lørdag 7. februar 2015

Zack av Mons Kallentoft og Markus Lutteman- den første spenningsromanen i Herkulesserien er en brutal historie

Mons Kallentoft er nok kjent for mange norske og svenske lesere for krimserien om Malin Fors. Selv hadde jeg mitt første møte med Mons Kallentoft på litteraturfestivalen på Lillehammer da han presenterte den første boka i serien om Malin Fors; Midtvinterblod. Den boka satt også lenge i meg. Det var noe av det vondeste jeg hadde lest i en krimbok noensinne. Jeg var derfor veldig spent på den nye serien, med Zack Herry i hovedrollen, med Kallentoft og kompanjongen Markus Lutteman som forfattere. Jeg har nå lest Zack, og for å si det med en gang: Dette er noe helt annet en Midtvinterblod og Zack Herry noe helt annet enn Malin Fors. Med hvordan? Les mer om det under her…


Zack er den første boka i en serie på 12 bøker, og kalles Herkulesserien. Tanken er at myten om den greske guden Herkules skal ligge som en slags understrøm gjennom serien. Zack Herry sliter med et mørke, en dobbel bunn, som han takler med å ruse seg på amfetamin, kokain, damer og andre droger i Stockholms underverden. Om dagen skal han skjøtte jobben sin som førstebetjent i politets spesialenhet. Han er bare 27 år, men er dreven, har god teft og handlekraft, er sterk, vågal og kjekk.

I denne første boka om Zack skal han bakse med en stor drapssak, fire asiatiske kvinner er brutalt myrdet, en femte funnet grusomt mishandlet og medtatt utenfor et sykehus. Under etterforskingen som sirkler rundt et eller flere massasjeinstitutt, skjer flere bortføringer og mere blod skal dryppe..
Vi snakker tematisk om menneskehandel, kvinnehat eller rasisme. Zack og kollegaene Deniz og Douglas får mer enn nok å henge fingrene i.
Og mens Zack blir mer og mer sliten, går døgnet i ett, og han risikerer å bli parkert. Når han ikke er ute og snorter med vennen Abdulah eller går til sengs med en vakker kvinne, er han hos Mera, kjæresten, eller hjemme hvor minner fra fortiden dukker opp.  Hans mor politikvinne Anna Herry, ble drept da Zack var fem år. Vil han hevne henne?

Jeg slet litt med å komme meg igjennom denne boka. Den er ganske annerledes enn Midtvinterblod. Kallentofts poetiske penn er dempet kraftig, men jeg ser den igjen foran romanens deler og litt her og der. 

Jeg var og hørte på forfatterne på et bokmøte i Trondheim tirsdag 3.02., hvor Kallentoft sa at han ønsket å lage en serie med et mer effektivt språk, korte kapitler, høyt tempo, en serie hvor man skulle lese gjennom boka på fem timer , i  full fart uten å greie å legge den fra seg. Samtidig er ideen om å ha myten om Herkules som en underliggende tråd der, som vi symbolsk ser gjennom Zack som slites mellom to verdener, som også Herkules gjorde. 

Kallentoft ønsket seg en medforfatter, som han fant i Markus Lutteman, hvor de sammen kunne bygge opp en serie hvor de vil bruke alle de forfatterknep som finnes, og la seg inspirere av dramaturgiens mestere som Hitchcoch og Dostojevskij. Markus er den som skriver det meste av teksten, Mons er idemakeren. De er også inspirert av Jussi-Adler Olsen og Stieg Larssons serier, og håper å greie å bygge opp noe tilsvarende, og at leserne skal ha glede også over å følge karakterenes utvikling.

På bokbad på Bær&Bar i Trondheim sist tirsdag. f.v: Mons Kallentoft, Hanne Kristin Rohde og Markus Lutteman. (foto: Anita Ness)

Jeg hadde allerede lest 150 sider da jeg hørte forfatterne snakke om boka, og fikk spurt om det var nødvendig med all denne volden, og om det ville prege bøkene fremover. Til det svarte Kallentoft at i neste bok blir det ikke så ille. Men at de med Zack er like ille som Kepler vil han ikke være med på.

Det får det bli opp til leserne å dømme, tenker jeg. For det er nok av grove brutale scener i denne boka, ulver som spiser menneskekjøtt, kvinner som drepes og mishandles når profittjegere ikke lenger har bruk for dem, kynisk menneskehandel av værste sort som misbruker fattige kvinner i nød. Og når det blir for grovt for meg, kniper jeg sammen øynene og skumleser fort videre.

Jeg greide heller ikke å engasjere meg nok i Zack. Det kan ha med tematikk å gjøre, det blir så voldsomt med dette hallik, kvinnehandel, asiadamer, horekunder, massasjeinstitutt, elendighet- tema. Det kan også ha med mangel på dybde. Jeg synes det tok tid før jeg fikk tak på Zack og hans kolleger, eller de andre personene i boka. Navnene på kvinnene og ofrene var også vanskelig å huske, og da gikk de i surr for meg.  Men det gikk bedre etterhvert, og da jeg var ferdig med boka var jeg både lettet over at det hele var over, samtidig som jeg så litt frem til neste bok om Zack. Jeg vil jo følge ham litt videre, såpass interessert ble jeg dog. Zack er tross alt et mer forfriskende pust i krimlitteraturen selv om han bruker droger, enn sine eldre alkoholiserte krimheltkolleger.


 "Han lengtet ut til natten nå.
   Til glemselen og dunket fra bassgangene.
   Men klokken ved sengen har allerede passert 04.30. Isteden tar han to tabletter med fem milligram Stesolid fra det hemmelige lageret i gulvet.
   Han skyller dem ned med vann og angrer seg med en gang.
   Hva er det han holder  på med?
   Tar tabletter for å sove.
   Når begynte han egentlig med det?
   Han prøver å tenke etter.
   Kanskje for et halvt år siden. Da drømmene  ble altfor jævlige.
   Når han våknet nesten hver eneste natt av at han skrek. Når han begynte å se bildene for seg om dagen.
   Når hver eneste blodflekk ble morens blod. Når hver eneste stjerneklare natt tvang ham ned på rygg der ute på engen.
  Natt etter natt. "(s.142) 


Mer om Zack på forlagets hjemmeside HER
Tidligere innlegg i Beathes tirsdagsspalte Boken på vent HER

Andre bloggere:
Den svenske bloggen Fantastiska Berettelser
Heartart

Takk til forlaget for leseeksemplaret.




Mons Kallentoft og Markus Lutteman: Zack, 463 s
Kagge forlag 2015



Vil du lese smakebiter andre bøker kan du ta en titt inn i Maris blogg Flukten fra virkeligheten, når søndagen kommer.:) Ha en fin helg!

33 kommentarer:

  1. Denne har eg lagt merke til - og tida vil vise om boka havnar hos meg, på ein eller annan måte. Eg trur kanskje ho kan passa for meg.
    Grunnen til at eg er bittelitt skeptisk er at eg las Midtvinterblod for nokre år sidan - og den likte eg ikkje. Faktisk. Tenk det - ei svensk krimbok som ikkje falt i smak - hos meg som sluker det meste av det svenskane produserer innan krim og spenning..

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne er ganske så annerledes enn Midtvinterblod, Berit. Det er ikke noe snakk og stemmer fra de døde her. Adskillig mer prosaisk.. Og så er det Lutteman som først og fremst fører boka i penn, og han har skrevet dokumentarer før..

      Slett
  2. Endast läst Midvinterblod av författaren o tyckte inte om den, kanske borde testa denna istället. Tack för smakebiten! :)

    SvarSlett
  3. Jag har läst en del Malin Fors-deckare, men just denna bok har jag inte läst. Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  4. Åh, denna gillade jag, men det var väldigt mycket våld och grymheter. Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  5. Så gøy med bokbad! Og flott smakebit :)

    SvarSlett
  6. Ja den har jag läst, men gillar nog Malin Fors serien mer, men de kanske blir bättre.
    Tack för smakebiten

    SvarSlett
  7. Tack för smakbiten. Intressant att läsa vad författaren själv har sagt! Jag tröttnade lite på hans böcker, slutade läsa serien om Malin, och är tveksam om jag vill börja en ny. 12 böcker. Puh!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det skal noe til å holde interessen oppe i samme serie over tid. Kjenner til det der..

      Slett
  8. Har inte läst den här men kanske ska ta och göra det. Trevlig söndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er er verdt et forsøk.:) Takk

      Slett
  9. Den enda bok av Kallentoft jag läst är Midvinterblod som jag gillade mycket. Har faktiskt de flesta böcker av honom så även denna kommer säkert att läsas så småningom. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Da har du jo noe å lese fremover.. Jeg har heller ikke lest flere i serien, og det er litt rart siden jeg likte Midtvinterblod så godt. Startet på Sommardøden en gang, men den likte jeg ikke, så den avbrøt jeg..

      Slett
  10. Så gøy å ha fått så mye bakgrunnsstoff til boken og serien. Så at de skulle til Bergen også, men da hadde jeg lest ferdig boken, og hadde egentlig fått nok. Selv for meg som tåler litt blod og gørr, ble dette for heftig. Kjekt å lese her at de neste bøkene ikke er så gale. Jeg savner også språket i den andre serien til Mons, og var litt skuffet, så det ble bare en 4`er fra meg. Du har overbevist meg om å også lese neste bok :) Rart med disse svenskene jeg leser for tiden, de har alle en sexmissbruker som hovedperson, både i Kristina Ohlssons, og i Hjorth og Rosenfeldts og i Zack har forfatterne med dette, kanskje det er noe i luften der borte? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vi får se om bok to har mindre vold? Ga den fire på bokelskere jeg også, en svak firer. Sexmisbruk i en eller anne form er vel et ganske vanlig tema i krimlitteraturen, så at det håper seg opp for deg nå, er nok tilfeldig, hvis ikke svenskene har et hang-up på det for tiden da?? Hvem vet.. Har verken lest Ohlssons eller H&R, men skal nok lese H&R en dag..

      Slett
  11. Jeg leste en bok av Kallentoft som jeg ikke likte (Det er lenge siden så jeg husker ikke hva den het): Men poenget var at jeg ikke har prøvd meg på han siden. Og det burde jeg nok gjøre :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det nye forfatterparet har en annen skrivestil og en helt annen helt enn i Malin Forsbøkene, så du kan trygt sjekke ut om Herkulesserien passer deg bedre..:) Takk, du og.:)

      Slett
  12. Har lläst Zack och tyckte mycket om den och ser fram emot fortsättningen på serien. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Jeg har også lest om flere som likte den godt, som jeg linket til i innlegget mitt bl.a. :)

      Slett
  13. har läst ett par andra titlar av Kallentoft. tack för smakbiten! verkar vara en trend med författarpar

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er mange forfatterpar i Sverige og Danmark, ikke så mange i Norge faktisk..

      Slett
  14. Takk for smakebiten. Høres spennende ut, men muligens litt for mye vold etter min smak kan det høres ut som

    SvarSlett
  15. Har läst en Kallentoft, men tror inte det blir några fler, vi kom inte överens...

    SvarSlett
  16. Bokbad lät himla kul. Jag har läst några böcker i serien om Malin Fors och funderar på om jag ska ta och testa denna serie så småningom.... Tack för smakbiten. ;)

    SvarSlett