tirsdag 17. februar 2015

TENERIFE 1 - Puerto de la Cruz (fotos)

Puerto de la Cruz- Tenerife (Artes foto)


Julepyntet balkong
Jeg kunne nesten ikke tro det selv, men jeg dro virkelig avgårde på en restplasstur til Tenerife i romjula. Det la seg tilrette med fri og ungene skulle bort de også. Jeg var så lei av desembermørke og kaldt vær. Det verket i kroppen og sinnet som bare lengtet til varmere og lysere strøk. I familien har vi snakket i mange år om å reise bort i jula. Nå gjorde jeg alvor av det, selv om det ble romjul før jeg dro.
Innlegget med bilder fra en eldre blogg her

Uspesifisert reisemål og hotel på Tenerife. Lite visste jeg om øya også. Jeg leste meg opp før jeg dro, og oppfattet at det var mest sol i sør, men at Puerto de la Cruz var et frodig og interessant sted, dog mer ustabilt i været.
Vel, så havna jeg der. I Puerto de la Cruz. En koselig liten by, viste det seg.
Hotellet het Valleluz og jeg havna i 14 etasje. Her ser dere utsikten:

Utsikt fra balkongen
Dagen etter ankomst var det tid for å orientere seg i nærmiljøet, nærmeste strand og byen som sådan.

Playa Jardin
Jeg skulle ta meg en kaffe og en frokost på strandbaren, men der tok de ikke kort, så jeg måtte labbe sulten og litt frustrert tilbake til hotellet og spørre etter minibank. Da må du inn til centro, sa dama i resepsjonen. Jeg gikk og gikk og havna i sentrum rundt et torg, og spurte en spanjol igjen. – Nei, stengt, sa han, og pekte mot en vei videre som det tok 20 minutter å gå. Hm..noe skurret. Og riktig, jeg fant en minibank som funka ved torget. Spanjoler er ikke gode i engelsk, og kanskje brukte jeg helt feil ord for minibank også.

Hund kikker på forbipasserende
Men man får da med seg mye når man vandrer. det er mye å kikke på. Det synes også denne søte hunden.

Det er jul og mange har pyntet husene og balkongene sine ganske sirlig.

Vakre julestjerner vokser overalt
Noen ting er ikke så veldig julete. Jeg spekulerte på denne totemfiguren midt i en trappeavsats. Ikke særlig katolsk, eller?

En demon?
Som lar oss friste inn i denne slags drikker? Legg forøvrig merke til titlene. Bananlikøren var meget søt, forøvrig.

Lokale Artemisiske drikker 
Det er ganske gøy å vindushoppe. Det ble det en del av, særlig fordi jeg ikke alltid skjønte når det var siesta og sånn. Denne bokhandelen prøvde jeg å finne igjen, men det gjorde jeg ikke.

En fristende bokhandel
Her ser vi noe av utvalget, I disse vampyrtider…

Vampyrfeber også på Tenerife
På min vandring videre så kom jeg snart i den andre enden av byen, der San Telmo, og handlegatene ved strandpromenaden ligger. Her er det voldsomme dønninger mot klippene som jeg ble utrolig fascinert over å bivåne. Og det var populært å stå her ..

Klippene ved San Telmo
Langs promenaden, Avenida de Colon, som yrer av liv, vokser det også vakre blomster og kaktuser.

Vakre kanariblomster
Det er også andre vakre ting  å se her, som denne lille kirken.

San Telmo-kirken
Mørket kommer brått på. Havdønningene slår, så jeg nesten skvetter, selv om jeg står trygt på land.

Mektige krefter

Julepyntet Lys på klippene
Jula er over nå, men det var så pent pyntet der, at jeg må vise det likevel.

Julepynta gater
Det er litt av hvert å treffe på i gatene. Her en blid liten kanarisk havfrue.

En levende havfrue
Dagen etter kommer dagslyset tilbake og jeg besøker kirkegården som jeg kan se fra min balkong. Den ligger mellom hotellet og Playa Jardin.

Kirkegården
Det er meget spesielt og vakkert. Jeg vet ikke om dette er minnesmerker, eller plass for urner. Mange har plassert bilder av sine kjære der også.

Tett i tett med minnesvegger
Jeg går inn i dette åpne kapellet. Det er fredelig. Jeg tenker på de døde og de som har mistet sine kjære.

Åpent kapell

En engel
Jeg går videre ned til stranda. I dag blåser det litt, og er overskyet, så strandbarene er stengt. Jeg rusler på Playa Jardin, promenaden, som er så vakkert tilrettelagt med benker og beplantning. Havdønningene slår kraftig innover land i dag.

Playa Jardin

Hav slår mot land

Vandrere på Playa Jardin
Jeg var også så heldig å treffe denne karen. Det ble et kjempetrivelig blogtreff på Tenerife. Noen som drar kjensel på ham?

Breiflabben og Kanarinissen
Da sier jeg takk for følget i denne omgang. Jeg skal en annen dag ta dere med i botaniske hager i Puerto de la Cruz, samt en tur på Teide, Spanias høyeste fjell. To be continued…:)
---
Dette er en reposting av reiseinnlegg jeg hadde på min gamle blogg artemisia.vgb.no 11.januar 2010 . Portalen er nedlagt.

2 kommentarer:

  1. Dette ser jo herlig ut. Det behøver ikke være bade og solvarme for å dra på ferie.
    Dette så herlig ut!
    Takk for flotte bilder og morsomme undertekster!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk selv! Ja, det var en veldig spesiell by- og koselig med mye å se. Det kommer innlegg med bilder fra botaniske hager og Teide i dagenne fremover..

      Slett