tirsdag 16. september 2014

Boken på vent (88): Love deg aldri

Bokhøsten er her for fullt og jeg har sikret meg lesestoff langt inn i jula, og kanskje lenger også. I helga kjøpte jeg flere bøker i Oslo under Bokfestivalen og det ble med bøker fra bokbordet på Bokbloggertreffet også. I tillegg har jeg fått en del nye bøker fra forlag i det siste, både bøker jeg har spurt om og bøker jeg har fått på bokhandlertreff. Jeg har bestemt meg for å forsøke å lese mest mulig nye norske bøker fremover, for å ha mest mulig å vurdere ut fra når jeg skal nominere til Bokbloggerprisen neste år. Jeg ønsker å trekke frem ei bok jeg ser frem til  å lese, en midt-norsk debutant som heter Kristin Maridal. Hun har skrevet boka Love deg aldri. Den fikk jeg på bokhandlermøte sist uke, og ble veldig nysgjerrig på den blant annet.




Forlaget skriver dette om boka:
Drama om tre generasjoner kvinner på Vestlandet.

Tre døtre i en gruvearbeiderfamilie i Romsdal. Karen K. bryter ut av rekka og tar utdannelse.
En dramatisk reise gjennom oppbrudd, død, seksuell og politisk frigjøring fra 1960-tallet til 2011.
Minner sterkt om Anne Karin Elstad – i nåtid.

Første av tre planlagte bøker om Karen.
Mer om boka her

Ønsker du å få flere lesetips, ta en titt inn i hylla til Beathe da vel.:) Ha en fin tirsdag!

18 kommentarer:

  1. Kjenner jeg er litt nysgjerrig, men jeg er alt for dårlig til å lese norsk skjønnlitteratur. Kanskje kan det friste meg mer om jeg bestemmer meg for å være med å stemme på Bokbloggprisene til neste år?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det tror jeg absolutt. Det gir motivasjon.:O)

      Slett
  2. Det ramler jo inn med bøker i alle retninger om dagene, det gjør det her også. Men foreløpig holder jeg meg til "leselisten" jeg har planlagt for denne måneden. Ikke dumt å tenke på norske bøker,ved opptelling i går hadde jeg lest 22 bøker, så jeg må nok prioritere det litt fremover jeg også. Denne har jeg begynt å legge merke til så kanskje jeg må en tur innom en nettbokhandel i løpet av dagen, for denne ble jeg nysgjerrig på. Ha en fin dag, Anita :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, denne ser jeg frem til å lese. Skulle hatt et mulitilesegen så man kunne leste flere bøker samtidig…hehe.. her er hele skrivepulten full av nye bøker.:) Ha en fin kveld Beathe.:)

      Slett
  3. Dette høres ut som en bok for meg. Takk for boktipset. Denne noterer jeg meg. Ha en fin tirsdag!

    SvarSlett
  4. Minner sterkt om Anne Karin Elstad – i nåtid, spennende! Må jo sjekke denne ut etterhvert. Har da ikke fått den på biblioteket ennå så jeg, men skal holde utkikk:) Har også en norsk bok på menyen idag, men det er den samme du leser på for tiden. er spent å lese hva du synes om den etterhvert:) Svømmer også i bøker, herlig er det! Kos deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg likte og leste mye Elstad særlig på 80-tallet. Den bok jeg leser nå, Den sjette smak, er faktisk ganske morsom. Lett å lese også.:) Arti å svømme i bøker, men litt frustrerende også, siden jeg har lyst til å lese så maneg samtidig.:) Ha en flotters kveld.:)

      Slett
  5. Takk for sist! Jeg har også bøker til langt over jul og det er vanskelig å lage seg en plan på hvem som skal leses først :-) Det første jeg skal gjøre er å rydde i ventehylla for nå ramler den straks sammen, og prøve å være litt mer strukturert i valget av bøker. (Jeg har lest operasjon sjølvdisiplin :-D) Ha en fin dag, Anita.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, hylla ramler straks sammen-- dagens !! Takk for sist til deg også. :) Jeg må også lese etter lystmetoden, men ahr en slags plan i bunnen- dvs lese en del norsk fremover nå. Men unntak blir det jo, da.. Ha en fin kveld.:)

      Slett
  6. Denne boken kom nettopp i posten til meg, så den har jeg også på vent. Gleder meg til å lese den :)

    SvarSlett
  7. Denne har eg og på haustens leseliste, så får vi sjå kor tid den vert prioritert. Det dukkar stadig opp nye, og gamle, bøker som ser såååå spennande ut... Fortsatt god lesehaust :-)

    SvarSlett
  8. Så fint at du trekker frem denne boken som var helt ukjent for meg, men jeg liker blant annet Anne Karin Elstad og ikke minst å lese om kvinner i generasjoner. God helg til deg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra du fant nytte i tipset. Takk i lige så.:)

      Slett