mandag 1. september 2014

Oppsummering august -14- med noen feriebilder fra Lofoten og Hamsunsenteret på Hamarøy

August har vært en unntaksmåned. Jeg har lest mindre enn vanlig, jeg har startet på masterstudie, jeg har vært på Frøyafestival, og en ukes bilferie til Lofoten på besøk  til min datter og hennes samboer. Jeg har kjørt min sønn til folkehøgskole på Hadeland, og jeg har ellers jobbet og syslet med forskjellig.

Disse , samt Per Sandbergs biografi som jeg holdt på med, hadde jeg med meg på ferie til Lofoten. Fikk jeg lest dem?


Dette er hva jeg fikk lest i august:

Marguerite Duras : Å skrive - Frankrike, kjøpt, essay
Per Sandberg: Mot min vilje, oppklaring av et politisk liv - biografi, leseeksemplar, lesesirkel, politikk
Karin Brunk Holmqvist: Høyt henger de og søte er de - Sverige, leseeksemplar, humor
Chris Tvedt og Elisabeth Guldbrandsen: Den blinde guden -krim, lydbok, lånt på biblioteket, Norge
Carl Frode Tiller: Innsirkling 1 - kjøpt, Norge, frahylla
Carl Frode Tiller: Innsirkling 2 - kjøpt, Norge, frahylla

SUM: 6 bøker
Av disse er 3 kjøpt, 2 leseeksemplarer, 1 lydbok lånt på bib. 
Genre: 1 essay, 1 biografi, 1 humor, 1 krim, 2 norske samtidsromaner
Land jeg har reist i: Frankrike, Norge, Sverige
2 bøker frahylla (JIPPI)

Ikke en stor lesemåned akkurat, men jeg skal jo være fornøyd med det jeg har lest, og det meste denne måned var godt lesestoff, med unntak av Holmqvist`pensjonisthumorbok som ikke fenget meg denne gang.

Jeg har også hørt en del på Lavendelhagen av Lucinda Reiley, uten at den grep meg noe særlig. Det gjorde ingenting om jeg måtte levere den tilbake til biblioteket før den var ferdiglytta. Jeg har en pocket i hylla, så kanskje jeg leser den ut en dag, kanskje ikke..

Jeg har også startet på Torkil Damhaugs Sikre tegn på din død, en psykologisk thriller, som jeg antar jeg blir ferdig med ganske snart. Både leser i papirboka og lytter i den (via Storytel)

Dette er noen av bøkene jeg kjøpte på salg i august. Fant dem på en butikk på Leknes i Lofoten. Måtte slå til.;)

Denne boka fikk jeg av forlaget før jeg reiste nordover. Jeg har også fått et par fra Aschehoug (Jenta som sluttet å snakke og Innsirkling 3), samt Lyden av asfalt av Yngve Kveine (ubedt), samt Du skal lide av Frode Eie Larsen. Fra Silke kom Høyt henger de og søte er de og Duft av Parfyme. Skjønt jeg er usikker på om de kom i juli eller august.


Film fra bok:
Parfymen - historien om en morder  av Patrick Suskin : Frankrike  / terningkast 4. Spennende, litt makaber og fæl, spesiell, sær historie, og ganske forutsigbar. Men godt spilt..

Litterære arrangement:
Litterær hagefest i Adrianstua i Trondheim


Her er noen få bilder fra vakre Lofoten:

 Torskhau på Sakrisøy


 Reine, meg og mamma


 Reine


 Reine



På vei hjem til Trøndelag dro vi innom Hamsunsenteret på Hamarøy. Det anbefales absolutt. Her fikk vi en guiding i Hamsuns forfatterskap med sitater, utstillinger og lydopptak. I museumsbutikken kan du kjøpe bøkene av og om ham. Jeg kjøpte en ny bok med Hamsunsitater.











 Utsikt fra toppetasjen utover Hamsuns rike


Mamma og meg koser oss på Kafe Knut med nystekte vafler

10 kommentarer:

  1. For en innholdsrik måned! Så fint med bilder av deg, jeg blir på en måte mer kjent med deg da :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det.:) Ja, det skjedde mye og august gikk fort. Artig at du synes det var fint å se bilder..:)

      Slett
  2. Skal si du har hatt det travelt, og allikevel fått lest seks bøker. Gøy å titte på oppsummeringen din :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan du si.. ;)Synes ikke 6 bøker er så mye akkurat, men noen ganger tar bøker lengre tid, og det har vært lite lesetid egentlig.

      Slett
  3. Grei oppsummering og fine bilete. Eg har aldri vore i Lofoten (eller andre stader i Nord-Norge) - men ein gong..ein vakker dag.. må eg få tatt meg ein tur nordover!
    Har elles lest Den blinde guden og Innsirkling 1 & 2 + Damhaug-boka då.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Berit.:) Lofoten anbefales.. og hele Nord-Norge forsåvidt. man reiser nok ikke dit på grunn av været, det er så.. Da har du lest nesten alle disse bøkene da..

      Slett
  4. Flotte bilder. Det høres ut som du har hatt en fin august selv om du har lest færre bøker enn vanlig. Man må jo leve litt utenfor bokens verden også :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha.:) Ja, det har vært en fin, men hektisk måned.:) så sant, så sant- selv om jeg kan få litt leseabstinenser hvis det tar for mye tid før jeg får lest noe særlig, hehe..

      Slett
  5. Ser ut som du har fått lest litt likevel. Av disse har jeg lest Den lange hvite skyens land og Himmlers kokk. Ha en god kveld videre:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo, litt ble det vet du.:) husker at du ikke likte den hvite lange skyens navn.. God kveld til dge også.:)

      Slett