lørdag 9. januar 2016

Gran Canaria del 3: Galdar, Cueva Pintada og Casa-Museo Antonio Padron (fotos)

Jeg har lenge hatt lyst til å dra til Galdar, den gamle hovedstaden nordvest på øya. Derfor la jeg inn en dagstur dit mens jeg bodde i Puerto las Nieves. Det tok knapt en halvtime dit med buss fra Puerto las Nieves, og samme tiden til Galdar fra Las Palmas. Galdar en sjarmerende liten by, som ligger rundt foten av vulkanen Pico de Galdar. Galdar var Gran Canarias gamle hovedstad før spanjolene kom og okkuperte øya. De bygde den nye hovedstaden litt lenger nord som de kalte Las Palmas. Gran Canaria har mye historie knyttet til urbefolkningen, guanchene, og det er gjort mange banebrytende arkelogiske funn her i Galdar. Vi skal se på noen av dem.

Guancheprinsessene troner i sentrum av Galdar.  (foto: Anita Ness)

Mitt mål i Galdar var primært å se de berømte hulemaleriene fra Guanchetiden i Cueva Pintada.  Jeg hadde også lyst å se galleriet til Antonio Padron. Jeg rakk begge deler. Avstandene er ikke store i denne byen, alt ligger ganske tett. Det er en fin liten fottur fra busstasjonen og inn i gamlebyen, og det er greit skiltet til severdighetene.
Første stopp er Casa-Museo Antonio Padron, som jeg faktisk gikk meg rett på, etter å ha konsultert dette skiltet:

Å ta seg noen minutter ved slike oversiktskart er alltid lurt.  Avstandene er ikke så store som de kan virke som.

Jeg gikk gjennom en gågate med flotte kreative arrangementer med planter og frukt før jeg gikk meg på museet.

Antonio Padron ble født i 1920 og levde og døde i Galdar i 1968. Hans malerier, skulturer og annen kunst tilhører den ekspresjonistiske tradisjonen. Han søkte å forevige folket og livet i Galdar og ellers på øya.

Casa-Museo Padron rommer en utstilling i galleriet, samt hagen og huset han levde og malte i.

Huset, i klassisk kanarisk spansk stil.

Inne i hans atelier. Her er det siste han holdt på med før han døde.

En annen del av galleriet, med bilder og skisser på veggen. Jeg likte godt hans malerier, og kunne gjerne tenkt meg et av hans malerier på veggen. Jeg så derimot ikke at reproduksjoner var til salgs der.

Fine strelitziaer i hagen hans.

Det ligger en kafe` like ved museet, men går du et lite stykke videre så finner du enda flere spisesteder i dette området. Jeg var så sulten at jeg spiste en lett lunsj ved kafeen like ved museet. Det var helt greit, det virket også veldig lokalt.

Mange flotte bygninger, samt spisesteder på veien mot Cueva Pintada. Jeg liker så godt fargene på husene. Typical canario, typical hispanic.

Er hun ikke flott der hun står så bestemt i gata like overfor Cueva Pintada?

Nå er jeg inne på museet Cueva Pintada. Jeg var så heldig at det var en guiding akkurat  da jeg kom. Det er ikke lov å gå på egenhånd inne i det arkeologiske området, noe jeg ikke visste, så jeg var heldig med timingen. Først viste guiden oss en del ting de har funnet som sto inne i montre, som disse små figurene med de eldgamle, førspanske mønstrene og symbolene som pryder mange souvenirer på øya.

Her er The idols, små figurer som man antar hadde en religiøs funksjon, men de kan også vært brukt som amuletter og leker.  Vi ser her en del av gudinnen Tara til høyre.

Etter å ha sett et par gripende og interessante filmer hvor de har dramatisert historien om urbefolkningen på Gran Canaria, hvordan de levde og hva som skjedde da spanjolene kom og gikk til krig mot guanchene, en krig de tapte, fikk vi komme inn i området for utgravingene. Guanchene ble enten drept, tok livet av seg, tatt som slaver eller sendt bort fra øya. Svært mange ble drept, ja folket ble nesten utryddet, men jeg tror det finnes noen få etterkommere på Kanariøyene i dag. (som jeg har hørt) . (guiden er midt i bildet)

Det er veldig mye som fortsatt ikke er gravd ut. Det er nitidig arbeid og det koster mye penger. Dette er en enormt viktig kulturarv som de verner om.

De har funnet en del av bosettingen som runde hus.  Guanchene bodde stort sett i grotter, men også noen i disse husene.  Jeg har ikke helt klart for meg hvorfor de bygde disse husene og hvem som bodde her. Jeg fikk ikke med meg alt som guiden sa, da det meste gikk på spansk, men hun tok noen shortcuts for meg på engelsk. Jeg var mest opptatt av å se, uansett.. og kjøpte meg et hefte i museumsbutikken om historien og utgravingene som jeg kan lese mer i etterhvert.

Guiden tok bilde av meg utenfor et av de runde husene. Dette huset er rekonstruert.

De har også rekonstruert hvordan de levde og hvordan det så ut inne i dem, ut fra det de har funnet.

Jeg synes det var utrolig fascinerende å være her inne. De berømte hulemaleriene er inne i et ekstra beskyttet og låst rom med glassmonter, og der fikk vi ikke lov til å fotografere.  De er nok ekstra ømtålige for blitz fra kameraer.

Vel ute igjen på gata, var det liv og røre, en gjeng med trommer med enorm sterk lyd fikk meg til å føle at jeg var tilbake i Buenos Aires igjen, for en stakket stund. (litt mindre folk her i Galdar, dog)

Det lakket utover ettermiddagen og jeg følte for å ta bussen tilbake til Puerto las Nieves for å spise middag der. Jeg gikk en annen vei tilbake for å se på de vakre bygningene i noen roligere gater i Galdar.

Det er mye fint å se på.

Parker og hus, gater og fasader.

Og noen julepyntede gater.

Galdar et absolutt verdt et besøk. Du  rekker fint å få med deg severdighetene i løpet av en dag. Det er mer å se på enn det jeg har besøkt. Jeg kjøpte en billett på Casa-Museo Antonio Padron som også gikk til Cueva Pintada, da sparte jeg noen euro. Vil man se flere museum lønner det seg å kjøpe en sånn fellesbillett. Husk og spør om det hvis de ikke tilbyr deg det. Jeg betalte 6 euro for begge museene med den billetten.

Bussen til Galdar fra Puerto las Nieves kostet 1, 40 euro hver vei.

Info om Casa-Museo Antonio Padron HER og Cueva Pintada HER . Mer om byen Galdar HER
Hvis du er interessert i guancenes historie anbefaler jeg også å ta en tur til Museo Canario i Las Palmas . Det har den største samlingen om guancher i hele verden. Jeg var der for noen år siden, og det  er virkelig imponerende. Du må også få med deg Guayadeque, dalen hvor de bodde i grotter og noen fortsatt gjør. Her finnes også restaurant og et visitormuseum

Andre innlegg fra denne turen i desember 2015:

Bildene er mine egne, tatt med Sony Xperia Z5. Copyright.

1. Så flott - du fikk sannelig mye ut av den turen.

2. Flott innlegg, Galdar godt omtalt og beskrivende bilder. Dine innlegg er så levende skrevet at jeg nester er med deg på tur! Takk, Anita!

Galdar er enda en vakker by på Gran Canaria. En by hvor man kan få med seg mye interessant historie! Jeg forstår fortsatt ikke turister som kun velger basseng, strand, butikker og restauranter sørvest på øya. Dag etter dag, år etter år. Det eneste enkelte kjenner av øye er motorveien fra flyplassen til hotellet. Trist å tenke på at disse turistene ikke vil oppleve mer! En rundtur på "holmen" er jo ikke vanskelig å få til. Jeg har vært rundt hele GC og opp i fjellene, men det er noen år siden nå. Kunne faktisk tenkt meg en ny rundtur.

1. Takk for det Randi.: ) Det gleder meg å høre at du nesten blir med på tur.. :)

Enig med deg ang de som kun velger det samme år etter år i syd. Vi mennesker er forskjellige, emn mange hadde nok sikkert fått positive opplevelser av å bevege seg vekk fra det vante..
      Og som du sier, det er veldig lett å reise rundt på holmen, enten med lokal/regional buss (Global busselskap) , leiebil, eller organiserte utflukter for den sags skyld.

Selv kunne jeg tenkt meg vandretur i fjellene igjen, over flere dager.

2. Ja, blir gjerne med deg på vandretur Anita.

Har ikke vært på gran canaria nettopp fordi jeg aldri kunne tenke meg å ligge på en strand hele ferien. Nå vet jeg, takket være det du skriver, at det er mye annet fint å oppleve på øya. Så takk for fine reisebeskrivelser.

3. Høres bra ut. Må prøve å få til det , gjerne neste år.. Noe sånt som dette kan jeg tenke meg. "hutte-til-hytte"dvs hotell her da.. http://www.merlot.no/gran-canaria-2
      Det finnes også et svensk firma som arrangerer slike turer. De har jeg tatt dagsturer med før.. Husker ikke hva de heter i farta.
      Synes det er kjekt med arrangerte turer, da får man bagasjefrakt etc..og gode ruter å gå sammen med andre..

4. Og ja, tusen takk for fine ord. Kjekt at det kan inspirere.

5. Her er en overisikt over firmaer som arrangerer tvandreurer (like mye note to myself)

Det svenske firmaet jeg tenkte på heter Rocky adventure:

6. Og her bor man hvis man drar med svenskene, Cruz de la Tejeda. ... absolutt godkjent: https://www.youtube.com/tv?vq=medium#/watch?v=Lf1wuHppjQ8&resume

3. Utrolig flott å lese og se bildene om denne utflukten. Det er så godt å vite at det finnes slike steder, at det er et alternativ til snøen og kulden. Hva er det mer å skrive enn eia var jeg der, og takk for at du deler dette med oss/meg.

1. Tusen takk for fine ord Tone.:) Ja, det er deilig klima der nede, ikke for varmt, ikke for kaldt.. helt herlig for oss nordboere, og så er det så variert der.

4. Spennede, jeg er vist helt uviten on gran canaria. Du viste en billedserie i fjor som fikk meg int. i å dra dit. Takk for flotte bilder og info. Litt Picasso aktige bilder.
    NB, jeg har lagt deg til som link på siste innlegget mitt, fint du sier ifra. Du får ha en fin arbeidsuke!

1. Gran Canaria har mye å by på, hvis man beveger seg utenfor turistområdene i sør.. Så hyggelig at du likte.
      (Og takk for linking..:)
      En fin uke til deg også.:)

5. Spennende og interessant! Så mye annerledes enn badelivet vi vanligvis hører om fra Gran Canaria, slik sett virker øyen nesten kjedelig. Man får mye igjen for å ta utflukter som dette :)

1. Så artig at du synes det Birthe.:) Hyggelig å se deg her igjen, forrresten.:)
      Ja, man får absolutt mye igjen for å dra utenom allfarvei på slike turistplasser som GC.