fredag 22. november 2019

Diktlesesirkelen november -19 : Vi hedrer de døde poetene

November-runden for diktsirkel er i gang. Jeg vet noen har lst og blogget, og at andre er i gang. Tema i november er: Vi hedrer de døde. Ideen er Alle helgens dag eller Halloween litt på etterskudd. Det er så mange mange fine poeter, diktere som fortjener å minnes. Velg din favoritt, eller en ny en du er nysgjerrig på.



Selv har jeg valgt å hedre Sissel Bjugn med en samling utgitt av Samlaget. Den inneholder seks av hennes diktsamlinger og en del tegninger og trykk. Sissel Bjugn døde i 2011, 64 år gammel. Hun blir beskrevet som en nyskapende forfatter og en fornyer av den norske surrealismen. Jeg har lest tre av de seks diktsamlingene i boka.



Her er den originale forsiden til en av diktsamlingene hennes.

Hvis jeg rekker det skal jeg også lese greske Jannis Ritsos diktsamling Vitnesutsegner. (se bilde av boka øverst i innlegget). 


Legg link under i kommetatfeltet når du har blogget om en diktsamling, eller en dikter. Du kan også lese mer om diktsirkelen her . du kan delta selv om du ikke har blogg. Legg bare igjen en kommentar om hva du har lest og litt om boka og dikteren.

Husk at det blir loddtrekning før jul basert på følgende kriterier:
Alle som linker til min blogg i innlegget sitt deltar i trekning om premier.  Alle deltagelser med linker gjelder som et lodd. De som ikke har blogg er unntatt krav om linking, men har dere instagramkonto kan dere tagge med @artemisia_60 #diktlesesirkel og/eller like min facebookside Artemisias Verden.

Ser frem til å lese hva dere har lest :) 



10 kommentarer:

  1. Fikk plutselig lyst på fiskeboller i hvit saus.Godt mulig jeg må lese meg opp på norske lyrikere for jeg kan ikke huske å ha hørt om henne.

    Her går det noe trått fordi jeg må lese på pc-en, men jeg skal bli ferdig om noen dager.

    Begynner å bli lei romantiske julefilmer så det er håp om å vie kveldene til lesing igjen �� Beathe

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, fiskeboller er godt, Kjøpte meg noen på Rema for et par uker siden. og det er lenge siden jeg har spist det, gitt. Godt var det.

      Jeg hadde heller ikke hørt om Sissel Bjugn før Samlaget lanserte denne boka. Hun begynte å skive og utgi dikt på 70-tallet, så det er rart jeg ikke har hørt om henne før, men man får jo ikke med seg alt..

      Julefilmer, allerede? Hehe--

      Slett
    2. Har ikke spist det på flere år men tror jammen jeg skal lage neste uke.

      Hehe....her har det gått i filmer hver eneste kveld i hele november.

      Ok,da er vi flere som ikke hadde hørt om henne. Noterer meg boken for det er greit å ha litt dikt i bakhånd.

      Har lest Kristny sin bok 2 ganger allerde så jeg får gjemme den vekk litt til jeg er ferdig med William Blake boken.

      Slett
    3. Kjøpte faktisk ferdige i hvit saus i serien billig middag for fire som Rema lager. Den pakken holder kanskje til tre middager.
      Kristny er visst bra. I dag har hun kåseri i Bokmagasinet i Klassekampen .

      Slett
    4. Ok,kanskje jeg kan prøve det?

      Bra du tipset om at vi må linke, jeg må sjekke om jeg har vært flink nok til å linke til deg.

      Slett
    5. Da var jeg klar med årets siste diktlesesirkel-innlegg: https://beathesbibliotek.no/2019/12/01/diktlesesirkel-nov-2019giftarmalet-mellom-himmel-og-helvete-av-william-blake/

      Slett
    6. Kjempefint Beathe. Da skal jeg lese det når jeg har hatt en pause- må lage noe mat etc.. og legge det inn i samlefanen.:)

      Slett
  2. Spennende forside på den boka. Jeg kjenner ikke den poeten?
    Flott at du nevnte at vi måtte huske å linke til deg. Det hadde jeg glemt på to av de seks innleggene jeg har vært med på i år, nå ligger linkene der!

    SvarSlett
  3. Ja, ikke sant? Original 70- talls og om arbeid med fisk nordpå . Hun var ukjent for meg også før jeg leste om samle- samlingen hos Samlaget, sant en slags essaysamling om hennes dikt som TØverås har skrevet.
    Oj, så bra du ble påminnet så du får fine lodd 😀

    SvarSlett