søndag 8. februar 2015

Bare et menneske av Kristine Næss - en foruroligende roman

Selv om jeg ikke rakk å lese denne boka før nomineringen til Bokbloggerprisen, valgte jeg å lese boka, på grunn av all rosen den har fått, hvor spesielt det gode språket har blitt fremhevet. Bare et menneske er en foruroligende roman, som har så mye i seg, at den neppe kan kalles lettfordøyelig eller lettlest. Ikke det at språket er tungt eller noe, for det er det ikke. Men det er mye som skjer i hodet på hovedpersonen, og det er flere generasjoner vi skal følge.


Bea Britt er forfatter, 52 år, og mor til to voksne barn, Tuva og Gaute. Hun bor i farmorens hus, der faren hennes vokste opp, i Oslo.  En morgen er det folk i hagen som leter etter en forsvunnet 12 år gammel pike. Bea Britt blir først mistenkt fordi de finner sekken til jenta under en presenning. Hun får siden status som vitne.

Romanen handler ikke først og fremst om den forsvunne jenta, selv om det ligger der som en sak i bakgrunnen som Bea Britt må forholde seg til i forskjellige faser av etterforskningen.
Vekselvis handler det om farmorens liv, og Beate, en ung jentes liv. Det er ikke like greit å forstå hvem som er hvem i starten, men det kom jeg inn i etterhvert. Det er mye sorg, psykisk sykdom, vanskelig ekteskap og slit med å være en god mor bakover i historien.

Det kommer tydelig frem etterhvert at Bea Britt bærer på en tung arv. Hun selv er i en eksistensiell krise, og i desperasjon gjør hun flere merkelige ting, ellers er hun hjemme med skrivesperre og drikker vin. Saken med den forsvunne Emilie, en jente hun ofte har snakket med når hun gikk forbi med tur med hunden, tærer også på henne.  Depresjonen forsterkes, og også angsten og paranoiaen. Eller har hun virkelig grunn til å være redd? Er noen også ute etter henne?

Næss maler frem et dysfunksjonellt generasjonsportrett, vi forstår hva Bea Britt bærer i seg, hva som kan ha formet henne til den hun er. Som Bea Britt slet også farmoren, eller var det også oldemoren med psyken, med å finne seg tilrette i sitt eget liv, med sin mann, og drikker for å holde ut. To flasker øl om aftenen som får meg til å greie det.

Næss skriver om kvinneliv, om hvilke forskjellige muligheter og forutsetninger de har hatt før og nå, skjønt hvor fanget man likevel kan være i sitt. Bea Britt føles ikke som noen fri kvinne, hvor hun lengter etter en annen, en mann, noe som kan fylle tomrommet hennes, men dette er hun bevisst og hun føler innimellom at det er noe sykt ved henne. Kontrasten finner vi i hennes venninnes Anitas datter, Beate, som ofte besøker henne. "Beate er sunn",  tenker Bea Britt, da Beate får sin første kjærseste. Men også Beate som ikke har opplevd motgang, kun blitt elsket, går nesten i stykker av kjærligheten, forelskelsen, det blir rent for mye.

Romanen kretser omkring temaer som sosial arv, kvinneliv før og nå, og som Vigdis Hjort og Hanne Ørstavik behandler også Næss kvinners seksualitet, dagens kvinner som også kan begjære, den voksne kvinnens forsøk på frigjøring, finne ut av. I denne tematikken er hun direkte i språket, inngående utforskende. Men Bea Britt sliter med sitt syn på menn og seg selv og definerer seg for mye i forhold til dem slik jeg ser det. En miserabel kvinne på mange måter, et dystert portrett. Sånn sett synes jeg dette var en tung bok, tung tematikk.

Spoiler alert- er du redd for noe avslørende så ikke les mer!

Når det gjelder slutten så sitter jeg igjen med mange spørsmål: Hvor mye delaktig i Emilies forsvinning var Bea Britt? Var det henne, var det mannen med caps, var det Røde Kors-fyren hun merkelig nok søkte opp, eller var det en annen?
"Jeg er på oppdrag. Jeg er Røde Kors. Jeg er Røde Kors, gjentar han, og det beskytter meg, sånn at jeg kan beskytte deg"

Hva er det som får en kvinne til å bli så hekta på en mann hun så vidt har sett, og kontakter ham etter mye research, drar til både arbeidsstedet og hjemmet hans, og til slutt ringer ham og da blir invitert hjem hjem til ham? Er det særlig logisk? Her skurret det for meg.. Eller er det noe forfattere bruker å gjøre, eller kanskje ønsker å gjøre? Som også Hanne Ørstaviks hovedperson Ruth gjorde i Det finnes en stor åpen plass i Bordeaux.
Eller handler det om Bea Britts dragning mot menn som blir destruktive for henne? Der virker det som kan gå rett inn..

Angående forsvinningsaken så tok den fart i boka siste del, og jeg er ikke helt sikker på om jeg helt helt skjønner hensikten med denne historien i historien.  Dette kunne jeg tenkt meg å diskutere med andre som har lest boka.

Men alt i alt, en interessant bok å lese, språket behersker forfatteren godt. Hun veksler mellom det gammelmodige når farmor og eventuelt oldemor (var hun der? må innrømme at jeg både leste inn oldemor og farmor, men jeg er enda litt forvirret ) har fokuset, og nåtidsspråk når vi er med Bea Britt og Beate.

Kristine Næss, f. 1964, debuterte i 1996 med diktsamlingen Obladi, og har siden skrevet flere bøker, både romaner, dikt , essays og poetikk. Hun skriver jevnlig i Klassekampen.

Mer om boka HER og forfatteren HER

Andre bloggere:
Groskro, Siljeblomst, Books & Monika

Aviser:
Morgenbladet (betalingsmur): Slektsmørker


Foto: bokogsamfunn.no


Kristine Næss: Bare et menneske, 268 s
Oktober 2015

Boka er lånt på biblioteket

17 kommentarer:

  1. Bokomtaler til frokost er nedvurdert, dette var gode greier Anita. Jeg har nesten ikke lest norsk siden vi rundet det nye året, så selv om denne er "gammel" kunne jeg godt tenke meg å lese den. Takk for supert lesetips, og ha en super mandag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, kjekt at du likte den.:) Les den gjerne , så kan vi diskutere boka etterpå:) Kos deg i kveldn!

      Slett
  2. Enda en bok jeg får lyst til å lese. Men nå blir det snart så mange, at jeg skal minne meg sjøl på nyttårsforsettet mitt: Bare lese av pur lyst og glede. Men jeg har i alle fall avsluttet et par bøker etter å ha gitt dem en sjanse nå ,bare halvlest. Det har jeg hatt problemer med før. Ha en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Så kan det hende at du leser denne på lyst før en annen du har i kø.. Bra å avbryte bøker man ikke liker, det prøver jeg også å gjøre mer av. Ha en fin uke du også.:)

      Slett
  3. Denne boka fikk jeg lyst til å lese også, den høres flott ut. Den er notert i boka mi, har lyst..!
    Jeg har bestemt meg for ikke å henge meg for mye opp i må les, men å konsentrer seg på det jeg har lyst til!
    Ha en flott dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra da ! Viktig å lese det man har lyst til :) Ha en fin kveld.:)

      Slett
  4. Hei Anita og takk for link :) Jeg husker at dette ble bare en passelig leseopplevelse for meg, jeg syntes personene ble blasse og historie en treg. Jeg må si jeg skummet de siste sidene for jeg lånte denne på e-bib og jeg hadde dårlig tid på slutten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig! Synd du ikke fikk med deg slutte ordentlig, for den er minst like mye å tygge på som den til Birger Emanuelsen-.- Men hvis du ikke ble engasjert, så hadde det kanskje ikke så mye å si..?

      Slett
  5. Jeg likte denne veldig. Og jeg var temmelig sikker på at Bea Britt hadde veldig mye med forsvinningen å gjøre, helt til jeg kom til slutten. Tror det er mannen med capsen som har forsøkt å plante bevisene hos Bea Britt fordi han er sykelig besatt av henne. Gir det mening?

    SvarSlett
    Svar
    1. Aj, nå husker jeg at du leste den og skrev om den i samleinnlegg med NUUK? Jeg tenkte ikke at mann med caps planta bevis, men det kan jo hende.. Jeg tenkte i morges at det måtte være Røde Kors-fyren.. og leste siste side om igjen. Han sier jo to ganger Jeg Er Røde kors.. og derfor er jeg beskyttet. Hvem med sine fulle fem sier noe sånt ? Jeg er Røde kors? Det var plutselig noe veldig sykt over det.. (les sitatet jeg la inn på slutten, med bittesmå skrift)

      Slett
    2. Fant innlegget ditt Monica. Linker det inn!

      Slett
  6. Jeg har ikke fått med meg denne boken i det hele tatt. Men etter å ha lest omtalen din blir jeg fristet til å lese den. Akkurat som om jeg ikke har lang nok leseliste fra før :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du ble fristet Astrid Terese.:) Lange leselister er jo egentlig luksus, men jeg skjønner den bittelille frustrasjonen.--over å ikke rekke å lese alt man vil.

      Slett
  7. Jeg blir mer og mer frustrert over alle bøkene jeg ikke klarer å få med meg. Denne var også veldig fristende å notere seg bak øret, men der er det så mange fra før. Jeg har som aariho bestemt meg for at 2015 skal stå i lystlesingens tegn (og tvangslesingen, men den gjelder kun biografier -) ...og da hjelper det ikke å fylle på med for mange lystbøker, for da ender de også opp med å bli en slags tvangsliste. Senke skuldrene, lukke øynene for mange gode tips og konsentrere meg om bøkene jeg allerede har på planen. Ikke lett det, når jeg leser så mange gode omtaler - som denne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, skjønner den der… Har det likedan, man rekker jo ikke å lystlese alt man egentlig vil heller..og så blir det bunker av "skulle ha lest"- men men man må bare lære seg å senke skuldrene som du sier.. Å innføre innføre inntaksstopp på bøker i heimen, funker i alle fall ikke optimalt for meg, for der sklir jeg ut hele tiden..haha.. Takk for det.:)

      Slett
  8. Takk for interessant tips! Denne vil jeg lese.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at du likte det og ble inspirert til å lese.:)

      Slett