tirsdag 2. september 2014

Torkil Damhaug: Sikre tegn på din død - gysende god psykologisk thriller

Torkil Damhaug har etablert seg som en solid og dyktig krimforfatter , som jeg synes flere bør få øynene opp for . Eller ørene, for den sags skyld. Selv hørte jeg hans siste bok Sikre tegn på din død, både som lydbok på Storytel, samtidig  som jeg innimellom vekslet mellom å lese boka i papir. Jeg kan med en gang si at jeg foretrakk papirutgaven.  Ikke fordi at lydbokversjonen var dårlig, men fordi den krevde en del konsentrasjon i starten for å komme inn i boka.  Det ble lettere når jeg leste, samt at jeg  også synes at den var mye mer skummel når jeg leste, enn når jeg lyttet.


Om boka her:
En pasient forsvinner på Akershus universitetssykehus. Samme natt blir han funnet i et kott i kjelleren, med strupen skåret over. Spor peker i flere retninger, blant annet til et brutalt gjengmiljø i bydelen Rosengård i Malmö. Tidligere rettsmedisiner Jennifer Plåterud blir tilkalt for å undersøke liket, men vet ingenting om hvor tett involvert hun selv er i drapet. I det ubarmhjertige sommerlyset blir hun tvunget til å se sammenhenger hun helst vil lukke øynene for.
Ny psykologisk thriller fra Torkil Damhaug, som også denne gang tar leserne med til de mørke skogene på Romerike.  Mer HER
Jeg omtalte denne boka i søndagens Smakebit på søndag også. Jeg har hatt boka liggende på vent en stund, men da jeg endelig startet med den, gikk det fort. WoW! For en spennende bok. Jeg hadde den på øret mens jeg gikk tur på ukjente stier i marka på søndag, og det var egentlig hakket for skummelt, siden stiene var små og trange, skogen tett og skyggene lange. Det var en lettelse å finne ut i åpent lende igjen, faktisk.
Her er tematikk man kan kjenne seg igjen i (som mor til unge voksne gutter, som Jennifer Plåterud),og her er ting man ikke kjenner seg igjen i, som man blir mer nysgjerrig på (som bosniske kriminelle, manipulering av forskningsresultater, etnisk rensking med mer) .
Her er interressante karakterer, godt plott, overraskelser, fin veksling mellom kapitlene, gode dialoger samt at boka er veldig godt skrevet. Jeg lot meg skikkelig rive med utover boka, og måtte bare lese den ferdig etter jobb i dag. 
Jeg har lest Se meg Medusa og Døden ved vann av Damhaug tidligere, og likte dem også veldig godt. Damhaug er psykiater av yrke og bruker av sin kunnskap i sine bøker, noe jeg synes er veldig interessant. 
Liker du bøker med psykiatri/psykologi som tema eller som en viktig del av historien, eller gode krimbøker, eller psykologiske thrillere, kan det hende du finner en nye favoritt i Torkil Damhaug.
Jeg har Ildmannen på vent, og den den har jeg nettopp lastet ned til iPoden, så jeg kan veksle mellom papir og lyd også der. Det blir mye bilkjøring på meg denne uka, så da får jeg tiden bak rattet til å gå, tenker jeg.
Berit har også skrevet en begeistret anmeldelse av Sikre tegn på din død.
Takk til forlaget for leseeksemplaret.
Foto: Dagbladet.no
Torkil Damhaug: Sikre tegn på din død, 408 s
Cappelen Damm 2013
Lyd:
Spilletid: 13 t 18 min
Oppleser: Haakon Strøm

Kilde: Lydfil via Storytel




9 kommentarer:

  1. Da dukket det opp en ny bok på lista mi! Som jeg skrev tirsdag, jeg har lest de andre to du nevner, og kan nok ikke går forbi denne, skjønner jeg. Takk for fin og dermed fristende omtale.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk selv-- Så bra at du ble fristet.:;)

      Slett
  2. Ja, jeg må absolutt lese denne. Torild Damhaug er tilbake på leselisten :-) Men jeg tror nok jeg skal lese dem i riktig rekkefølge! :-)

    SvarSlett
  3. Jeg er ikke så veldig glad i psykologiske thrillere, men må innrømme at denne bokomtalen pirret nysgjerrigheten. Tusen takk for tipset :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så spennende da Anette.:) Bare hyggelig!

      Slett
  4. Jeg lover; jeg skal lese Damhaug!
    Din entusiasme er smittende :)

    SvarSlett
  5. Hei!
    Jeg har kikka litt på Krimfesivalens nettsendinger, og har fått med meg et par- for meg- nye forfattere. Blant andre godeste Damhaug. Har jeg forstått rett om at bøkene hans ikke henger sammen, men kan leses helt uavhengig av hverandre? Tenkte kanskje å begynne med "Døden ved vann", hva trur du om det?

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan!
      Jeg liker Torkil Damhaugs bøker veldig godt, og det er ikke seriekrim, så de kan leses helt uavhengig av hverandre og i random rekefølge.
      "Døden ved vann" er en god bok, men du kan starte med hvem du vil.. Ildmannen har jeg vel så langt likt best av bøkene hans. Og jeg er veldig spent på hans siste.

      (Ja, jeg sitter også her og ser på nå..siste post tror jeg)

      Slett