onsdag 18. januar 2017

Gran Canaria januar 2017. Puerto de Mogan. Mat, treff, vandring.

Vinterens tur til de kanariske øerne med herlig klima for kropp og sjel er her. Jeg dro fra Værnes en snøfull lørdag morgen og ankom 20 varmegrader og noen timer senere flyplassen i Las Palmas. Derfra tok jeg buss 91 (directo) til Puerto de Mogan. En dame på bussholdeplassen gjorde meg oppmerksom på at buss 91 tok mye kortere tid enn den jeg hadde tenkt å hoppe på, numero 1.
I Puerto Mogan hadde jeg booket meg plass på Pension Eva. Reiser lavbudsjett og hadde håpet på en rimelig restplass, men det var utrolig fullbooket i år. Jeg fikk  meg en flybillett via Apollo til ca 1800,- med bagasje og mat kostet det meg 2400,- t/r. På booking.com kom jeg over Pension Eva, da jeg delte opp uka. Puerto Rico og Playa Ingles hadde nesten ikke noe igjen, kun i høyere prisklasser. Så da ble det 4 døgn i Mogan og 3 i Las Palmas. Her kommer noen korte uredigerte fotoglimt fra Mogan:

Playa Mogan.

Pension Eva. Terassen. Her spiste jeg frokost.

Pensjonatet var ganske ok, med eget rom, felles kjøkken og bad. Men, men... Den andre natta var det utrolig mye støy, da en person slamret med dørene hele natta, kastet opp og harket. Så lytt var det at jeg hørte det meste. Jeg har heldigvis med ørepropper, men den natta ble det lite og dårlig søvn. Senga var også veldig hard og jeg fikk smerter i hoftene, som jeg ofte får med senger som ikke er så gode. Nå må jeg lære, og heller koste på meg noe bedre neste gang. Det er utrolig slitsomt med dårlig nattesøvn. Og så skal jeg bestille tidligere for å få noe jeg blir fornøyd med.

Utsikt fra terrassen til Cordial Mogan Valle. Kjøpesenteret med Superdino ligger også der.

Enda mer utsikt fra terrassen.  Mot stranda og havet.

Over t. v. Den første boka jeg leste ferdig. Utrolig morsom og god ferielektyre. Nummer 12 utgitt i serien om Drum og Skarphedin Olsen.

Over t. h: Frokosten min, hver dag det samme. Spansk salchichon, brød, smør, tomat, kokt egg, yoghurt, juice og kaffe. Kaffe har jeg med hjemmefra, da den spanske smaker æsj.

T.h: Første kvelden dro jeg ned på Zoo Bar og bestilte meg en tapastallerken. Den har jeg spist der mange ganger før, og den var like god nå også.

Jeg har tatt mange bilder av Puerto Mogan før, men hver gang der er forskjellig med tanke på vær, blomstring, folk etc. Her går jeg veien ned forbi de to Cordialhotellene. Der er det fint og rolig å gå. Mye bedre enn langs den trafikkerte veien fra pensjonatet og ned mot byen.

Utenfor Cordial Playa Mogan.

Går en tur gjennom "bargata", tenker meg over brua i "Lille Venezia" for å se om Aloeverabutikken som jeg handlet i for tre år siden fortsatt er der.  Sjekk denne baren med egen gratisbokhylle utenfor.
Slikt liker jeg.

Samme bar med glade livssynsuttrykk.

Jeg måtte ta hele runden, det er jo hele tre år siden jeg var der sist. Første gangen jag var akkurat her ved denne brua, var sammen med min nevø Richard og hans familie, for ca 8 år siden (des- 2008) . Det var forøvrig første gangen jeg var på Gran Canaria, og da ble jeg solgt.

Mogan er vakker med sine stilrene bygninger og alle båtene.  Mange gode restauranter har de også.

I år synes jeg det var mye mer liv og røre enn tidligere. Flere ungdommer som gjorde et eller annet for å tjene penger. De her blåser såpebobler for elleville unger. Jeg så også flere som spilte gitar og sang, og en som laget sandkunst.

Flott hva? Se ut som en skog dekt av snø med en brennende vulkan i midten. Verdt en euro.

Dag 2, lunsj på La Bruschetta. Reker og avocadosalat. Godt og dyrt, men jeg ble ikke mett. La Bruschetta har jeg vært på flere ganger før. De har skikkelig italiensk kaffe og en god atmosfære og ofte god musikk i bakgrunnen. Godt å sitte her.

Italiensk kaffe og bok på La Bruschetta.

Om kvelden er det fint å gå helt i enden av promenaden.

Utsyn mot Playa Taurito- eller er det Playa del Cura?

Mogans beste pizza får du på La Cicala, på strandpromenaden. Den var kjempegod, men jeg greide bare halve, småspist som jeg er. Jeg fikk med resten hjem og la den i kjøleskapet for å kunne varme den i mikroen. I går så jeg frem til å spise denne og ta et vinglass, og oppdaget at begge deler var borte i felles kjøleskapet på pensjonatet, etter turen jeg var på. Jeg spurte flere om de hadde sett maten og vinen, men ingen visste. En nordmann sa at huseier nettopp hadde vasket kjøleskapet så kanskje hun visste noe om det.
Jeg fikk ikke tak i henne da hun hadde kjørt seg en tur, og hørte ikke mer om saken. Ingen katastrofe, men irriterende.

Her er det jeg handlet første dag i Puerto Mogan. Håndkrem, dagkrem og leppepomenade fra La Fresca. Nydelige høykvalitetsprodukter med alle godkjenninger på bio-øko-naturale-parabenfritt, som tenkes kan. Litt over gjennomsnittet i pris, men verdt det.

Melatonin får du kjøpt på apoteket for en tredjedel av hjemmepris. Jeg har brukt det et par måneder på grunn av søvnproblemer og ønsker å bruke det en stund til for å se om det blir bedre. Litt bedre er det kanskje...?

Solbrilleklips til lesebrillene mine. Jeg har nettopp skiftet daglige briller og lesebriller, men skiftet ikke glasset i solbrillene mine og det var dumt.

Jeg synes det virket mye grønnere her nå enn det vanligvis er i november og desember. Vårlig blomstring? Grønne vekster i de karrige bergene, blomster på Agave (som over) og andre planter. Vakkert.

Bok nummer to, den har ligget i kofferten hos meg flere ganger, og nå er den over halvveis lest.  Her sitter jeg på Sunset, etter at jeg har ligget på stranda et par timer. Der hadde de øl til 2,50 euro. Vanligvis lå en halvliter på 4,50 i Mogan.

En kveld på byen. Beklager at bildet er snudd sidelengs. Jeg får ikke redigert det her. Jeg har lagt bildene inn rett fra mobilen da jeg sitter på restaurant og blogger. Jeg har ikke wifi på rommet her, så da må jeg ut og bruke data.
Altså; her vises en entrecote med hjemmelaget bearnaise. På La Linterna. Har spist der tre ganger før.
Jeg fikk kontakt med en tidligere klassekamerat fra sosialhøgskolen via facebook og vi avtalte å treffes her. Det viste seg at en annen av kullingene våre også var her, så da møttes vi sammen med den enes mann og den andres slektning.

Kanaripoteter med mojosaus hører med.

Årvåkne gammelsosionomer fra Lade Gård 1987 med familie på tur. Her er gjengen: Linda, meg, Martin, Magnhild og Mari-Elin/Lister. Det var en utrolig hyggelig kveld. Martin, Magnhild, Lister og meg bor i Trondheim, i samme bydel attpåtil. Og Linda i Sverige.
Facebook er fantastisk sånn. Her ser vi at kjente reiser hit og dit og så er det bare å ta kontakt hvis man vil treffes i utlandet.

Dag 4. Jeg har lengtet etter en vandretur, og i går dro jeg på meg joggesko, tok med en vannflaske og labbet oppover veien i berget. Her nede ser du blant annet det nye SAS Radisson Blu- hotellet med 400 rom. Det ligger like ved Cordial Valle Mogan. Det åpnet for tre uker siden.  Jeg var inne der en tur forleden og det er veldig spesielt. Fikk litt sånn romskip ala Star Warsfølelse.

Utsikt mot havna. Veien (mot Veneguera) der man før gikk opp er nå stengt, så man må gå veien via husbebyggelsen et stykke og så klatre over et gjerde, og så deretter gå litt oppover i grus og ur før man kommer inn på veien som slanger seg oppover.

Det virker som de har oppgradert veien og beplantningen siden sist.

Jeg tok av før man nådde helt til toppen og tok en sti til høyre. Det sto privat der, men jeg gikk allikevel. Jeg gikk bare et lite stykke innover, siden jeg hadde avtale i Puerto Rico om kvelden. Fint var det, og veldig godt å gå. Men to-tre timer holdt, og det gikk veldig bra med hoftene. Jeg tror det er viktig å ikke overdrive gåingen når jeg plages med betennelse i hoftene. Jeg har ofte hatt en tendens til å bare gå og gå når jeg er ute og reiser, og det har ført til betennelser i både  knær og hofter.

En fin dag i fjellet.

Om kvelden ( i går kveld) har jeg avtale med Åslaug fra Smøla, bokblogger MedBOkOgPalett. Jeg har truffet henne i Trondheim før, og da jeg så på face at hun også skulle hit, tok jeg kontakt med positivt resultat. Åslaug bor over Europasenteret i Puerto Rico. Der har jeg aldri vært og ble overrasket over hvor stort det var, alle hotellene fra ned i Puerto Rico og oppover dit. Det tok sikkert et kvarter å gå fra bussholdeplassen og opp.

Utsikt over Puerto Rico fra veien opp mot Europasenteret.

Vi møttes på senteret der og slo oss ned på en av flere El Toro-restauranter. Jeg hadde lyst på fisk, og det ble dagens ferske; saltbakt abbor, som kelneren her flamberer og renser for oss. Åslaug valgte også det samme.

Nysgjerrig på hele prossessen.

Åslaug og kelneren. (t.v)

Åslaug nyter det gode måltidet (t.h)

Det var veldig koselig å treffe Åslaug og jeg håper vi treffes igjen.

Nå er jeg altså i Las Palmas.

Jeg tok bussen 12.15 fra Puerto de Mogan. Directo bus nr 91 går en gang i timen. Den går innom Tauro, Playa del Cura, Taurito, Amadores, Puerto Rico og flyplassen, men ikke Maspalomas, Playa Ingles og de andre stedene nordover. Bussen gikk bare til San Telmo og jeg tok en drosje til hotellet ved Las Canteras siden jeg hadde så mye bagasje. Ellers kan man godt ta en gul guagua.  Drosjen kostet bare 6 euro, så det var jo helt ok. Man trenger ikke streve mer enn nødvendig.
Bussen fra Mogan til Las Palmas inkludert drosjeturen tok 1 time og 45 minutter.  Bussen kostet 8, 75 Euro.

I morgen tenker jeg å ta en buss til Teror. Værvarselet viser ikke strandvær her, så det kan være fint å ta en utflukt. Oppe i Teror blir det visst bare 8 grader i morgen, så da er det vel bare å ta frem boblejakka?  Teror ligger jo i fjellet.

Det vil komme et innlegg derfra senere, men kanskje ikke før jeg kommer hjem.

Ha en fin kveld dere.:)

Tidligere innlegg fra Puerto de Mogan:
2013
Vingløse Ving - 2013
Artes debut på Gran Canaria 2008
Bloggtreff med Randi M. P Desember  2012
Fra Mogan til Taurito - musikk live på Piri Piri desember 2013
Julefotos desember 2013

Ps: Trykk på bildene hvis du vil se dem i en større versjon.