fredag 8. november 2019

Før plogen din over de dødes knokler av Olga Tokarczuk - en fantastisk god og kompleks økothriller

Olga Tokarczuk var et ukjent navn for meg før hun fikk Nobelprisen i litteratur for noen få uker siden. Etter det kom hennes andre roman ut på norsk; Før plogen din over de dødes knokler. Etter å ha lest litt om henne ble jeg fryktelig nysgjerrig på forfatterskapet. Det ble flere andre også, blant annet Beathe som tok initiativet til en samlesing av hennes romaner, og primært denne siste romanen. Jeg leste boka ferdig i går og likte den veldig godt. Les videre under bildet om romanens innhold og hvorfor den er så god.


I denne romanen møter vi jeg-personen Janina, som er hobbyastrolog og pensjonist. Hun bor på Høysletten i sørvestre Polen, på grensa til Tjekkia. Janina er en av dem som har meldt seg mer eller mindre ut av samfunnet, og minnet meg noen ganger om damen i skogen i Sverige som Doppler møtte i sin siste bok, eller andre særinger som har gjort det samme. Jeg synes faktisk jeg stadig vekk leser om slike, uten at jeg akkurat nå kan komme noen flere.
Janina har eget hus og en nabo; Duglaus som også er fastboende. Andre naboer bor der kun på sommeren og i ferier og reiser hjem utenom. Janina har påtatt seg å passe husene deres når de er borte.
Janina liker ikke navnet sitt, og heller ikke andres vanlige navn hvis de ikke passer dem, så hun har funnet på sine egne. Blant annet er en av hennes nærmeste naboer, en ekkel fyr, kalt for Store Fot. Han blir funnet død og det er Janina og Duglaus som finner han. Kvalt av et bein av et rådyr som han har spist. Politiet blir tilkalt, og Janina har en teori om at det er dyrene som gjør hevn. Det er en jegerforening i bygda og noen derfra blir også funnet døde av mistenkelige årsaker. Janina er mer og mer intens og sikker på at det er rådyrene som hevner seg. Det er også krypskyttere på gang og noen har også drept hennes to kjære hunder for en tid tilbake, hundene hun kaller Jentene sine.
Hun konsulterer stadig vekk horoskopene og finner sammenhenger.
I livet til Janina finner vi også unge Dyzio, som jobber som IT-konsulent hos politiet. Han har tidligere vært Janinas elev da hun jobbet som lærer. Han elsker å oversette Blake, og de drar rett som det er til en bokhandel over grensa for å kjøpe bøker, blant annet av Blake. Hun har også blitt venn med en dame som jobber i en brukthandel, som hun kaller Godt Nytt. De viser seg å være venner som hun vil ha god nytte og støtte av utover i handlingen.
For det blir trøbbel for Janina som er en frittalende og kritisk kvinne, som mange mener oppfører seg som en skrulle. Hvorfor er hun stadig på åstedet for dødsfall? Hva babler hun om når hun snakker om at dyrene gjør hevn, at dyrene har drept disse mennene, og hva er det for noe tull med disse horoskopene? Og døde disse mennene av naturlige årsaker, ulykker, eller har noen drept dem?

Jeg ble slust inn i denne romanen ved første stund. Jeg elsket språket, historien, stemningen, karakterene, de levende skildringene. Det er en mangfoldig roman med mange sider, fasetter, plan. Det er et mordmysterium, det er en historie om en eldre dame som greier seg selv i ødemarken og lever sitt sære liv på kanten av samfunnet, delvis utenfor samfunnet. Hun er en del av det, hun jobber som lærer i engelsk et par timer i uka, hun snakker med folk, men trives best alene og forakter folk flest. Hun er venn med naturen og dyrene og sterkt kritisk til samfunnet og hykleriet, og drap av dyr. Hun sliter med sine Plager og hun ser sin døde mor i kjelleren rett som det er, og hun har merkelige drømmer. Dette er en roman som kombinerer det metafysiske med det helt jordnære, iflettet strofer av William Blake- som forøvrig innleder hvert kapittel i boka med et par setninger. Når det gjelder astrologien, kan den sikkert være rar og fremmed for mange, men jeg synes det var et snedig sammentreff at i de siste to ukene har jeg truffet to mennesker som nettopp har utdannet seg innenfor esoterisk astrologi, samt at jeg selv var på et foredrag om dette like før jeg leste boka. Det ga jo romanen en ekstra dimensjon.
I tillegg til dette, så tenker jeg at budskapet med denne romanen er mer enn tydelig nok; mennesket vs naturen. Hva gjør vi med dyrene og naturen, på grunn av fornøyelse, maktbegjær. Vi tukler med den naturlige orden og har rett og slett ødelagt den. Nå tar naturen hevn.

Før plogen over dine dødes knokler (tittelen er fra et dikt av Blake)- er rett og slett en fantastisk god roman, en lesefest, en tankevekker. Olga Tokarczuk er en modig stemme som jeg gleder meg til å lese mer av.


Andre omtaler/anmeldelser:
VG: - "noe så sjeldent som en eksistensiell økokrim"
NRK- ber oss glemme det vi forestiller oss av en Nobelprisvinner-roman skal være
Dagbladet- Om Grønn terror... terningkast fem

Kronikk av Nina Witoszek om Olga T, Nobelprisen, bårker og den politiske situasjonen i Polen

bloggen til Beathe vil det nok komme linker til flere innlegg her

Litt om Olga her




Foto: Forlaget

Olga Tokarczuk: Før plogen din over de dødes knokler, 291 s
Gyldendal 2019
Leseeksemplar fra forlaget

10 kommentarer:

  1. Det var en god omtale - og boken ser veldig interessant ut.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Randi. Ja, denne likte jeg godt.:)

      Slett
  2. For en fin omtale av boken, Anita! Selv har jeg ca 50 sider igjen og de tar jeg i morgen, i dag har jeg vært mer sengeliggende enn oppe.

    Syntes du har fått frem budskapet med boken og hva forfatteren vil med den på en veldig god måte. Og veldig kjekt at du har funnet frem til en artikkel jeg ikke har sett så tusen takk for det, den skal leses i morgen. Kommer tilbake når jeg har lest ferdig og skrevet om boken selv :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Beathe.:)
      Spent på din omtale, og at du er like fornøyd når du er ferdig med boka.:)
      God bedring.:)

      Slett
  3. Så gøy å lese omtalen din, jeg skal også lese boken men leser Løperne først, siden det er den jeg har i hus. Må bare bli ferdig med EnE barnet først :) God lørdag Anita!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Tine:) Spent på å lese hva du synes om boka etter hvert. Løperne står i kø her hos meg, men først er det et par andre bøker imellom. God helg til deg også Tine.:)

      Slett
  4. Denne boka fikk jeg i går, jeg har skummet kjapt over det du har og skjønner at du har likt den. Jeg skal ta fatt på den etterhvert!
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg likte den godt. Håper du også gjør det.:) Takk og god helg til deg også Ingun:)

      Slett
  5. Så flott du har skrevet om boken! Nå har jeg også lest den, og er enig i det du sier om språket, stemningen og skildringene - rett og slett fantastisk, og jeg ser også frem til å lese mer av denne forfatteren :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Birthe.:) Ja, dette var en herlig roman, og jeg ser også frem til å lese "Løperne", som jeg har liggende her. Litt lenger uti måneden...

      Slett