mandag 23. januar 2017

Bokbloggerprisens kortliste 2016 er her

I dag ble kortlista til Bokbloggerprisen 2016 offentliggjort. Bokbloggere har siden 7. januar og offentliggjøringen av langlista ventet i spenning på de seks bøkene som går videre til finalen og deretter til endelig avstemning i august. Før den tid skal alle bøkene på kortlista samleses.



Takk til Reading-Randi for lånet av collagen over bøkene som er kortlistet til Bokbloggerprisen 2016. 



Her er kortlista. Trykk på tittelen så kommer du frem til mine blogginnlegg om de bøkene jeg har lest og blogget om.


Årets roman
Åpen klasse
  • Åsne Seierstad: To søstre (Kagge)
  • Catherine Blaavinge Bjørnevog: Um sakne springe blome (Samlaget)
  • Torgrim Sørnes: Bøddel (Vigmostad & Bjørke)

I tillegg kan vi stemme frem en ekstra joker blant de bøkene på langlista som ikke kom med på kortlista. Den boka som får mest stemmer er med i finalen og kjemper om den gjeve prisen sammen med de andre på kortlista.

Disse bøkene er:

  • Leiligheten Nora Szentiványi (Oktober)
  • Hviskeren Karin Fossum (Cappelen Damm)
  • Hennes løgnaktige ytre Selma Lønning Aarø (Cappelen Damm)
  • 60 damer du skulle ha møtt Jenny Jordahl og Marta Breen (tegneserie – Forlaget Manifest)
  • Blodskraft Lise Grimnes (ungdomsroman – Aschehoug)
  • Lars er LOL Iben Akerlie – (ungdomsroman – Aschehoug)

Jeg er veldig fornøyd med kortlista. Romanene har jeg selv vært med å gi stemmer til og kan røpe av at to av dem sto øverst på min liste, og den tredje litt lenger ned. Jeg har også lest Hviskeren og Hennes løgnaktige ytre, som begge var meget gode romaner. Det er også morsomt å se en krim på listea, selv om Fossums bok ikke er en typisk krimbok i tradisjonell forstand, men et strålende psykologisk portrett av en kvinnes drama.

I Åpen klasse er jeg også veldig fornøyd med at Åsne Seierstads To søstre ble nominert. Den fikk også flere av jeg mine stemmer. Skuffelsen min i forhold til langlista , noe som ble diskutert ivrig på en lukket facebokside for bokbloggere, var at ingen av fjorårets eminente novellesamlingene kom med.  Line har forklart noe av grunnen her. De fikk stemmer, men de ble nok spredt på mange novellesamlinger. Ergo ble det ikke nok for noen av dem til å komme opp. 

Jeg er imidlertid glad for at Bøddel kom med på lista. Jeg har selv ikke lest boka, men nå får jeg sjansen til det gjennom samlesingen. Jeg har lest mye bra om den og har tenkt lenge at jeg må lese den, selv om jeg tipper den er ganske fæl. Men det er uansett historie fra Trondheimstraktene og det må man jo ha med seg.

Av utfordrerne, har jeg som sagt lest to av romanene, og er i gang med Blodskraft av Lise Grimnes. Jeg skal også lese 60 damer du skulle ha møtt, og utover det får vi se hva jeg rekker.  Jeg har fine favoritter blant de aktuelle romanene også og må ikke lese alle bøkene som kan få jokerstemmer. 

Jeg tipper vi får et festlig bokbad under prisutdelingen i september såfremt alle forfatterne kan komme. Og så er det jo litt gøy for oss damer da, med tre menn blant kandidatene. Det må det være lov å si. Ikke til forkleinelse for damene altså, for de er jaggu meg bra damer.  Siden flere er såpass profilerte navn, er det bare å tvi-tvi og håpe at alle har tid, anledning og lyst til å delta på vår prisutdeling i september. 



16 kommentarer:

  1. Helt enig med deg, Anita. Dette var ei flott liste, og det kommer til å bli et fantastisk treff og bokbad om alle disse kommer (bra blir det uansett) ! Nå er jeg utrolig spent på Jokeren, det blir nok en hard kamp mellom titlene fram til fristen går ut. Jeg har lest alle utfordrerne med unntak av Fossum, og er veldig usikker på om jeg rekker henne før fristen. Det er rett og slett fordi jeg er nummer 26 i køen for "Hviskeren" på eBokBib, det er en populær dame.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Jeg er enig med deg i at det kan bli hard konkurranse om jokeren og det blir spennende å se hvem som drar avgårde med sikkerstikket.
      Er det ingen i din nærhet som har Hviskeren å låne deg?

      Slett
    2. Men uansett; man må jo ikke lese alle jokerkandidatene.

      Slett
    3. Nei, men det er klart at hvis jeg skal på handletur så finnes det jo helt sikkert muligheter hos Norli eller Ark :)

      Slett
    4. Ja, det er sant, og det er ei bok det er verdt å eie. Den vil nok stå seg i litteraturhistorien som boka som utløste den store debatten om virkelighetslitteratur i 2016. En debatt som kommer med jevne mellomrom riktignok, men dog..

      Slett
  2. Utfyllende orientering,Anita. Og du har jo lest storparten også. Utrolig hvor effektiv du er.

    SvarSlett
  3. Dette blir spennende! Nå har jeg lest alle seks, og fem av dem var på min nominasjonsliste! Må bestemme meg for jokeren nå.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir jo det. Hvem som kan stikke av med jokeren kan være hvem som helst. Har du lest alle mulige der også?

      Slett
  4. Overrasket over Bøddel. Spennende og interessant historie, for all del, men det ble likevel ikke helt full klaff hos meg. Jeg nominerte den ikke en gang, så kanskje den fortjener en gjenlesing for å yte den mer rettferdighet.

    - Ellers, utrolig glad for at den sære lyrikken kom inn på kortlisten. Jeg elsker den. Rett og slett.

    Jokerfavoritten er og blir Blodshjerte. For meg er det utrolig viktig å inkludere barne- og ungdomslitteraturen, skulle så gjerne hatt en egen prisklasse for disse, og så er boken skikkelig, skikkelig, skikkelig god og annerledes i tillegg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, egentlig, men vet at flere har skrytt av den. Men det er vel kanskje med den som med andre bøker som kom med, stor spredning i antall stemmer på mange bøker..
      Vet du likte Um sakne springe bloma- og det var jo fint at du fikk favoritten din inn på lista. Nå må jeg nok samlese den jeg også.:)
      Blodshjerte er jeg halvveis i, men vet ikke hvordan/om jeg stemmer på den enda. Jeg leser svært lite barne- og ungdomslitteratur, men hadde jeg vært ungdom hadde jeg nok likt den boka veldig godt. Men jeg har jo lest en del fantasy opp gjennom. Nå er det jo andre ting som interesserer meg mer.

      Slett
    2. P.S. Eli- hva med de 60 damene da?

      Slett
  5. Oi jeg har visst bare lest en av disse seks! Får håpe ventelistene på biblioteket har krympet litt. Jeg synes alltid det er litt skummelt å lese bøker som har fått så mye oppstuss, jeg har så høye forventninger til dem da og det er kjipt hvis de ikke innfris.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, da er det bare å henge i.;) Det skal vel noe til at man liker alle bøkene på lista da det er så forskjellig type bøker.. Men det er jo spennende da. Få håpe de innfrir.:)

      Slett
  6. Her ser jeg flere jeg har planer om å lese. Du er så lys ligger allerede på vent på lydbok.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du er så lys er så god!
      Du har flere gode leseopplevelser i vente:)

      Slett