lørdag 28. februar 2015

Oppsummering februar -15

Februar er på hell, og jeg oppsummerer i Gullseierrus etter herrenes stafettseier i går og dobbelt norsk for Johaug og Bjørgen på tremila i dag. Fantastisk! Og at det er så mange trøndere blant dem er jo ekstra stas. Tre av de fire gullgutta i går er trøndere bosatt i Trondheim, som meg! Juhuuuuu!  Det må være lov å være aldri så lite patriotisk stolt? Nuvel- jeg er ingen sportslave selv om jeg synes VM på ski er spennende (når vi gjør det godt;)), og jeg får absolutt tid til å lese imellom. I februar har jeg lest 9 bøker, og det er ganske bra på tross av at Garcia Marquez sin selvbiografi tok masse av lesetiden.


Pus troner over mine Bøker lest i februar (samt Marianne Næss`Bare et menneske) Neste bok heter kanskje Bare en katt?


Sannheten og andre løgner av Sascha Arango- krim/thriller, leseeksemplar. Tyskland, 2015, debutant
Zack av Mons Kallentoft og Markus Lutteman - krim, Sverige, leseeksemplar, 2015
Bare et menneske av Kristine Næss  - 2014, lånt på biblioteket
Bare et barn av Hanne Kristin Rohde  - 2015, krim, leseeksemplar,Sverige, Oslo
Leve, for å fortelle av Gabriel Garcia Marquez - selvbiografi, lesesirkel, kjøpt, Colombia, frahylla
Alle utlendinger har lukka gardiner av Maria Navarra Skaranger - 2015, debutant, leseeksemplar
Beckomberga av Sara Stridsberg - 2015, Sverige, psykiatri, leseeksemplar
Ikke si at du er redd av Giuseppe Catozzella - Somalia, Libya, Etipoia, 2015, leseeksemplar
Mingvasevann av Cecilie Cottis Østreng - 2015, dikt, fått av Beathe Solberg

Leser nå : ***Kaoshjerte av Lise Grimnes - debutant, 2014, fantasy/ungdom, bok fått av forfatteren (omtale kommer, leses ut i løpet av søndagen.

Totalt 9 bøker!

3 krim/spenning, 1 lyrikk, 1 dokumentarroman, 1 selvbiografi, 2 debutanter, 3 norske utgitt 2015, 6 leseeksemplarer, 1 fått av medblogger , 1 lånt på biblioteket, 1 kjøpt/1 fra-hylla, 1 lesesirkelbok

Land besøkt: Tyskland, Sverige (2), Colombia, Somalia, Libya, Etiopia

I forhold til årets mål, så er 1 hyllebok lest (Å leve for å fortelle) Den deltok jeg også med i Moshonistas lesesirkel februar , tema: Herrer med bart. Interessant, men akk, krevende lesing, så det tok sin tid å fullføre.
3 norske bøker utgitt 2015 (Skaranger, Rohde og Østreng)
Jeg tror Skarangers Alle utlendingar har lukka gardiner, kommer til å blir en omdiskutert og aktuell bok i forbindelse med Bokbloggerprisen neste år når den tiden kommer. Vær obs! Bør leses!

Avbrutt: Jane Austens Overtalelse. 

* Beste roman: Beckomberga. Solid skrivekunst, gripende, vanskelig å legge fra seg.

* Beste dokumentarroman: Ikke si at du er redd . Utrolig sterkt om den somaliske jenta som bare ville løpe og så frem til OL, men som endte opp som død båtflykting i Middelhavet. Jeg får gåsehud enda bare jeg skriver om den.

* Beste fornøyelige og spenningsbok: Sannheten og andre løgner. En aldri så liten lesefest!

* Beste debutant: Her er det to kandidater, en norske og en utenlandsk. De er så forskjellige at jeg gir begge prisen. Sascha Arango og Maria Navarro Skaranger   .

Mest krevende: Å leve, for å fortelle. (men likevel bra, og jeg er glad jeg leste den)

Jeg vil ikke dele ut prisen for de dårligste, men den som tiltalte meg minst var faktisk Mingvasevann. Her var det enkelte fine språkpartier, setninger, bilder- men all over ga den meg lite, dessverre.
Zack strevde jeg også med i forhold til å opprettholde engasjementet hele veien, men jeg leste den ut og synes den har brukbar spenning på slutten, samt at jeg fikk sans for Zack og co på en måte. I ettertid tenker jeg at det er de mange ofrene som ble så massivt, at jeg ikke ble nok kjent med dem til å føle noe for dem. Personene ble for ovefladisk beskrevet, for mye ytre action- for mange personer- for mye vold- og det tiltaler ikke meg noe særlig.




Litterære arrangementer: Krimbokbad med Kagge forlag på Bær&Bar, Trondheim.


Mammutsalget har også vært! Kjøpte noen bøker. Kokebøker for det meste, og et par biografier og en krim.

Jeg har også vært på #Tvanglesekafe for meg selv i avdeling Trondheim.






Ha fortsatt en god helg!





 Herlige dyktige Therese Johaug seirende inn til gull på tremila. Foto. Adressa.no 




Petter Northug spurter inn til gull på Herrestaffeten Falun 2015 foto: Langrenn.com

Tar han gullet på femmila søndag?



15 kommentarer:

  1. Gratulerer med dagen til deg og hele Trøndelagen! Jeg er lite sportsinteressert, det eneste jeg har fått ut av ski VM er konklusjonen: Jeg kan lese til fotballkampstøy men ikke til ski VM støy. Nok om det. Jeg har lest 4 av dine bøker denne måneden, og er så glad for å høre at det ikke bare var meg som ikke skjønte Mingvasevann. Zack beskriver du også sånn som jeg tenkte, herlig type som jeg vil bli bedre kjent med, men alle mordene ble for overfladiske. Tror jeg skal ta meg en tvangslesing for meg selv til uken, siden vi i Bergen liksom ikke greier å få fingeren ut :) Ha en fortsatt fin avslutning på februar Anita!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Tine! Jeg skjønte forsåvidt nok av Mingvasevann, men skjønner at du ikke skjønte så mye av den, for lett tilgjengelig er den ikke akkurat. Og den ga meg ikke så mye som sagt.. ble ikke spesielt berørt eller fascinert. Hvis jeg skulle bryte meg mer inn i denne samlingen , ville det blitt mer på et intellektuelt plan, enn det emosjonelle- og det ville ikke blitt mer enn en teoretisk øvelse, enn noe som virkelig ga meg noe.. Det finne mer enn nok litteratur på området vold, kvinnemiehandling, overgrep, forhold etc som gir større forståelse enn dette. Synes jeg.
      Tvangslesing er flotters.:) I lige så!

      Slett
  2. Med tanke på hvor mye tid du brukte på Marquez er det en solid bunke. Planlagger å få lest Skarranger kjapt og også lesefestkrimmen, og selvfølgelig Stridsberg, som har høyest prioritet. Hurra for trønderbonanza.
    Mingvasevann skremmer meg litt.
    Kaoshjertet har jeg lest - og likt - hadde noen innvendinger, men tror jeg har glemt de bort, sånn går det når man somler med dokumentasjonen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Ingalill. Men så veide jo Mingvasevann og Skarangers bok opp, for de var så korte, med sine to hundre sider tilsammen, Samt andre bøker som var raske å lese fordi de var så vanskelige å legge fra seg, Som Beckomerga, Ikke si at du er redd og Sannheten og andre løgner.. Det jevner seg ut-- men uten Gabriel hadde jeg nok lest mer..;)
      Mingvasevann- se hva jeg skrev til Tine. Må ikke leses..;)
      Spent på dine innvendinger ang Kaoshjerte.. jeg har jo end el sider igjen, så hva som blir konklusjonen får vi se i morgen.. Lurt å skrive rom bøkene fort ja, i alle fall notater et sted..;)

      Hurra Trønderbonanza ja!! Moan i dag med bronsen attpåte.:))

      Slett
  3. Jeg tenkte jeg ikke skulle lese Alle utlendingar har lukka gardiner, du må ikke få meg til å ombestemme meg :-) Og Beckomberga ser jeg frem til.
    Jeg har lest mens mannen min ser på Ski-VM, men det er såpass forstyrrende at jeg har fått med meg høydepunktene :-) Hurra for trønderne, og siden jeg heter Risvold så vet du kanskje hvor slekta mi kommer fra :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Er slekta di fra Risvollan? Der jeg bor? Hehe…
      Klart du må lese Alle utlendringer med gardinene..;) Gle deg til Beckomberga.

      Slett
  4. Det var en flott oppsummering - og mange bøker du har lest i februar ja. Jeg har prøvd å få med meg siste halvdel av Unnskyld innimellom egen treningsrunde, og alle TV-VM begivenhetene - slikt er hektisk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Randi! Spent på hvordan du liker Unnskyld.. Selv har jeg nesten glemt den, men husker litt når jeg leser blogginnlegg om boka.. ;)

      Slett
  5. Fin oppsummering. Har ikke lest noen av disse, men er litt nysgjerrig på Hanne Kristin Rohde sin bok

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det.:) Rohdes bok er verdt å lese, synes jeg.

      Slett
  6. Jeg også leste 9 bøker. Jeg har ikke lest noen av de du leste i februer, men har hørt om noen av dem.
    Skjønner ikke at du og andre orker å følge med på VM. Jeg styrer unna. Den eneste "sporten" jeg ser er sjakk, haha, men alt annet sport orker jeg ikke å se. Bare maset og lite interessant. Kall meg gjerne sær:) Kos deg med lesing og VM. Selv er jeg glad for at VM styret snart er over, men heldigvis har jeg andre kanaler å se på i mellomtiden:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Følger ikke helhjerta med, men langrenn synes jeg går an når nordmenn gjør det godt.:) Takk… :) Du og.:)

      Slett
  7. Gratulerer med nok eit (trønder-)gull på femmila! Den Petter, den Petter, eg skjønnar ikkje kva han er laga av :)

    Har ikkje lest ei einaste av dine februar-bøker, men har tenkt å lesa Rohde si, ein gong. Har også fått lyst til å lesa Sannheten og andre løgner, sidan du samanliknar den med Harry Quebert-saken, for den likte eg godt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk takk! Ja, du kan så si. Et råskinn det er han uten tvil, den gutten. :)
      Ja, Sannheten … av Arango må du bare lese.:)

      Slett
  8. Jeg leste også ni bøker, og jeg har lest en av disse tidligere! Altså sannheten og andre løgner. Spennende roman, men enkelte deler likte jeg riktignok ikke. Men den hadde noen momenter som var nytt for meg.

    - Siri

    SvarSlett