fredag 12. september 2014

Høstens nyheter fra Juritzen, presentert i Trondheim i kveld den 11/9

Bokfestlighetene har høysesong. Jeg har vært på mitt andre bokhandlertreff med presentasjoner av høstens nyheter denne uka, personlig invitert av den midt-norske forfatteren Gunn Marit Nisja.  Kvelden var innholdsrik og meget givende. Juritzen er kjent for å ta godt vare på bokhandlerkundene sine i de byene som  er så heldige å få besøk. På Hotel San Augustin midt i Prinsenkrysset ble det servert nydelig tapas med valgrfritt drikke  og forlegger Arve Juritzen presenterte både forfattere og katalog mens folk koste seg.

 Folk bakfra er et yndet bokomslagsmotiv for tiden, da helst med kvinner. I kveld får krimforfatter Jan -Erik Fjell duge som "forsidemotiv", mens forlegger Juritzen selv presenterer katalogen. 



Noe av det mest spennende med Juritzen i høst er den erfarne og suksessrike Gert Nygårdshaugs overgang til forlaget fra CappDamm. Ringreven Gert N kommer nå med sin oppfølger av Klokkemakeren; Nøkkelmakeren. Ikke nok med det, forlaget utgir også på nytt Mino-trilogien Mengele Zoo, Himmelblomstreet og Afrodites basseng. Løp og kjøp, sier jeg.. Dette er bøker som holder seg og er mer aktuelle enn før. Jeg har blogget om Mengele Zoo, og det er bare å søke den opp øverst i venstre hjørne på bloggen. Det kan du også gjøre med Fredrik Drum-bøkene, som er noe av det mest fornøyelige jeg har lest i norsk krimlitteratur ever.



Nøkkelmakeren er en fabel, sier samfunnsengasjerte Nygårdshaug. Fabelen gir rom for å være samfunnskritisk, leke og ha det gøy.



Her får vi Gert N i helfigur sammen med Arve J. Gert N har ødelagt en tann og var litt lei seg fordi han ikke kunne nyte tapasbordet til det fulle. Alle som har lest bøkene hans, vet hvor opptatt han er av god mat og drikke.,.. All medfølelse Gert.



Juritzen har i år 7 norske debutanter på lista. Kristin Maridal debuterer med en slektsroman fra gruvearbeidermiljø i Romsdal. Boka heter Love deg aldri, og er en bok jeg garantert skal lese. Maridal deltok i Ingen grenser i fjor, og har en nakkeskade. Hun arbeider som journalist i Sunnmørsposten.



Catarina Cattaneo er ute med sin sjette roman, denne gangen om leprasykehuset St. Jørgens i Bergen. Mange har sammenlignet denne boka med Victoria Hislops Øya, men som Cattaneo sier, så var Bergen mer kjent for behandling av lepra, enn sykehuset på Spinalonga. Beathe og Tine har skrevet fine blogginnlegg fra forfatterens besøk på Lepramuseet, St.Jørgens i Bergen forleden.  Romanen heter Jeg sluttet å telle dager. Jeg ser virkelig frem til å lese denne boka.Jeg har lest Øya og vært på Spinalonga, og i Cattaneos roman forventer jeg å få økt kunnskap om denne epoken i europeisk sykdomshistorie og hvordan det virket inn på mennesker som ble berørt av den. At Bergen var så sentral i denne historien var faktisk ukjent for meg.  Hvorfor reise til Kreta, når Bergen kun er en time unna med fly? Kanskje nettopp det blir den neste litterære reisen...


Neste mann ut, er Jan-Erik Fjell, kjent for sine roste og prisbelønte krimromaner Tysteren, Skyggerom og Hevneren. Jeg leste Hevneren i fjor (søk for bloggomtale), og det var min aller beste krimopplevelse fra 2013. Jeg er derfor meget spent på Fjells nye Rovdyret. Den har allerede fått gode anmeldelser. I Rovdyret foregår handlingen i Norge, blant annet i Halden fengsel. Jeg har vokst opp i Halden, og det gir jo en ekstra dimensjon..



Juritzen har mange bøker i katalogen som ikke ble presentert av forfatterne selv. En av dem som jeg fattet stor interesse for er Jens Breiviks bok Min skyld. Det er ganske sensasjonelt at vi får en fars histore, når vi tenker på hva sønnen ABB faktisk har gjort. Fra før har vi fått morens historie gjennom journalist Marit Kristensen. Min skyld er en bok jeg antar vil få stor oppmerksomhet, og ifølge Juritzen har flere land allerede vist interesse.



 Gunn Marit Nisja og Arve J.

En annen bok, dog en roman, som jeg også antar vil få en del oppmerksomhet er Gunn Marit Nisjas tredje bok; Olivensteinen.  Romanen er den første av tre fra Egypt.  Jeg har lest boka, (men ikke rukket å blogge om den). Jeg kan tenke meg at den er kontroversiell for noen. Her damper det av det ene og det andre. Hoda skal giftes bort, men føler ikke for noen av de som  er valgt ut for henne. Hennes følelser går i en annen retning, en forbudt vei.. Spennende, interessant og det er tydelig at forfatteren har peiling på de forhold hun skriver om. Da tenker jeg spesielt på de kulturelle i Egypt. Nisja fletter også inn egyptisk mytologi, noe jeg personlig synes at det gjerne kan bli mer av i bøkene hennes. Nisja har vært gift med en egypter og bodd der i flere år. Gunn Marit er fra Sunndalsøra, men bor pt i Modum.
Hennes tidligere bøker Naken i hijab og Porselenspiken har jeg blogget om , og kan søkes opp.



Skryteselfie av meg; Artemisia og Cecilia Samartin.

Siste forfatter ut var Norgeskjære Cecilia Samartin. Jeg elsket Peregrina/o - og flere av de andre bøkene hennes og er så glad for å ha fått et signert eksemplar av den siste i trilogien; Los Pelegrinos.   Folk kan si hva de vil om at bøkene hennes er klissete og klisjefyllte, men jeg digger dem okkesom.  Samartin kan fortelle historier vi blir berørt av, og hun har viktige temaer hun vil fortelle om. I denne trilogien har også Santiago de Compostela en sentral rolle. Caminoen- den som jeg også har tenkt å gå i mange år. Neste år da, kanskje…Kanskje vil Los Peregrinos være dråpen som flyter over begeret for valg.. Samartin gikk selv en del av Caminoen i fjor.
Hun er forøvrig et nydelig menneske. Jeg så henne under Oslo bokfestival i fjor, og fikk hilse på og snakke med henne i kveld, og hun  er like oppmerksom og hyggelig mot alle hun treffer.


 Mitt litterære idol Gert Nygårdshaug og meg, Artemisia. 

Jeg rakk å veksle noen ord med Gert N om Amazonas, Mexico, zenoter, Fredrik Drum osv.. Jeg håper han får til en en ny leserreise til Amazonas,  men det kan han ikke love. - Dyrt, sa han. Det er det nok, og sikkert krevende, men sikkert også fantastisk.


Et knippe utvalgte høstbøker.

I tillegg til bøkene jeg her har omtalt via presentasjonene , så har jeg selv valgt ut en bok fra katalogen som jeg synes virker meget interessant.  Det er også en norsk debutant.

Miriam Negaard har skrevet Stormen og stillheten, om Amalie i tiden etter broren Andreas`død. Han ble tvangsinnlagt som 18-åring på grunn av hasjutløst psykose. Amalie avslører systemsvikt når hun krever utlevering av journalene.
Dette er en aktuell bok som jeg er meget spent på å lese. Boka kommer i oktober.

Juritzen har også tradisjon med å utgi biografier, og i høst kommer biografien om Erna Solberg skrevet av Renate Nedregård. Under presentasjonen fikk jeg faktisk lyst til å lese den. Erna er visst veldig sta, er glad i mat og å ta seg en fest. Hennes venninnegjeng som har fulgt henne i mange år, forteller visstnok flere morsomme historier i boka.

Så nå kan bare høsten komme… 

Om noen få timer drar jeg til Oslo bokfestival og bobloggertreff. En bokblogger sover aldri..

14 kommentarer:

  1. For et fantastisk flott innlegg, og så heldig du var som fikk være med på det! ;-) Det ser ut som det var en begivenhetsrik kveld. Det var noen bøker her jeg ble fristet til å lese så de må jeg notere meg. Du må ha en riktig god tur til Oslo og kose deg masse :-) Jeg som sitter igjen hjemme gleder meg til bilder og referat fra dere andre så får jeg leve på det til neste år for da SKAL jeg komme. Ha en riktig fin helg, Anita og tusen takk for link til meg:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Beathe.:) Ja, det var veldig ok å delta på dette.. Det har vært en begivenhetsrik dag og kveld i dag ogsåå.:) Natta nå.:)

      Slett
  2. For en kveld! Bare det å prate med Nygårdshaug ... :) Og en bra bokfangst!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var det absolutt.:) Og Nygårdshaug traff jeg igjen under en debatt under Oslo bokfestival i dag, men jeg snakket ikke med ham da..

      Slett
  3. Fantastisk. Eg er misunneleg :) Tenk å få nærkontakt med sjølvaste Gert N!


    SvarSlett
  4. Så flott presentasjon!
    Jeg skal også på bokbloggertreffet, sees!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, ja det gjør vi Ingunn. Gleder meg.:)

      Slett
  5. Gleder meg til å hilse på deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg og. :) Møtes kanskje til frokost lørdag? Jeg kommer vel ramlende om litt..

      Slett
  6. Velskrevet og inspirerende innlegg! Såå mye som frister!!!
    Kjenner jeg blir litt misunnelig på dere som bor i "sivilisasjonen", men minner meg selv på at jeg har jo prøvd bylivet, og det.. Nei, det passer rett og slett ikke for meg, litteraturarrangement eller ikke ;o)
    Håper du får ei fin helg med massevis av nye opplevelser! Jeg venter spent på rapport ;o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det Berit. Hasteskevet sent på kveld,… Ja, noe må man ofre hvis man ikke kan/vil trives i større by.. Kos deg i helga du også.:) Bilde rog foreløbige rapporter oppdateres innimellom på facebook og instagram- referatet kommer nok senere…

      Slett
  7. Så fin kveld det virket som du hadde, ble litt misunnelig ikke jeg også hadde vært der:) Så mye spennende forfattere og så masse gode bøker du har fått høre om. Jan-Erik Fjell, Catarina Cattaneo og Gert Nygårdshaugs bøker må jeg jo få lest etterhvert:) Så bra de gjenutgir noen av Nygårdshaugs bøker. Skikkelig flott oppsummering av kvelden. Kos deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dette blir litt av en bokhøst Isabella.:) Hvordan skal vi gerie å lese alt vi vil? Thats the question.. Takk og kos deg du også::)

      Slett