søndag 15. februar 2015

Leve, for å fortelle. En smakebit fra Gabriel Garcia Marquez sin selvbiografi- i anledning Moshonistas Biografilesesirkel

Og Les for en god sak- se Lines innlegg, som det er linket til i Maris blogginnlegg.
Nå er det søndag, natt fra lørdag. OnklP og Inger Lise Rypdal har sunget en fantastisk duett av den gamle 70-talls-slageren Fru Johnsen. Jeg har helgebesøk av venninne, og vi har kost oss og skravlet og gått til byen i dag, spist pizza på Tulla Fisher og sløvet i kveld.  Vi så på nyhetene at det har vært et trist attentat på ytringsfriheten igjen i København i kveld, med 1 drept og tre skadd. Vi har lest aviser som har flommet over av stoff om premierehelga på Fifty Shades of Grey. Den hadde ikke vi noe lyst til å se, Ingen planer overhodet. Byen var full av folk i dag, spisestedene også, bordene på Graffi var reservert hele kvelden fra kl.16.00, på grunn av Fifty Shades? Forundrer meg ikke..
Jeg skulle ha vært ferdig med Gabriels bok i helga, men det blir jeg ikke. Så her skal dere få et resyme så langt, og en smakebit.


Denne boka leses som sagt i forbindelse med Moshonistas Biografilesesirkel med tema Herrer med bart, frist den 15. Altså i dag det også. Jeg har rukket å lese 132 sider av 438.
Det er mye tekst på hver side, detaljrikt og det krever sitt å lese. Det er frodig. Unge Gabriel er med mora si for å selge huset til foreldrene. Boka starter der. Så tar den for seg den omfangsrike slekta , tantene, besteforeldrene, oldeforeldrene, noen onkler , søknenene, faren , mora, stefaren, byene i Colombia , Aracataca der foreldrene bodde, og Barranquilla, der Gabriel bodde mye. Gabriel vokste mest opp hos besteforeldrene på morssiden. Gabriel var eldst, en egenrådig fyr, som opplevde mye kjærlighet. Gabriel skildrer også foreldrenes kjærlighetshistorie, hvordan de fikk hverandre, kjempet for hverandre, selv om han far egentlig ikke var bar nok for ho mor, sine bakgrunner tatt i betraktning. Deres historie ble inspirasjone til suksessromanen Kjærlighet i koleraens tid.

Gabriel blir tidlig nysgjerrig på ord, historier, lærer seg å lese og skrive tidlig, er skoleflink. Han startet på studier som foreldrene vil han skal ta, men avslutter underveis fordi han som tenåring vil bli forfatter. Han jobber for knapper og glansbilder i en avis, skriver, er aktivt med i et intellektuellt miljø av journalister , skribenter, forfattere, en maler, lærer og suger til seg og får selv en sentral rolle etterhvert. Selv sitter han og skriver på Cafe Roma, en immigrantkafe uten tak og vegger, men et sted må han være. For å få stillhet leier han seg etterhvert et rom i et forsoffent hotell i Barranquilla. I denne perioden døde også hans bestefar noe som gikk veldig inn på ham. Bestefaren var han sterkt knyttet til.

Her er en smakebit:



Det blir litt lettvint i dag, siden det er så sent..

Når jeg har lest ferdig boka kommer et innlegg om hele boka.

Ha en riktig god søndag!

Vil du lese flere smakebiter ta en titt inn i hylla til Mari og Smakebit på en søndag!

OPPDATERT MED OMTALE HER!!!


23 kommentarer:

  1. Det er problemer med blogger nå, og vanskelig å poste , linke, få frem bloggene etc..

    SvarSlett
  2. Läste hans Hundra år av ensamhet när han fick Nobelpriset och jag känner mig inte alls sugen att läsa något mer av honom :) Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  3. Jeg digger fortellermåten til Gabriel Garcia Marquez. Og det er interessant å lese bakgrunnsstoff til romanene hans. Fin bok!
    Det var bøken til Marquez og Allende som virkelig vekket min leseglede. Jeg har mye å takk den mannen for. Allende gikk jeg lei. Det har ikke skjedd med Marquez

    SvarSlett
    Svar
    1. Så morsomt! Allende har jeg lest mer av enn Marquez, men det stoppet opp på et tidspunkt for meg der-- har tre-fire av hennes siste bøker i hylla, ulest, men det skal jeg gjøre noe med. I år. Hehe. Synd du ble lei henne..

      Slett
  4. Takk for smakebit og boktips!
    Ha en fin søndag! :)

    SvarSlett
  5. Fatter ikke den store interessen for Fify shades, men hver sin smak. Dro fra byen i går, og er hjemme på fredelige Smøla i nydelig vårvær. Ser fram til å lese omtalen din av Gabriel når du har lest den ferdig.

    SvarSlett
  6. Tack för smakbiten. Har aldrig kommit mig för att läsa något av honom faktiskt!
    Jag förstår inte alls hypen kring Fifty Shades...

    SvarSlett
  7. Har inte hört talas om boken och inte heller författaren. Men tack för smakbiten och tipset.

    SvarSlett
  8. Jeg er ikke så glad i biografier, men den til Gabriel Garcia Marquez kunne jeg faktisk virkelig tenkt meg å lese. Så koselig det hørtes ut som dere hadde det, jeg håper du får en like fin dag i dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det , ja i dag har vi gått tur i marka og vært på besøk og bare slappet av.. Lite tid til lesing.

      Slett
  9. Flott smakebit! Håper søndagen din blir like fin som lørdagen :)

    SvarSlett
  10. Tack för din smakbit. Visst är det konstigt att Fifty shades kan dra en sådan publik. Jag har läst första boken och hade svårt att se vad det var som gjorde den så stor.

    SvarSlett
  11. den här hade jag gärna velat läsa! tack för smakbiten!

    SvarSlett
  12. Tack för smakbiten! Den här blir jag lite nyfiken på.

    SvarSlett
  13. En bra författare. Ha en fortsatt bra söndag!

    SvarSlett
  14. Jeg har bare lest "Alle mine triste horer" av Gabriel, og gjorde et forsøk på "Hundre års ensomhet" uten å komme så veldig langt. Men vil lese mer av ham.

    SvarSlett
  15. Jeg har lest Alle mine triste horer og den likte jeg godt, Hundre års ensomhet ble levert tilbake til biblioteket, etter 100 sider, så jeg kan ikke si at den falt i smak. Gleder meg til omtalen din, smakebiten var fristende, så kanskje du sier noe om hvordan denne boken er i forhold til de jeg har lest? Herlig helg du har hatt Anita :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper du får svar når jeg skriver om boka, når jeg blir ferdig , om noen dager….:)

      Slett
    2. Men du kan da ikke gi opp den boka etter bare 100 sider...!

      Slett
    3. Neida, Eli,- nå har jeg lest 237 sider og er over halvveis..:)

      Slett