mandag 23. november 2020

Diktsirkel november 2020- utenlandsk dikter

 Leser dere dikt folkens? Henger dere fortsatt med i diktsirkelen dere trofaste diktvenner? Nå er november på hell og den siste kategorien i 2020 står for tur:

Utenlandsk dikter. 

Det burde være nok å ta av. Beathe har allerede lest Averno av Louise Gluck som vant Nobelprisen i litteratur i år. Et spennende valg. Du kan lese det fine innlegget hennes her. Jeg ble så fristet til å lese den at jeg kastet meg over et søk på Bookbites, og jepp, der var den klare til å lånes. Jeg har så vidt begynt på den. Mulig det ikke er den enklest tilgjengelig diktsamlingen, men det gjenstår å se. Enkelt skal det vel heller ikke være når man vinner en Nobelpris. En annen som heller ikke er så helt enkel, er William Blake, men han er vis, morsom og fascinerende, spennende å bli kjent med. Jeg har lest Ekteskap mellom himmel og helvete.



Er det noen som kjenner igjen strofer fra dette diktet?

ORDTAK FRA HELVETE

Lær i såtiden, undervis i innhøstingen, nyt om vinteren.

Kjør din vogn over de dødes knokler.

Overflodens vei fører til visdommens palass.

Forsiktigheten er en rik gammel jomfru som udugelig-
heten beiler til.

Den som begjærer, men ikke handler, sprer pest.

Den delte meitemarken tilgir plogen.
.....
(s.15)

Den som har lest Nobelprisvinner Olga Tokarczuk sin fantastiske roman Før plogen over de dødes knokler, vil se hvor hun har hentet inspirasjon fra. Etter den boka ble jeg enda mer nysgjerrig på Blake.

Det passet veldig bra at Kolon nylig ga ut en gjendikting av Ekteskap mellom himmel og helvete. (Henning Hagerup står for gjendikting og et lengre etterord)
Det er en stund siden jeg leste PDF-versjonen, og jeg skal lese boka på nytt i papir.
Det jeg tenkte i alle fall, var om dette er dikt eller kortprosa, og jeg var usikker på om jeg ville velge den til diktsirkelen, da mye i denne boka ikke er typisk dikt, men korte tekster. 
Jeg har også lånt en bok av Blake på biblioteket som er mer tradisjonelle dikt på rim; Uskyldens og erfaringens sanger: som viser menneskesjelens to motstridende tilstander. 
Jeg kommer tilbake med mer om denne samlingen , og jeg skal også lese Averno, som jeg så vidt har begynt på.
Jeg vurderte også Rumi, kjærlighetspoeten (se bilde over) , som jeg har i hylla, men han får vente litt til. 

Hva skal du lese? Hva leser du? 
Hiv deg gjerne med med dikt i november:)


Jeg er også i tenkeboksen om jeg skal fortsette med diktsirkelen neste år. Kanskje gi den en annen form? Hvert kvartal , kanskje det er nok?
Deltagelsen varierer, men er det interesse vurderer jeg å fortsette et år til.

Innspill mottas gjerne.

16 kommentarer:

  1. Når det gjelder Averno så leste jeg den tre ganger og det var ikke alltid like enkelt å forstå om det var nåtid eller fortid og heller ikke lett å vite hvem som egentlig snakket til enhver tid. For det flyter litt i hverandre.

    Ja, jeg vil også lese mer av Blake og jeg ser frem til å lese den nyutgivelsen for den fikk jeg også, jeg leste jo gjennom NB og det ble ganske så tungt og med litt gammelt språk i tillegg. Må sjekke ut den andre Blake boken du har der.

    Ja,artig med Olga og sitatet, at hun hentet tittelen derifra. Jeg har jo lest "Bisarre fortellinger" og den er veldig god, har begynt på et innlegg men ikke skrevet det ferdig ennå. Så kommer hun jo med en eller to bøker til våren, blant annet hovedverket hennes på 8-900 sider.

    Jeg sier ja til mer diktlesesirkelen selv om jeg ikke har vært med så mange ganger i år- det inspirerer til å holde diktlesingen vedlike.

    Nå blir det kanskje litt feil å si at hver annen måned er greit siden jeg ikke har vært med så mange ganger i år men hvert kvartal kan sikkert være et veldig godt alternativt.

    Takk for link og fine ord, Anita :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk til deg også, for fine innspill.:)

      Ang Olga så har jeg faktisk ikke lest mer enn Plogen.. Jeg kjøpte jo Løperne, men den står fortsatt ulest. Tenker jeg må lese den før jeg lese den andre som har kommet.
      Den samlingen av Blake jeg lånte på bib, er interessant fordi den har med illustrasjoner. Blake var visstnok en dyktig kunstner som kunne mer enn å skrive og skrev ofte i kombinasjon med malerier/tegning/grafikk.Vurderte å kjøpe den, men må se på den lånte først.

      Annenhver eller tredjehver måned, ja vi får se..

      Slett
  2. Jeg sitter med ikke mindre enn tre diktsamlinger fra biblioteket nå, men ingen er utenlandske. Kjenner jeg er påskrudd lyrikk igjen også, så hvis denne leselysten jeg nå er blitt overfalt av holder seg videre i 2021 så hiver jeg meg på diktsirkelen. Kvartalsvis eller annen hver måned ville passet helt perfekt. Hver måned ville kanskje vært litt mye for meg. Ihvertfall i starten her igjen.

    Det ringer en bjelle på Overflodens vei fører til visdommens palass. Ellers kjenner jeg ikke noen av ordtakene du har sitert. Jeg tror jeg stod med H&H-samlingen i hånda på biblioteket på torsdag, men den var ikke en av dem som fikk bli med hjem. Denne gang :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hver måned er nok ikke aktuelt, har aldri vært. Spørsmålet er vel heler å gå fra annenhver til tredje hver mnd, kanskje det vil føre til at flere deltar i rundene hvis det blir tredje hver mnd? Og litt mindre for meg å styre med. Ikke at det er så mye, men summen av alt.. osv.

      Veldig gøy at du er påskrudd lyrikk igjen. Sånn med meg også, det går i bølger. Jeg leser jo så mye forskjellig, men det veksler i perioder hva jeg trekkes mest mot. Ofte må jeg jobbe litt for å komme inn i diktmodus. Men veldig fint å være der, når jeg først er der.

      Du som er glad i Atwood, har vel lest Morgon i det nedbrente huset? Lånte den på bib for en tid tilbake.. Ganske fin den også. Apropos utenlandsk.

      Takk for innspill Marianne.:) Artig at du blir med til neste år :) Og gjerne nå også.

      Slett
    2. Jeg har definitivt lest flere Atwood-samlinger tidligere, men ikke Morning in the burned house. Det jeg har er Dearly (diktsamling, Atwood) på ønskelista til jul. Sjekket her og ser at Morning... er en diktsamling jeg ikke har i hus, så det får jeg også ønske meg. Samler på Atwood som en av de få i papirform :)

      Slett
  3. Hei! Jeg har lest Morgon i det nedbrende huset av Margaret Atwood for november og Baudelaire for juli. Mangler kun å skrive om dem og lese dikt for september :)
    Jeg blir gjerne med til neste år. Tror 2020 har gjort det meste vanskeligere. Men om du har ork til å fortsette håper jeg på det.
    Din diktlesesirkel gjør at jeg leser mer dikt. - Og det er jo bra!
    Blake er barsk. Jeg liker diktene hans

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er veldig fin, leste den tidligere her i høst. Spent på innlegg av den og av Baudelaire.
      Vedlig fint at du blir med neste år også. Fører dine bøker for juli og november på lista.
      Veldig gøy å høre at sirklene inspirerer til diktlesing. Det er jo meningen, så det er toppers!

      Gøy at du kalle deg Augusta her , så jeg ikke blander deg med hun andre Marianne.;)

      Slett
    2. Jeg er nå Augusta på fulltid :)
      Både du og diktsirkelen inspirerer!

      Slett
    3. Hei Augusta!

      Takk for gode ord:)

      Slett
  4. Er enig med Augusta, diktlesesirkelen gjør at jeg i det hele tatt prøver, så kjør på om du vil Anita. Jeg er på vei bort i sofaen for å ta en pause fra Shuggie Bain og lese William Blake, huset er stille, stearinlysene tent, så nå ligger alt til rette for en stille stund :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så godt å høre Tine.:)
      Du har virkelig tatt spranget ift diktlesing. Spent på hvordan du liker Himmel.. med Blake. Høres deilig ut med stille hus og stearinlys. /sitter med det selv, men høres liksom mer kos ut når andre gjør det. Har på TVN litt her da, flott fugleprogram på NRK; Naturens Jegere. Ugler og ørner..

      Slett
  5. Jeg driver med William Blake, fant den i bokhylla mi!

    SvarSlett
  6. Jeg las en vietnamesisk bok i november, ikke bare enkel, men gripende. Jeg må prøve å få lest noen dikt innimellom, så denne utfordringen er helt flott. Håper du fortsetter med den, Anita. Ser at samlingen av Blake er interessant og bør leses. Ønsker deg en fin adventstid!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg leste innlegget og boka virket spennende.
      Den er linket inn i diktsirkelens samlefane.

      Les den alle der ute.:)

      Fint at du ønsker sirkelen skal fortsette:)
      Har forresten nettopp lest ferdig Averno av Gluck, så det er definitiv mer inspirerende å lese dikt når vi har en slik sirkel og påvirker hverandre.:)

      Takk, det samme til deg Åslaug.:)

      Slett