onsdag 24. september 2014

Lansering av ny trønderkrim på Rockheim

Det er ikke hver dag jeg får anledning til å delta i boklansering av ny trønderkrim. I kveld skjedde det i toppetasjen på Rockheim, med byens fineste utsikt. Roar Ræstad lanserte sin debutbok Sovende hunder for et fullpakket lokale med kolleger fra Strinda Videregående skole og andre inviterte. Ræstad er historiker og lærer og har dykket ned i andre verdenskrig i Trondheim. Boka om Gabriel Naverseth og hans meritter starter i 1942.





Mens vi venter. Reading-Randi i front. Hun er gammel kollega av Ræstad fra Strinda videregående.


Ræstads niese Silje Ræstad Karlsen og Martin Høberg åpner med et par fine låter , før redaktør Alexander Opsal fra forlaget Vigmostad & Bjørke samtaler med debutanten.


Jeg liker voksne debutanter. I skrivebransjen er det aldri for sent å debutere heldigvis. Ræstad fikk ideen til denne boka da han gikk på tur i Estenstadmarka. Karakteren Gabriel Navarseth, en politimann fra Trondheim, dukket ned i hodet hans, og det ble til denne boka.  Trondheim har en lang og stor historie, også fra krigens dager, og byen er full av fysiske rester etter andre verdenskrig.  Trondheim var også strategisk sentral for tyskerne med sin ubåthavn og Værnes hovedflyplass like ved. Ræstad har gjort mye research. I boka handler det om gråsoner, om presset som politimenn hadde til å melde seg inn i det eneste lovlige partier, NS, om lojalitet som blir strukket, uklare mandat, blant annet, men det er også rom for romantikk.


Forfatteren som sa at han er er litterært inspirert av forfattere som Martin C Smith (Mordene i Gorkiparken), Philip Kerr (Berlin Noir-trilogien) og James Lee Bruke (fra New Orleans), leste også fra boka si. Jeg har knapt hørt om disse forfatterne, med unntak av Lee Burke, men Roar Ræstads bok skal jeg uansett lese, og det gleder jeg meg veldig til.


Blomster og champis til en lykkelig debutant og hans tålmodige kone på Rockheim, Trondheims tak.

Jeg synes det er veldig hyggelig at vi får en ny krimforfatter fra Trondheim, (selv om han egentlig er fra Møre og Romsdal), med handling fra Trondheims bybilde.  Han jobber for tiden med bok nummer to om Gabriel Navarseth. Gratulerer!

Du kan lese forlagets omtale av boka HER 
Og et intervju med forfatteren i Adresseavisen HER   Randi har også blogget om arrangementet HER

PS: Mobilkamera er ikke tingen med mye motlys og litt dunkle lysforhold, så beklager kvaliteten på bildene. Samtidig så synes jeg det passer litt også med den litt rufsete stilen når vi tross alt er på Rockheim.

4 kommentarer:

  1. Fin reportasje, Anita - og det var da veldig vellykket boklansering også. Det har blitt noen slike på oss nå, "bokgale" som vi er.....

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk og absolutt.:) Ja, vi bokgale har det gøy med mange arrangementer for tiden.;) Men lansering har jeg ikke vært på , på lenge..

      Slett
  2. Det hørtes spennende ut for oss som ikke bor i Trondheim også :-)

    SvarSlett