tirsdag 2. september 2014

Boken på vent (86): Jenta som sluttet å snakke

Hei igjen! Nå er det atter en tirsdag og vi snakker september. Årets første høstmåned. Høsten er ofte en fin tid, variert, som ofte innbyr til lesing under pledd med varm te, og fine turer i fjell og mark. Høsten er også krimtid. Jeg har allerede sikret meg et par av høstens godbiter på krimfronten, skjønt hvor gode de smaker vet jeg jo strengt tatt ikke før jeg har lest dem. Men å glede seg, det er lov. Den boka jeg vil trekke frem i dag er Trude Teiges Jenta som sluttet å snakke.



Forlaget omtaler boka slik:
En kvinne blir funnet drept i sin egen stue i den idylliske kystbygda Losvika. Hun sitter i en stol ved vinduet med utsikt til alle som kommer og drar. Hun er sminket og kledd i en lang, sort silkekjole. 

Kvinnen er datteren til en predikant som ble funnet drept i det samme huset ett år tidligere. Drapet er ikke blitt oppklart, og folk i bygda er redde for at det går en drapsmann løs. 

Journalisten Kajsa Coren begynner å grave i drapsofferet fortid. Folk omtaler kvinnen som ensom og annerledes; hun hadde nesten ingen kontakt med andre mennesker, og hun snakket aldri. Kajsa skjønner at kvinnen tilbragte dagene i stolen ved vinduet, og at hun visste mye om mange. For mye?

Da en ung jente forsvinner, øker folks frykt i takt med stormen som er på vei inn fra havet.


Les mer HER

Jeg har lest Svik av samme forfatter, også med Kajsa Koren i rollen som journalist som bidrar i etterforskingen, og den boka likte jeg godt. Så derfor ser jeg frem til denne splitter nye boka. Hvor lenge den får vente, er vanskelig å si, men ikke så altfor lenge, regner jeg med.

Ønsker du å se hva andre bloggere har i hylla si på vent, ta en titt inn i Beathes bokhylle da vel.:) Ha en fin tirsdag.:)

21 kommentarer:

  1. Jeg har og lest svik, og har veldig lyst å lese denne også

    SvarSlett
  2. Har ikke lest noen av bøkene hennes men dette er en forfatter som er jeg veldig nysgjerrig på for jeg likte henne veldig godt når hun var på tv-skjermen. Er bøkene hennes slik at man må/ bør lese den i rekkefølge?

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, jeg tenker du ikke må lese dem i rekkefølge. Jeg har ikke lest de før Svik.. Men så er jeg heller ingen kronologifreak, da..;)
      Kos deg i kvelden Beathe.:)

      Slett
  3. Spennende. Jeg har ikke lest noe av Trude Teige enda, men har veldig lyst. Det virker som krim etter min smak :)

    SvarSlett
  4. Må nok lese en bok av Trude Teige. Hun er i alle fall en god journalist. Og norske kvinner som krimforfattere har gjort mye bra før.

    SvarSlett
  5. Lenge sia sist, Anita!:) Måtte legge av Svik etter å ha lest om denne boken her, så nå gleder jeg meg også til krim kos i høst måneden:) Skal se om jeg også ikke får lest denne også etterhvert, må jo lese i rekkefølge. Har vært nysgjerrig på forfatteren en stund, så du gav meg sparket bak som jeg trengte:) Ha en fin tirsdag du også!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du fikk sparket til å lese om Kajsa Koren.:) Har du lest bøkene før Svik? Ja, vi ses på V&B -møte i alle fall da.:)

      Slett
  6. Eg har lest og likt dei føregåande bøkene, spesielt den fyrste. Der overraska Teige meg med godt plott og sitrande spenning. Så denne må eg få med meg.

    Skulle ønska at ho skreiv bøkene sine på nynorsk, ho som har fått pris for språkbruken sin og greier. Men eg skjønnar det jo; bokmålsmarknaden er større enn nynorskmarknaden.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan du si.. ang nynorsk altså. Det hadde sikkert hevet bøkene, litterært, tror du ikke? Mne så var det det med å nå ut da, selge, leve av det..

      Slett
  7. Så kult med en ny norsk kvinnelig krimforfatter! Jeg skal bestille Svik på biblioteket!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant? skjønt ny er hun ikke. Dette er en fjerde boka, tror jeg, om Kaisa Coren.

      Slett
  8. Jeg måtte slå opp på Bokelskere hvor mye jeg har lest av Teige. Og jeg ser jeg har lest tre krimbøker og en historisk roman. Jeg må absolutt lese denne også.
    Jeg er enig i at det er litt deilig med høst. Det er lettere å krølle seg opp i en stol med en god bok når det regner ute og en ikke har dårlig samvittighet for at en skulle vært ute og gått tur :-) Ønsker deg en fin dag, Anita!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, da er du godt oppdatert på Teiges bøker.:) Ikke sant, godt å slippe dålrig samvit fordi en burde vært ute, ja..:) Takk, det samme til deg.

      Slett
  9. Eg har berre lese "En hjelpende hånd" av Teige og tykte den var sånn passe. Omtalen din av "Svik" var fin og freista meg til å vurdere henne på nytt. Men kanskje eg då bør starte med den første boka om Kajsa Coren... Ønskjer deg ei fin leseveke :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du likte omtalen av Svik, da.:) Takk, i lige så..)

      Slett
  10. Liker høsten godt jeg også. Deilig med litt ruskevær, vind, regn, og masse farger. Syns det er mer atmosfære når det er høst så syns det er den beste årstiden.
    Har ikke lest noe av Trude Teige ennå til tross for at jeg har hennes første bok stående ulest i hylla. Er bøkene hennes "verdt" å lese?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant.. Ja, Teiges bøker er verdt å lese. De har budskap, og er enkle å lese. :) (har bare lest Svik av henne, så langt da)

      Slett
    2. Får se om jeg tar motet til meg og leser den første boka av henne i løpet av året og se om jeg liker skrivestilen hennes eller ikke:)

      Slett
    3. Ja, det er noe med å finne ut av det.:)

      Slett