mandag 15. september 2014

Agnes Ravatn og Ruth Lillegraven vant Bokbloggerprisen 2013, og Bokbloggertreffet 2014 ble en stor suksess!

For en intens helg. Fredag morgen dro jeg til Oslo for å få med mest mulig av arrangementene under Oslo Bokfestival, og lørdagen var det duket for årets Bokbloggertreff, som var det tredje. Jeg har vært med på alle tre. I år fikk vi holde til i Aschehougs kantine på Sehesteds plass.  Nytt av året var utdeling av Bokbloggerprisen 2013, som vi bokbloggere har stemt frem via nominasjoner i fjor og samlesinger i år. Årets komite var den samme som i fjor, og de har gjort en kjempejobb med forberedelser. Gjennomføringen skal de også ha stor ære for. Jeg tror de 40 bloggerne som møtte opp storkoste seg.


Komiteen: Line Tidemann, Silje Risøy Helgerud, Gro Skrøvset, Elin Brend Bjørhei , Lise Grimnes og Rose-Marie Christiansen.  (foto: Anita Ness-- har tatt alle bildene i innlegget )


Etter quiz hvor laget vårt vant 2.plassen, fikk vi velge bøker fra bokbordet som i fjor. Nytt av året var at det ikke ble lagt ut leseeksemplarer fra forlagene. Komiteen hadde valgt en annen vri, som var å be bloggerne ta med gode bøker fra hylla som de kunne gi bort. Gjenbruk med andre ord. Det ble faktisk et utrolig innholdsrikt bok.



Selv hadde jeg bestemt meg for ikke å dra med meg så mange bøker hjem, men slike ideer har en tendens til å sprekke.



Disse tre ble med meg hjem. De står da i stil fargemessig også.

Mellom programpostene var det god tid til mingling (stort sett sittemingling) og prating. Og når folk med felles interesser møtes går praten lett og ubesværet.


 Her er folka ved mitt bord; Elisabeth (Bokstavelig talt) , Isabella (Gråblekka), Marianne (ebokhylla mi) og..



Det ligger vel i sakens natur at Bloggere er aktive på sosiale medier, også på mobilen, må vite, så her går det unna med å oppddatere instagram, facebook, twitter osv.



Lise Grimnes ( Knirk- forøvrig forfatterdebutant med ungdomsbok i år) åpner showet. Bakbloggerne  Elin av en annen verden, Lattermilde Ragnhild og Elida knipser og taster vilt.


 

 Da er det tid for bokbading av årets nominerte til Bokbloggerprisen. Silje bokbader Lisa Aisato som ble nominert for FUGL i åpen klasse.  Aisato har laget en nydelig bildebok, og hun sier at  er det bildene som  er det viktigste for henne. Teksten er sekundær, og hun synes også det er litt vanskelig å skrive. Hun synes det var veldig spennende å lese hvor mange forskjellige tolkninger bloggerne og andre la i boka hennes. Selv har hun ikke tenkt så mye på symbolikk som mange andre har gjort.



Line Tidemann intervjuer Ruth Lillegraven som har skrevet den flotte diktsamlingen URD.  At lyrikk skulle slå an hos bloggerne var hun overrasket over. Noen i media og rundtomkring har nok spredd et feilaktig bilde av at bokbloggere stort sett leser bestselgere og underholdningslitteratur, men har tar de nok feil. Lillegraven var oppriktig glad for nominasjonen.



Neste kvinner ut er Elin Brend Bjørhei som samtaler med Siri Pettersen om Odinsbarn. Pettersen har fått mye positiv omtale av bloggere og andre for sin fantasydebut om Hirka Halelaus og Rime. Hun er som de andre kjempeglad for nominasjonen. Hun kunne også røpe hvor Hirka befinner seg i neste bok, Råta.


Da er det Silje og Agnes Ravatn. Ravatn fikk masse oppmerksomhet i blogglandia og media forøvrig for Fugletribunalet. Bloggerne hadde ikke ensidige meninger om boka. Noen elsket den, andre likte den ikke, men mange nok likte den til at den kom på shortlista , og det er veldig bra. For 67 bøker ble nominert i Årets roman, i følge Rose-Marie i komiteen.

Foruten de fire nominerte som var tilstede var også Herbjørg Wassmo nominert for Disse øyeblikk og Roy Jacobsen for De usynlige.

And the winner is….



Agnes Ravatn for Årets roman . Fugletribunalet stakk av med seieren, men var ganske likt Wassmos Disse Øyeblikk i stemmer.



Og Ruth Lillegraven for URD. De er begge rørte vinnere, og det er dem vel unt.
-Det er også en annen prisvinner her i kveld, sa Line Tidemann,- Ivar Aasen har også vunnet med to bøker i nynorsk.

At to av mine største favoritter vant prisen, er jeg også meget fornøyd med.



Agnes Ravatn signerte Operasjon Sjøldisiplin til meg. Dette er hennes nye bok, som kan delta i nominasjonsprossen for 2014, faktisk.


Vil du lese begunnelsene , så har Rose-Marie skrevet et fyldig blogginnlegg som jeg anbefaler.




Etter middagen ble det mingling på Sehesteds plass. Noen dro videre, andre ble.



Og noen av oss, Marianne (ebokhylla mi) , Tine (Tines blogg) og meg,  benyttet anledningen til å få med oss noen spennende norske forfattere prate om sine bøker i bakgården. Her snakker Aslak Nore og Jørgen Brekke med hverandre. Oslo Noir og Doktor Frederikis kabinett er to thrillere det kan være verdt å sjekke ut.


Marianne og jeg fikk med oss to progamposter med Carl Frode Tiller denne dagen. Her er han i samtale med Fredrik Wandrup på Hovedscenen. Vi hørte ham også i Bakgården etter Nore og Brekkes samtale. Tiller har fått utrolig mye oppmerksomhet for Innsirking 3, men selv liker han ikke styret med å være i rampelyset. Han vil helst sitte i kjelleren hjemme i Trondheim å skrive.  Det er skrive han kan, sier han, ikke prate. Jeg synes nå han klarte seg bra, jeg, og det var interessant å høre om forfatterskapet , om bøkene  og hvordan de ble til.  Innsirkling 3 er sannsynligvis  en av høstens sterkeste utgivelser, og noen av bloggerne har allerede forskuttert en Bokbloggpris til Tiller neste år.



Andre bøker som er verdt å merke seg denne høsten er den rykende ferske Velkommen til oss av Eivind Hofstad Evjemo (også nord-trønder btw) og Vigdis Hjorts Det norske hus. Begge har allerede rukket å få veldig gode kritikker.



Jeg måtte kjøpe bøker av Evjemo, kan du skjønne. Da jeg satt på flyet fredagsmorgen på vei til festival , leste jeg et interessant intervju med Evjemo samt en knakende god anmeldelse i Adresseavisen. Jeg  bestemte meg der og da at den skulle jeg ha. Og så er han fra Levanger da, nabokommunen til Verdal hvor jeg vokste opp fra jeg var 14 år.



Evjemo var så grei å skrive en trivelig signatur til meg også.





Etter samtalene i Bakgården, dro vi og møtte en gjeng bokbloggere som fortsatt holdt ut, på Kulturhuset på Youngstorget, hvor Debutantfestivalen hadde nachspiel. Elida og Marianne synes det var helt greit å sitte ute, og det gjorde vi andre eogså.



Elin og Rose-Marie kan virkelig se seg fornøyd med en aldeles flott  gjennomføring av Bokbloggertreffet 2014.

Jeg takker så mye for et flotters treff og gleder meg allerede til neste år.



I dag rakk jeg en tur innom Eldorado, Norges flotteste bokhandel. Jeg skulle som sagt ikke handle noe, men det er umulig å gå inn der å ikke gjøre det. Her finner man bøker fra veldig mange forlag, og det er en fryd å gå å snoke.



To plastposer ble med meg hjem. Med noen gode tilbud jeg ikke kunne si nei til.




Andre som har skrevet om Bokbloggertreffet:
Rose-Marie  , Groskro , Kleppanrova , Bokelskerinnen , Elikken , TineBokvrimmelMy first, my last, my everything! , MoshonistaGråbekkas Bokblogg, Reading-Randi



Andre mediers omtaler av Bokbloggerprisen: BOK365 , Budstikka, Bokogsamfunn, Dagbladet,  Avisa Hordaland


18 kommentarer:

  1. WOW for en innholdsrik dag! Så mange flotte forfattere, bloggere og bøker!
    Neste år vil jeg også være med :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant.. Håper å se deg neste år.:)

      Slett
  2. For et flott innlegg du har skrevet Anita! For en helg vi har hatt, utrolig kjekt å møte deg "live". Jeg var hjemme ved midnatt og føler meg temmelig filleristet av alle inntrykkene :) Kommer ikke over hvor proffe jentene i komitèen var, tenk å få til et arrangement som fenget og fungerte helt perfekt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Tine.:) Ja, helga var kjempebra! Og komiteen gjør virkelig en kjempejobb. Og det var gøy å endelig treffe deg live.:)

      Slett
  3. Flott referat Anita og artig det bildet med at vi er aktive på sosiale medier, sånn er det bare!! :) Trivelig å se deg igjen, vi sees vel til neste år også?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Gro.:) Dere er bare superflinke.. Ja, ingen kan si at bloggerne ikke er påkobla.;) Jeg kommer neste år også ja.

      Slett
  4. Morsomt å gjenoppleve treffet gjennom referatet ditt :)

    SvarSlett
  5. Flott referat og veldig hyggelig å treffe deg. En fantastisk flott dag, selv om jeg hadde en annen avtale og ikke fikk med meg middag og kvelden med dere.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha, og i lige så Ingun.:) Neste år må du få emd deg middagen også vet du.:)

      Slett
  6. Misunner dere litt denne begivenheten! Flott oppsummering fra deg, Anita. Har nettopp lest Rosemaries oppsummering også, så nå føler jeg nesten at jeg har vært tilstede!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha Åslaug. Håper at du blir med neste år. Man blir kjent på en annen måte, og får snakket og diskutert mye :)

      Slett
  7. Takk for sist Anita! Storkoste meg sammen med deg! Fredagen sprang vi virkelig Oslo opp og ned, hit og dit. Hehe, må le litt av oss der:) Takk for den fine kommentaren. Var en virkelig fin oppsummering, Ser det er kommet flere og flere iløpet av dagen, tenkte jeg må ta meg en runde å lese. Artig å se bildene du har tatt. Jeg skjønner at man ikke kan la være å gå på en boksmell når man besøker Eldorado. Utrolig fin bokhandel, selv var jeg der for kort til at jeg greide å bestemme meg for en bok, ble rett og slett litt bokforvirra, hehe:) Bra fangst må jeg si da:) Evjemo har jeg også planer om å lese veldig snart, må virkelig få opp giret med å lese norske bøker. Har også Vinternoveller av Ingvild Hedemann Rishøi som jeg gleder meg til å lese. Kos deg med boken! Vi sees!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk i lige så Isabella. Kjempekos var det.:) Vi fikk virkelig trimma oss der vi fløy opp og ned..på kyrss og tvers i Oslos gater. Eldorado er en oase. Virkelig. Har vært der før, så jeg visste sånn nogelunde hvor jeg fant ting .. Ingvil H Riises Vinternoveller er veldig fin. Vi ses ja.:)

      Slett
  8. Jeg må si jeg syntes litt synd på deg da du vandret ned i det lugubre mørke for å finne hotellet - mens 'alle' vi andre lå uptown. Virkelig god spredning på hotellvalgene. Selvfølgelig var det hyggelig å møtes igjen, også må jeg selvfølgelig nevne din hederlige quiz-innsats. Alt du vet -)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det gikk fint Ingalill.:) Det er ikke byens hyggeligste gater akkurat, hørestrøk og djunkie-lassisstrøk, men jeg har gått der ofte (til/fra hotellet vel og merke), og er bare ekstra årvåken, men ikke redd. Veldig hyggelig å møtes igjen, og jeg hadde ønsket å prate mer med deg, men det kan jo bli neste år, igjen det da.:) ..

      Slett
  9. Ser ut som dere hadde en hyggelig dag. Nok en gang ble jeg ikke med for jeg er for beskjeden:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var kjempekos. Det e rmange som er beskjedne, men som kom likevel- Har du lest Elikkens fine innlegg? Har du lyst å komme så håper jeg du Kvinner deg opp neste år.:) Det er så trivelig.:)

      Slett