mandag 25. november 2019

Dei sju dørene av Agnes Ravatn

Agnes Ravatn har med sin nye roman, skrevet en av årets mest fornøyelige psykologiske thrillere, eller er det en krim? Mest av alt er det en god roman slik bare Ravatn kan skrive den.





Agnes Ravatn: Dei sju dørene, 249 s 
Samlaget 2019
Leseeksemplar fra Samlaget


Ravatn følger godt opp sin forrige roman, Fugletribunalet i sin siste bok. Dei sju dørene er bygd opp som en krim, med en forsvinning og en etterforskning. Men det er ikke en vanlig krim i tradisjonell forstand dette her. Vi snakker tross alt om Agnes Ravatn. Satiremakeren, ordsmeden, essayisten, den skarpe iaktageren.
Romanen handler om litteraturprofessor Nina Wisløff. Hun er gift med en politisk ambisiøs lege, som også er byråd. De bor i et hus som de er ekspropiert og de ser sorgtungt etter en ny bolig. De har en datter, Ingeborg som også er lege, gift og gravid med barn nummer to.
I en familieeiendom de har arvet leier de ut ut til en enslig mor med en sønn på fem år. Hun er en tidligere berømt musiker, en meget begavet sådan.   Ingeborg med mann er også på jakt etter ny bolig. De selger sin, men må ha noe midlertidig frem til de finner en ny bolig, eller kanskje de skal pusse opp denne? Mor og datter besøker leieboeren, legedatteren oppfører seg noe bryskt, er rett på sak og ber henne flytte så snart hun kan.
Dagen etter drar leieboeren og sønnen til foreldrene og samme dag forsvinner hun sporløst.
Nina og datteren får sterk skyldfølelse, i alle fall Nina. Hun begynner å etterforske litt på egenhånd. Dessuten har hun sagt på et bokpanel nylig at litteraturvitere burde jobbe i politiet da de er godt egnet til å forstå den menneskelige psyke, relasjoner, og gode til å undersøke/etterforske. Selv er hun ganske lei i jobben sin, synes ikke faggruppen er så relevant lenger, og nå får hun sjansen til å bryne seg på sine egne utsagn. Hun ringer stadig til politiet med sien "funn" og hypoteser og vikler seg inn i den ene teorien etter den andre, og jeg kan vel si at ikke alt helt henger på greip, samtidig så er hun virkelig inne på noe rett som det er. Hun har en venninne som er gift med ektemannens kollega som hun innvier i sine tanker, og det brenner i noen tråder her rett som det er.

Dei sju dørene er en spennende, snerten krimish psykologisk thriller slik bare Agnes Ravatn kan skrive den. Humor, skarpe iaktagelser, absurde vendinger, ispedd greske tragedier, noen filosofers tankegods, freudianske teorer om oveføring/motoverføring og forvarsmekanismer, italienske musikkassosiasjoner og norsk samtids samlivsdrama. Sidene fløy unna, dette var fornøyelig lesing.


 Tine har også blogget om boka. I hennes innlegg linkes det også til Elida og Åslaug sine innlegg.


En krim for de som ikke leser krim, skriver VGs anmelder her

Om Fugletribunalet her
Operasjon sjøldisplin
Verda er ei skandale

14 kommentarer:

  1. Denne tror jeg at jeg vil like - fin omtale. Har den liggende, men har ventet på at den skal dukke opp i lyd, ser ikke ut som den gjør det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Randi. Sitter på toget og fikk omsider wifi til å funke, og skrev en kjapp omtale.. henger litt etter med omtaler nå. Tror du vil like denne.:)

      Slett
    2. Du er flittig Anita - ikke snakk om å henge etter, jeg har en liste på ca 70 bøker som jeg har noe kladd-notat på, og ønsker å omtale. Lesing/lytting går greit unna - omtaler er det verre med. (Mye av ekstra-tiden i det siste har gått med til Duolingo.....)

      Slett
    3. Liker ikke å ha flere bøker liggende som jeg ikke har skrevet om- da blir det som regel til at de ikke blir skrevet om. Kladder ikke som du, (unntaksvis noen notater en sjelden gang) jeg skriver rett inn fra hukommelsen.

      Slett
  2. Meget god bok! God tur vidare, Anita!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant.. Takk, hjemme nå. Har vært på barnedåp i Bodø i helga.

      Slett
  3. Har planer om å lese denne selv om den ikke umiddelbart fenget når jeg begynte på den tidligere i høst. Tror det hadde meg meg å gjøre og ikke nødvendigvis boken for jeg har likt alt hun har skrevet før. Denne er jo lagt til steder jeg er kjent og tar opp dette med bybanen i tilegg så den blir et "must" i løpet av desember.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kan ikke huske så mye om Bybanen, men det er vel mer #festelig" for dere bergensere.;) Det var vel derfor de måtte kvitte seg med huset, tenker jeg..
      Timing har ofte en del å si, så prøv igjen.:)

      Slett
  4. Dette er herlig litteratur, takk for lenke, ser at vi er like begeistret :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det. Godt med slike bøker:)

      Slett
  5. Høres ut som en meget spennende bok! Jeg likte Fugletribunalet, så denne fikk jeg lyst til å lese også :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, da liker du sikkert denne også Birthe.:)

      Slett
  6. Nå har jeg den endelig i lyd - (Bookbites) - denne liker jeg, velskrevet. Likte også Fugletribunalet godt.

    SvarSlett