torsdag 26. januar 2017

Kort om Blodskraft av Lise Forfang Grimnes - en ungdomsroman

Blodskraft er Lise Forfang Grimnes`andre bok om Minja. Jeg ble kjent med Minja i Kaoshjerte, Grimnes sin debutroman for ungdom som kom ut i 2014.  Jeg likte godt den første boka og synes den var spennende, mystisk og urban. Men andreboka om Minja synes jeg det gikk tregere med.


Det er aldri helt enkelt å vite hva som gjør at en bok treffer eller ikke akkurat der og da, det er så mye som spiller inn. Så kanskje det var timingen denne gangen. Jeg synes objektivt sett ikke at boka er dårligere enn den første.

I Blodshjerte så utsettes Minja for store påkjenninger.  Forlaget beskriver essensen i boka her:

Minja er tilbake! Denne gangen er mørket hun støter på dypere, større og farligere. Minja er kvart hulder. Dette gir henne krefter ingen andre har. Dypt inni henne finnes en kobling direkte til underjorden, og det kjennes både forlokkende og farlig.

Josef er bestekompisen til Minja. De siste månedene har han forandret seg. Minja trodde hun var den eneste med hemmeligheter, men når Josef og slekta hans trer fram fra skyggene med sine egne fremmede historier, blir Minja usikker på hvem han egentlig er. Og når Josef plutselig snur ryggen til
Minja, kastes hun ut i et mørke hun ikke klarer å kontrollere.

Blodskraft tar historien videre fra Kaoshjerte. Boka handler om tillit og kampen for å beholde et vennskap, om å oppdage nye hemmeligheter i egen fortid og plante seg selv midt i verden
som et digert tre.  Mer her

Jeg lar meg rive med av spenning i starten av boka, men så dabber det av. Men det tar seg opp igjen på slutten, det er mørkt og skummelt. Hadde jeg vært ungdom så hadde jeg nok likt denne boka kjempegodt, tror jeg. Men det er jeg jo ikke lenger, så jeg krever nok noe annet, for at jeg skal bli helt fornøyd. 

Men bevare meg vel- dette er velskrevet, godt konstruert, lekent og fantasifullt. Jeg anbefaler den absolutt videre for unge mennesker som ønsker å lese spennende fantasy fra Oslo basert på gamle myter og en god porsjon nåtids kjærlighet, vennskap og flerkulturelt felleskap. Og jeg likte godt det persiske i boka.

Jeg må også si at selv om Lise Grimnes er en tidligere bokblogger, har jeg ingen nær relasjon til henne, og anser meg ganske så uhildet i min bedømmelse. Vi kjenner til hverandre og har treftes på Bokbloggertreff for noen år siden og på litteraturfestival, men jeg tror ikke jeg har drukket øl sammen med henne.
Bare sånn at dere vet det.;)

Blodshjerte ble nominert til langlista Bokbloggerprisen 2016, og kan med jokerstemmer få plass på kortlista

Min omtale av Kaoshjerte her

Andre bloggere som har skrevet om boka:
Les mye,  Ellikken, Tine, Groskro, Elin/AvEnAnnenVerden

Rose-Marie har blogget fra slippfesten




Foto: Anja Ivanowitz


Lise Forfang Grimnes: Blodshjerte, 371 s
Aschehoug 2016
Kilde: Leseeksemplar


10 kommentarer:

  1. Men hallo, dette var da rosende ord! :-)

    Det er alltid vanskelig å skrive om bøker man personlig ikke faller for. Jeg er nettopp ferdig med Blodmeridianen av McCarthy og vet ikke min arme råd hvordan jeg skal yte den rettferdighet når jeg hadde store problemer med handlingen, samt problematisk forhold til språket. Elsk/hat, noe så inderlig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er noe med å prøve å være objektiv og finne det som er bra selv om boka ikke treffer meg helt ..

      Slett
  2. Jeg har ikke lest Lise sine bøker, men har faktisk begge på vent. Fordelen med Kaoshjerte/Blodskraft er at jeg vet at det er ungdomsromaner. Med nettopp-leste Harlan Coben sin Beskytteren så trodde jeg det var voksenroman, og hadde helt feil innstilling til boka i utgangspunktet. Da ble det fullstendig krasj til jeg hadde fått programmert meg om. Jeg ser fram til å lese begge bøkene fra Grimnes, med ungdomsvinkel :) Men sannsynligvis ikke før joker-datoen går ut, dessverre. Har ikke boka med meg på tur. Jeg finner det også vanskelig å vurdere bøker som ikke er helt i min gate, spesielt ungdomsromaner. Ungene mine er ikke-lesere (ja, jeg har prestert å få to slike) så jeg er lite oppdatert på samtidens ungdomsromaner. Men jeg vet jo hva jeg likte selv. Dengang. Sørgelig utdatert etterhvert, er jeg redd ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er ikke så lett å vurdere ungdomsbøker, når man selv ikke er i målgruppa, men en viss kvalitet eller ei går det jo an å si noe om.
      Spent på om du greier å lese dem med ungdommen inni deg.:)
      Jeg lest jo en del fantasy i sen ungdomstid/tidlig voksen, som Tolkien, Ursula Le Guin o.l. men de er jo like mye for voksne som ungdom per se..

      Slett
  3. Høres ut som en spennende ungdomsbok

    SvarSlett
  4. Jeg går nå fremdeles og venter på neste bok, som jeg forlanger skal handle om mora.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke så dumt, ikke så dumt.. den mora fortjener en bok for seg selv, er enig i det. Og da får vi kanskje en voksenroman? Jeg synes jo bestemora bør få en fremtreden plass også jeg, at vi får vite mer om henne.

      Slett
    2. hehe, vi må jo ha noen å identifisere oss med..

      Slett
    3. i don`t know...Bæssmorra te Michelle Liksom...... hikk,...

      Slett