søndag 22. januar 2017

Mafiela av Hogne Hongset - thriller om norsk kraftbransje

I Mafiela (snedig tittel, forresten, som rommer bokas tema på en snerten måte; Mafiela) fra Hogne Hongset oss med på en vill røverferd i kraftbransjen. Jeg leste boka på ferie i uka som var, og siden boka ble igjen der nede på Gran Canaria, forhåpentligvis til glede for andre lesere, har jeg bare hukommelsen å støtte meg til når jeg nå skal skrive en omtale av Hongsets siste spenningsroman.



Jeg leste Hongsets forrige spenningsroman Den femte dykkeren, som jeg likte svært godt. Der tok forfatteren for seg dykkertragediene i Nordsjøen hvor flere dykkere mistet livet i en bransje mer opptatt av å tjene store penger enn å sikre livet til dykkerne.

Hongset følger opp sitt samfunnskritiske engasjement også i Mafiela, da med blikk på kraftbransjen. I følge forfatteren har det skjedd og skjer mye muffens i den norske kraftbransjen med tanke på å tjene store penger, hvor toppfolk i politikk og næringsliv er involvert, stikkord : manipulering, legge ut strømkabler til utlandet, dyrere strøm til forbrukerne, Energimeldingen.  Jeg er ikke nok kompetent til å utbrodere eksakt hvordan dette foregikk/foregår, selv om Hongset forklarer det greit i denne boka. Hongset har bakgrunn fra kraftbransjen og selv om det han skisserer er troverdig nok, men ikke så lett å forstå for en utenforstående. Ikke lett nok til å kunne formidle det videre.

Uansett, det som er lett å følge er spenningsromanen som sådan, persongalleriet og miljøskildringene.  Her er spenning nok, og Hongset skriver lett, med korte setninger og historien flyter godt avgårde.

Siri Wickstrøm er vikarprest og venninne med Elisa Kvarme som er gift med Fred Kvarme, tidligere politiker/statsråd og mange toppstillinger bak seg, blant annet tilknyttet til energi og kraft. Han har også vært konsulent og rådgiver på området. Han har også nå er viktig høyere stilling.
Plutselig eksploderer mediene med historier om store pengesummer som er oppdaget i skatteparadiset Seychellene. Hvor har Kvarme fått disse pengene fra? Saken ruller videre.
En dag blir Kvarme funnet død på kontoret sitt i hjemmet. Skutt. Saken blir vurdert som selvmord.
Som vikarprest og venn av familien ber Elisa henne forrette  begravelsen. Elisa opptrer kjølig, distansert, men det er kanskje hennes måte å håndtere dette på, tenker Siri.
Elisa spør også om Siri er villig til å skrive Fred Kvarmes biografi. Det er tydelig at Elisa vil ha en uavhengig biograf som ikke er knyttet til forlag, og hun vet at Siri er dyktig siden hun har lest et annet biografiprosjekt som Siri skriver på.
Siri tar betenkningstid. Hennes samboer vil ha henne med til Houston siden han holder på å få en knalljobb der, men Siri er usikker. Hun får også løfter om forlengelse i prestejobben.
Siri har også litteraturvitenskap i utdannelsen sin og liker å skrive og grave.
Siri sier ja til Elisa og nei til samboeren.

Det skjer mye videre i boka og Siri fungerer som en slags etterforsker på sin måte. Det er politiet som etterforsker i boka, men Siris bidrag får betydning. Hun vikler seg inn i farefulle situasjoner, er tøff og modig, men sliter også med kvaler i forhold til samboeren, og når hun er sliten drikker hun en del.

Jeg synes historien var spennende, men boka er for omstendelig. Særlig tok det tid før vi ble ført inn i kraftbransjens dunkle hemmeligheter. Jeg tror jeg leste halve boka før jeg ble litt klokere på akkurat det. Jeg stusset også en del på presten Siris rolle, at hun skulle skrive en viktig biografi om en så omstridt og kjent mann som Kvarme, med sin uerfarenhet. Og deretter blir en slags etterforsker. Men skitt, her får man bare svelge unna, og ta det for det er, en røverhistorie med et samfunnskritisk perspektiv. For jeg er ikke i tvil om at Hongset vl belyse viktige temaer i denne boka, men jeg usikker på om det når frem i en slik form, det vil si med en såpass lite troverdig hovedkarakter som Siri Wickstrøm.

Men for all del, Hongset kan å snekre sammen gode spenningshistorier, men det hadde blitt enda bedre med en oppstramming av boka.


Min omtale av den femte dykkeren. (trykk på linken)

For den som vil vite mer om hva den nye Energimeldingen fører til og at private kan få adgang til å legge ut kabler til utlandet, kan lese artikkelen i VG med intervju av Hogne Hongset her. Opplysende om at det sannsynligvis vil føre til dyrere strøm for forbrukerne her hjemme.
Her er også et innlegg fra Hogne Hongset om kraftsaken.

Andre bloggere om Mafiela:
Bokbloggeir, Tine, Boktimmy



Hogne Hongset: Mafiela, 416 s
Hobi forlag 2016
Kilde: Leseeksemplar

Om Hogne Hongset her





Solen går ned over  Las Canteras, Las Palmas de Gran Canaria . (foto: Anita Ness)


10 kommentarer:

  1. Det var litt av en bok du tok med deg på stranden i solen. Er enig med deg at det er vanskelig å gjenfortelle hva problemstillingen som belyses går i på en fornuftig måte, men krimhistorien som spinnes ut fra dette var spennende nok. Takk for linking Anita, håper du har kommet deg trygt hjem :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan du si. Jeg vurderte om jeg orket å lese om norsk kraftbransje der nede i Sydens land, siden jeg hadde lest fra Hessdalen tidligere (Nygårdshaugs Budbringeren), men den fristet likevel, samtidig med at den var hardback og greit å ikke drasse med den hjem i kofferten hjem igjen. Og så skriver han jo lett og fengende.
      Nei, den kraftbransjen har jeg lite greie på, har aldri helt orket å sette meg inn i det heller. Blir mer enn lei nok alle dem som ringer og stadig skal tilby billigst strøm til spotpriser etc..
      Kom trygt og greit hjem til like før midnatt.. Fin tur. Rart å komme hjem til en mørk dag med nesten ikke skikkelig dagslys.

      Klart vi må linke til hverandre:) Så gjør vi hverandre mer synlige som bokbloggere! Jeg prøver i alle fall å gjøre det, selv om det tar litt tid. Kanskje ikke til alle bloggere, for de finner jeg ikke alltid.. Og så vurderer jeg om jeg skal kutte ut å fortsette å linke til de som ikke linker til andre, pga at det tross alt tar mer tid å drive med denne linkingen.

      Slett
  2. Takk for en fin og ærlig omtale, ANita. Jeg liker krim med mening og budskap. Har du lest Asle Skredderberget sine krimromaner, Anita? Den første tar for seg våpenindustrien, den andre legemiddelindustrien. Underholdende krimromaner med budskap og en original etterforsker fra økokrim som hovedperson.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk selv Mari for at du leste og kommenterer og skriver fine ord.:)
      Jeg leser mye krim og spenning, men Asle Skredderberget sine bøker har jeg ikke lest. Jeg har heler ikke lest Eystein Hanssen, Marit Reiersgård, Tom Christensen eller Hans Olav Lahlum enda. Men det kan absolutt være verdt å se på Skredderberget sine hvis du anbefaler dem.:) Takk for tips.

      Slett
    2. Har lest ei av Skredderberget, den var bra. Trur tittelen var Smertehimmel.

      Slett
    3. Skredderberget kan med andre ord få stemplet "Anbefales av norske bokbloggere" ;) Jeg plukket opp tipset fra Bokelskerinnen. Det begynner å bli noen år siden jeg skrev om debuten til Skredderberget, men hvis du er interessert så finner du min omtale av boka her, Anita. Det er nesten så jeg er litt redd for å lese innlegget selv, det ble skrevet i 2013 en gang. Faktisk så ser jeg det nå at du nok leste det back in the days, for du har skrevet en kommentar.

      Slett
    4. Ok, takk Mari. Skal se hva du og jeg skrev.:)

      Slett
  3. Bra omtale der du får fram både positive og negative sider ved leseopplevinga. Har sett namnet Hongset tidlegare, men har ikkje lest noko av han.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Berit. Hvis du skal lese noe av ham, vil jeg anbefale Den femte dykkeren før denne. Har forøvrig ikke lest hans tidligere bøker som ble utgitt på Kagge.

      Slett