han kalte Galdhøpiggen for Norges Mount Everest. Og så hjalp han meg med sekken et stykke mot toppen, noe jeg satt umåtelig stor pris på.

1. Nå imponerte du meg altså!

1. takk takk! Ja, så tung og tunpusta jeg var her, så var det en liten brgad.;)

2. Ser dere hadde samme utsikten som vi hadde en julidag for noen år siden. Vi gikk også fra Juvasshytta, og jeg ble gal av det somletempoet i det tauet. Til sommeren skal vi opp igjen, men da går vi selv fra Spiterstulen. Herlig å få guttaboys med på tur, vår gutt som nå er 13 er heldigvis glad i å gå i fjellet, men det varer vel ikke så lenge.

1. Hehe, tålmodighet, tålmodighet..
      Dere er ganske spreke om dere går fra Spiterstulen rett opp, men det er dere jo, som jeg vet.
      Et par-tre venninner av meg prøvde seg den veien for noen år siden da vi hadde jentetur til området der og bodde på Spiterstulen. Selv gikk jeg og ei anna venninne på Svellnosbreen. Anbefales. Her er blogg fra den turen også:

Et par av de bildene er med i turboka Jotunheimen også : http://artemisiasverden.blogspot.no/2013/07/om-bloggbilder-og-en-ny-flott-turguide.html

(litt kry.:)

2. Takk for fantastiske innspill til ferieplanleggingen vår. For noen bilder du har tatt, og for en tur, dette vil jeg!!

3. Bare hyggelig Tine.:) Og tusen takk for ros.:)

3. Ser ut som dere koser dere:)

4. Sikkert en flott tur! Fine bilder også. Og så koselig å gå sammen med sønnen. Jeg får nok ikke noen fjelltur før i sommer. Det er da jeg liker meg best i fjellet også.

1. Ja, det var det. Takk skal du ha.:) Denne turen var også gjort en sommer.

5. Ingenting er som å bestige fjell!

- Imponerende, på flere måter.

1. Det er veldig sant… Før så samlet jeg på topper, spesielt topper over 2000 m.. men det har jeg lagt fra meg. Har vel noe med alder å gjøre--
      Takk.:)

6. Så flott reportasje.....