søndag 17. januar 2016

Gran Canaria del 4: Playa del Ingles - Maspalomas (fotos)

Playa del Ingles er et av de to store turiststedene på Gran Canaria, bygd opp for formålet med enormt mange hoteller, spisesteder og butikker.  Det spesielle med Playa del Ingles er den lange flotte stranda, som strekker seg til Maspalomas og litt til.  Mellom Playa del Ingles og Maspalomas er det noen flotte sanddyner, Las Dunas. Jeg har gått turen før, både gjennom sanddynene og langs stranda. I dette innlegget skal vise noen bilder fra strandturen, samt fra strandområdet og området rundt Kasbahsenteret hvor jeg bodde ved denne gangen.  Vi tar også en liten utflukt til Arguineguin.

Gangveien opp mot et par kjøpesentere, blant annet Kasbahsenteret. Til venstre den svenske kirken. Mitt hotell lå like nedenfor her. (foto: Anita Ness)

Jeg bodde på apartmenthotell Las Arenas denne gangen. Et rimelig enkelt, litt slitt hotell og sentralt beliggende. Hotellet har en liten kafe og døgnåpen resepsjon. Jeg liker å bo i leilighet så jeg kan ordne meg selv med frokost og mat etter behov. Jeg kan bli lei av å bare spise ute. Rimeligere blir det også.

Her fra hotellets resepsjon. Men fikk jeg sendt noen kort? Hm, det drøyde og det drøyde. Jeg kjøpte kort i Galdar, men fikk ikke kjøpt frimerker tidsnok.

Utsikt fra balkongen min. Playa del Ingles som sagt er veldig tettpakket av hoteller. Sist jeg var i Playa bodde jeg på Walhalla. Det var nærmere det store Yumbosenteret. Herfra var det ca to km til Yumbosenteret, men jeg var ikke innom der en eneste gang nå. De er ganske masete de kjøpesentrene. Og det er mye av den samme hjallaen overalt.

Bilder fra leiligheten. Den var helt ok. Balkong er et must. Jeg liker å sitte på balkongen tidlig på dagen, spise frokost og lese.

Jeg har som regel med meg mer bøker enn jeg greier å lese. Jeg liker å ha noe å velge i. Det tar en del vekt i kofferten, så jeg bruker å legge igjen bøker. Jeg tok med meg en bok til Casa Siri i Arguineguin, siden hun har bytte/låne/gi bort-bibliotek der. Jeg fant selvsagt et par som jeg lånte med meg hjem også.

Gangveien går forbi de to kjøpesentrene Kasbah og CC Plaza, krysser bilveien Avenida Italia og her går den ned mot strandpromenaden. Når du kommer dit kommer du til platået hvor den trivelige og gode restauranten Costa Italy ligger (se link lenger ned). Videre til høyre når du kommer ned på promenaden kommer du til hovedstranda der det ligger massevis av restauranter og noen turistbutikker. Jeg bruker lite tid på shopping egentlig, men jeg var ute etter noe naturkosmetikk, og jeg fant en butikk på Kasbah som hadde det, hvor jeg fikk kjøpt noen rene aloeverakremer. Jeg så at også butikker på CC Plaza hadde et utvalg av det.

Jeg hadde også noen trivelige stunder sammen med bloggevenninne Randi fra Trondheim, Hun bodde cirka ti minutters spasertur fra meg. Vi spiste middag sammen de dagene jeg var i Playa, og en dag dro vi til Arguineguin.

På bildet t.v. spises det nydelig fisk på en av de beste restaurantene på stranda, La Ciudadela . Vi var skjønt enige om at både den og Costa Italy som vi spiste pizza og pannekaker på (t.h), samt middag en annen kveld var veldig gode restauranter. Costa Italy ligger på promenaden, litt oppe på et platå, litt på vei mot San Augustin. Herlig sted, hvor det også er litt lunere og roligere enn nede på stranda.  Vi spiste også på El Rancho en kveld, en meksikansk restaurant som vi var veldig fornøyd med.

Etter at vi hadde spist gikk vi et par kvelder ned på stranda, på Ciao Ciao,  for å høre på musikken der. Tydelig at dette var et populært sted. Vi synes det var litt harry, men musikk gir stemning det, og i kveld var det meksikanske rytmer.

Det blåste ganske mye om kveldene. Det hadde også blåst Calima, vinder med sand fra Sahara, en stund.  Det kan være plagsomt for astmatikere og lungesyke, så det bør man være obs på. sanden legger seg også som en dis over landskapet, sola slipper ikke skikkelig gjennom.

Utelivet forøvrig:

Jeg er ikke akkurat en utelivsløve lenger, men jeg synes det er artig å høre litt musikk, så jeg sjekket ut noen utesteder på Kasbahsenteret. Over her er det en danseplass med latinsk musikk, som var ganske så fengende. Her danset folk alene , sammen med andre eller bare satt og lyttet. Brasil heter plassen.

For den som ønsker litt hardrock anbefales Turbo Bar. Jeg var der to kvelder og dj`n kjente meg igjen den andre kvelden. Jeg hadde bedt om Nigthwish , og det husket han, og kelneren spurte hvilken låt han kunne spille for meg i dag. Veldig ok.:)

Ellers er det jo plenty av andre barer, med irsk musikk, dansebandmusikk, disko, etc etc..
Det kan nok være ganske røfft på enkelte områder i Playa del Ingles, spesielt rundt de store kjøpesentrene på kvelds/nattestid, så vær oppmerksom på lommetyver, folk som skal selge stoff etc.  Ikke gå alene natterstid på øde, mørklagte veistrekninger og smug. Altså, man bør ta de samme forholdsregler her som i andre større byer. Jeg opplevde også å bli tilbudt tjenester av en yngre mann utenfor Kasbahsenteret, så her er det noe for enhver smak. (men, nei, jeg gikk bare videre, du)

Kaffe er også godt, og jeg fikk faktisk god kaffe på kafeen på hotellet mitt.

En dag tok Randi og jeg bussen til Arguineguin for å besøke noen hun kjente.  Vi spiste en lett lunsj på en restaurant ved stranda bak oss her. Det slo meg at stillheten her var så god. Helt annerledes enn de konstante lydene i Playa del Ingles. Vennene hennes bodde på et større hotell som heter Dorado Beach. Det så ikke så værst ut, og noe man kan tenke på en gang man ikke trenger å reise på lavbudsjett. Etter lunsjen gikk Randi og jeg en tur til Patalavaca, og kjøpte litt drikke på Casa Siri. En kafe som anbefales, med bokkrok og en norsk hyggelig vertinne.

En nisse i Playa del Ingles. Det er tross alt desember og snart jul (t.v.) . (t.h) To bøker som ble med fra Casa Siris bokkrok. Jeg har lånt dem, men det tar nok litt tid før hun får de tilbake. I mellomtiden la jeg igjen en annen ny norsk krimbok der; Englefjær. heldige de som får snappa den.

Den sise dagen jeg var i Playa del Ingles denne gangen gikk jeg til Maspalomas langs stranda. Det er en utrolig fin og populær tur. Jeg brukte sikkert et par timer fra hotellet til Faro Maspalomas. Men jeg bruker lengre tid enn normalt når jeg skal stoppe stadig vekk for å ta bilder. Jeg kom ned på stranda herfra.

Oversiktsbilde den andre veien, mot San Augustin lengre nord.

Kattepusen som lå ved trappa ned mot stranda flere ettermiddager og kvelder.

En liten strandselfie..

Det var så flott å gå der, flott lys når det nærmer seg skumring..

Det var små kiosker med jevne mellomrom bort gjennom... Det er flere strender, blant annet nudiststrender.

Nå er jeg straks i Maspalomas,  og ser to fiskere...

Fyret langt der borte..

Litt vegetasjon er det i ørkenen. Bak busker lenger inne er det sjekkested for homofile. Jeg gikk meg midt opp i det området et år jeg var der, og ble først lettere skremt av de nakne mennene som satt der så tilforlaterlig. Helt til jeg husket at det er et friparadis for homofile her, og at det ikke var meg de var ute etter akkurat..

Faro Maspalomas.

Flott Sandkunst, som fortjente noen euro.

Her tok jeg meg et lite glass øl før jeg dro tilbake til Playa del Ingles med bussen. Det går en fin promenade videre herfra også, men det får bli en annen gang.

Takk for følget!

De andre innleggene mine fra denne turen:

Her er Randis innlegg fra Playa del Ingles.

Bildene er tatt med Sony Xperia Z5 av meg. Copyright.