søndag 28. september 2014

Operasjon Sjøldisiplin av Agnes Ravatn. Agnes gir deg tipsene.

Agnes Ravatn, vinner av Bokbloggerprisen 2014, er en produktiv dame, selv om hun sier noe annet. I alle fall har hun greid å gi ut bok i år også, selv om latskapen i å sette samme gamle artikler i en hefting, kan diskuteres og kanskje ikke er den store bragden som forfatter. Vel, så er det blant annet det hun skriver om. Sin egen mangel på selvdisiplin, selvkontroll, viljestyrke- som har plaget henne de siste årene. Godt hjulpet av smarttelefon og sosiale medier, epostkontoer og nettaviser, samt den store Google.  I frustrasjon over at hun lot seg så lett forlede ut i web world wides viderverdigheter istedet for å jobbe eller gjøre ting hun burde, måtte og skulle, oppsøkte hun markedet for selvhjelpsbøker, noe som bare førte henne enda lenger vekk fra målet, helt til hun snublet over forskning om selvkontroll som var nyttig, og hun greide å gjøre noe med problemet. Dette ble det mange artikler i Dag og Tid av og nå en bok .


Forlaget skriver dette:
Sjekkar du Facebook på mobilen mens du les godnatthistorier for ungane? Har du konsentrasjonsvanskar og manglande impulskontroll? Ikkje-eksisterande treningsvanar og eit kosthald lagt opp etter innfallsmetoden? Då er denne boka for deg!

Jeg leste ut boka i et jafs sist helg på to flyturer hjem fra Irland. Mye av stoffet er kjent fra før for meg. Jeg har jobbet mye med mål, og har NLP-utdanning og Hypnoterapi i verktøykassa mi og lært mye om vanens makt.  Likevel er stoffet godt gjenkjennbart også på det personlige planet, og det tror jeg det er for de fleste. Særlig i dag, hvor det er så lett å ty til distraksjoner av alle slag, som å sjekke mobilen, eposten, facebook, instagram etc i tide og utide. Og alt man bare skal sjekke, før man gjør det man har tenkt å gjøre, det man skulle gjøre. Noen har det nok værre enn andre, det ser man stadig ute hvor folk sitter med nesene sine i mobilen. Jeg har også lest en del om nettavhengige som har gått over til gammeldagse mobiltelefoner for å greie å regulere sin egen impulskontroll, samt digitalfrie detox-hoteller som popper opp. 

Men over til boka: Visste du for eksempel at vi har noe som kalles en viljestyrkemuskel? Mulig at det er et påfunnet ord for anledningen, men det virker i den forstand at vi kan forstå hva det handler om. Forskning viser (og ja da, Ravatn har kildehenvisniner til forskningsartikler og bøker i boka si) at vi bruker så mye krefter på å ta avgjørelser at denne muskelen svekkes og blir sliten i løpet av dagen. Hvis vi bruker masse krefter på å bestemme hva vi skal ha på oss om morgenen eller hva vi skal spise til frokost eller hva vi skal starte arbeidsdagen med, så er allerede mye av viljestyrkemuskelen brukt opp. I løpet av dagen tar vi massevis av forskjellige valg som sliter på oss. Det er forklaringen på at vi ofte velger det enkleste, det vi er vant til når vi kommer hjem, feks når vi skal velge middag. Derfor er nordmenn for eksempel storspisere av Grandiosa.

Løsningen er planlegging. Legg frem klær kvelden før , ordne klar frokost, hvis du da ikke alltid har det samme likevel. Lag lister for arbeidsdagen, for innkjøp av mat for hele uka osv. Ravatn gir i det hele tatt flere slike tips som kan gjøre det enklere for folk som føler de sliter med selvdisiplin, selvkontroll og prokastinering (utsettelsessyndrom/hang til å utsette gjøremål) I det hele tatt er det ganske enkle tips hun kommer med, som burde funke for de fleste- såfremt de følges.

Akk, så vet vi hvor lett det er å skli ut.  Men her finnes råd, hvis du følger bokas tips.  Tips som også er gode for deg som vil gå ned i vekt, trene mer, spise sunnere, lese flere bøker istedet for å bare se på TV, lese pensum istedet for å se på Netflix etc etc..

Ravatn tar som sagt for seg en del forskning, også om hvordan hjernen fungerer, og at det kan lønne seg med belønninger. Som Yngve Andersen i Puls, som tar seg et glass rødvin når han setter seg ved nettbanken for å betale regninger. Om kunsten å gjøre kjedelige gjøremål hyggelige.

Mye mer kunne blitt dratt frem, men dette er ei kort bok som du bør lese selv. Både fordi tipsene er gode og vitenskaplig fundert, samt at den er fornøyelig og gjenkjennelig skrevet. Bokas bivirkninger er mye humring og en del små og store helsebringende latterkuler.

Min venninne som satt ved siden av meg på flyet da jeg leste boka, hevdet at den trengte hun ikke å lese: - For jeg har da nok selvkontroll. Da jeg gang på gang humret og lo, ble tonen en annen: - Den må jeg få låne,- sa hun da. 





Jeg fikk signert boka mi i Oslo under bokbloggertreffet 13.09.14.


Operasjon sjøldisplin er aktuell som kandidat til nomineringen i Åpen klasse i Bokbloggerprisen 2014.

En artikkel fra Dag og Tid kan du lese HER, Du svake menneske.

Takk til forlaget for leseeksemplaret. Mer fra forlaget om boka HER

Blogger og anmeldelser om boka:
Rose-Marie , VG v/Mari Nymoen Nilsen , BT 






Agnes Ravatn under takketalen for Bokbloggerprisen 2014, Oslo 13.09.14. (eget mobilsnapshot)



Agnes Ravatn: Operasjon sjøldisiplin, 108 s

Samlaget 2014



12 kommentarer:

  1. Ser også frem til å lese denne......

    SvarSlett
  2. Jeg har null disiplin.. men veier det opp med å fortsatt bare ha en dumbphone :)
    Så gøy med alle de fine dedikasjonene du har fått :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Dumbphone? Nytt uttrykk for meg… Ja, dedikasjoner er gøy vet du.:)

      Slett
  3. Jeg er selvfølgelig bombesikker på at Ravatn meg intet har å lære
    , men skal lese den likevel - fordi den er kort - og påstått morsom -)
    , man er jo bra dum hvis man sier nei til en god latter.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har hun sikkert ikke, så disiplinert som du e r, men en god latter eller fire- seff… :)

      Slett
  4. Jeg vil gjerne rekke å få lest minst en Ravatn i 2014, kanskje blir det denne?

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne rekker du , den er kort og lettlest.:)

      Slett
  5. Denne har jeg nettopp lest men ikke fått skrevet om enda. Så jeg må nok lese den en gang til! Den var virkelig bra og jeg mente faktisk det om å lese den en gang til :-) Jeg følte den inneholdt så mye og jeg fikk ikke med meg alt på en gang :-) Ønsker deg en fin dag, Anita!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant, den kan godt leses flere ganger og litt i nå og da og i det hele tatt… Takk i lige så, selv om det er blitt kveld.:)

      Slett
  6. Da var den lest ja - ikke dum den der.

    SvarSlett
    Svar
    1. ja, det var en artig og sikkert nyttig for mange , bok , dette.:)

      Slett