tirsdag 23. september 2014

Norske 2014-bøker på vent (89 )

I stabelen ligger 33 bøker. 3 er allerede lest (Olivensteinen, Velkommen til oss og Operasjon sjøldisiplin). 3 holder jeg på med. (Innsirkling 3, Den sjette smak og Skammens tid). Det er ca 3 måneder igjen av året, og mange bøker venter fortsatt. Bokhøsten er rik, og de fleste av disse bøkene er høstnytt. I tillegg har jeg sett meg ut enda noen bøker jeg SKAL lese ifb bokbloggerprisen.  Liste følger under.




Norske 2014-bøker jeg ønsker å lese med tanke på bokbloggerprisen 2014:
(oppdatert: Jeg vil forsøke å oppdatere listen fortløpende og flytte bøkene jeg har lest i en egen kolonne nederst i innlegget, 14.10.14)

Romaner:
*Gert Nygårdshaug: Nøkkelmakeren (mulig jeg bør lese Klokkemakeren først også)
*Kristin Maridal: Love deg aldri (debutant)
*Jan-Erik Fjell: Rovdyret (krim)
Asbjørn Jaklin: Rød sone (krim)
**Aina Basso: Finne ly
Yngve Kveine: Lyden av asfalt
Lars Mæhle: Linneas dystre lærdom
*Trude Teige: Jenta som sluttet å snakke
*Anne-Britt Harsen: Det perfekte rom




Åpen klasse:
*Velle Espeland:Svartebøker (sakprosa)
**Sigmund Aas og Thomas Vestgården: Skammens tid (sakprosa- har startet på)
Einar Økland: Statsministerboka (lyrikk)
Caterina Cattaneo: Malstrøm (ungdomsbok)
*Jostein Sandmark: Pass på liten og på stor.
Ellen MAri Thelle: Tre Jo Nesbø og et båtsportkart (fortellinger)


Vil også lese /verdt å sjekke ut:
Jakob Arvola: Det går ikke over
Linnea Myhre: Kjære


Har lest:
Romaner:
*Roar Ræstad: Sovende hunder (krimdebutant)
*Anne B Ragde: Jeg har et teppe i tusen farger
Tom H. Dalbak: Den sjette smak (26.09)
*Carl Frode Tiller : Innsirkling 3
Eivind Hofstad Evjemo: Velkommen til oss
Gunn Marit Nisja: Olivensteinen
*Ingrid Storholmen: Her lå Tirpiz
*Ida Hegazi Høyer: Unnskyld
*Hanne Ørstavik: På terassen i mørket
*Miriam Neegaard: Stormen og stillheten 
*Frode Eie Larsen: Du skal lide (krim)
*Tine Sur: Jeg tror bestemor lå med Frank Zappa (debutant)
*Caterina Cattaneo: Jeg sluttet å telle dager
**Birger Emanuelsen : Fra jorden roper blodet
*Marit Kladhol: Det skulle vere sol, vi skulle reise til Lodz
*Brit Bildøen: Sju dagar i august
**Gaute Heivoll: De fem årstidene
** Torill Brekke: Marmor
*Monika Isakstuen: Om igjen
*Tina Åmodt: Det blir aldri lyst her
*Gunnhild Øyehaug: Undis Brekke
*Vigdis Hjort: Et norsk hus
*Ruth Lillegraven: Manillahallen (lyrikk, leser nå)
*Simon Stranger: De som ikke finnes
Gøril Emilie Hellen: Veien over klippene


Åpen klasse:
*Anna Kleiva: Vårar seinare (lyrikk)
*Jon Hjørnevik: Heimekontor i gravferda (lyrikk)
*Jens Breivik: Min skyld?  (dokumentar/selvbiografisk)
Tora Seljebø: Om kvelden blir namna ropa heim (lyrikk)
Agnes Ravatn: Operasjon sjøldisiplin
*Ida Jackson: Morfar, Hitler og jeg  (sakprosa)
Ingvild Rishøi: Vinternoveller
*Grete Moljord: Paris Tanger (dokumentar/selvbiografisk)

Avbrutt/levert tilbake ulest:
*Berit Hedemann: All min forakt (lånt på biblioteket)- lest 50 sider, fenget ikke
*Jørgen Brekke: Doktor Fredrikis kabinett- lest 150 sider, synes ikke det var noe spenningsdriv, så jeg kjedet meg på tross av godt språk og en del artig replikkveksling.  Den fenget ikke rett og slett.
*Sigbjørn Skålden: Våke over dem som sover (lånt på biblioteket)-rakk ikke å lese
*Lars Ramslie: Liten fugl (lånt på biblioteket) - rakk ikke å lese



(oppdatert: PS: Bøker med stjerne er prioritert pr.nu 27.09- det er 30 bøker. Heldigvis er det en del kortere bøker her)

Så her er det nok å ta av. Fordelen med å sette opp en slik liste, er at jeg ser at jeg meget sannsynligvis ikke rekker alt, og må prioritere sterkt hvilke som skal leses før nominajsonsprossessen tar til. Resten av bøkene må dessverre finne seg i å vente til neste år.
Det som jeg garantert vil rekke, er lyrikkbøkene, fordi de er korte, og så er de så fine å lese mellom alt annet.

Vil du se hva andre bloggere har på vent denne tirsdagen , ta gjerne en titt inn i Beathes bokhylle . Flere der har oversikt over 2014-bøker som de ønsker å lese ifb med Bokbloggerprisen 2014.

Ha en fin tirsdag.:)




21 kommentarer:

  1. Det var en lang liste. Trodde du studerte ved siden av jobben.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo, og som jeg skriver, så vet jeg at jeg ikke rekker alt dette i år, da..;)

      Slett
  2. Flott, Anita, skal få med meg en del av disse ja. Synes vi bør ha med en krim jeg denne gangen. Vi har en god kandidat.....

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, Roars bok virker lovende Randi, Jeg har så vidt skummet litt i starten.:)

      Slett
  3. Det var en virkelig fin og innholdsrik liste. Ørstavik hoppet på min etterpå fordi du sa hun måtte leses :-) Jeg har også lyst til å lese Nygårdshaug, men jeg tror jeg skal lese de bøkene i rekkefølge.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Astrid Terese. Ja, den Ørstavikboka kan bli en god kandidat til BB-prisen hvis den er så god som det sies, og hvis den treffer:)

      Slett
  4. Spent på om en krim slipper gjennom nåløyet til Bokbloggerprisen :) Her har du i alle fall en spennende høst-haug Anita. Er spent på om noen vil anbefale noen de allerede har lest, til oss som føler de har tilgode å lese "den" boken som skal nomineres :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kommer jo an på oss det da, om vi synes krimbøkene vi leser er gode nok. Jeg nominerte blant annet Jan-Erik Fjells Hevneren i fjor, men den kom ikke på longlisten.. Men med så mange bøker som ble nominert så skal det vel noe till. Flere hadde nok lest Jo nesbø, så det ut til..

      Slett
  5. Har ikke lest noen av disse tror jeg, men ser flere jeg har på leselisten min

    SvarSlett
  6. For en flott bunke med bøker, Anita! Ja, det gjelder jo å prioritere litt og da får man ned bunken noe skulle en tro. Jeg fikk jo enda noen tips her hos deg så liten min ble noe lenger, men pyttsan. Ønsker deg en fin dag :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Og enda kommer jeg på nye bøker jeg kan tenke meg å lese, som Ida Høyers Unnskuld som jeg ser flere og flere lovprise.. Ja, pyttsan, får vi si. En liste er en liste, og så får vi se hvor langt vi kommer.;) Takk i lige så Beathe.:)

      Slett
  7. Heisann!
    Du trenger i det minste ikke å bekymre deg for om du må lese "Klokkemakeren" før du leser årets bok fra Nygårdshaug- de er betegnet som parallell-romaner enkelte steder, men andre steder betegnes "Nøkkelmakeren" som forløperen til "Klokkemakeren", ergo kan du spare den til utpå nyåret :o)
    Det kan sjå ut som du uansett får nok å henge fingrene i!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det høres bra ut Berit. Nygårdshaug er jo ikke så nøye på kronlogien i Drumbøkene, der tid er noe annet, og det er det sikkert også i Nøkkelmakeren, som du sier..:)

      Slett
  8. Så kjekt med ein sånn stabel med nye, uleste bøker som ein kan snu og vende på. Bla litt i og glede seg til å lese! God fornøyelse :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant.. og flytte på, lukte på, titte på.. kos.:) Takk.

      Slett
  9. Ambisiøs, frøken,bare ikke glem bort sjamanen din.
    Jeg har forresten lest, Kaldholboka, og den var god, og rask, dog ikke like god som Hegazi Høyers Unnskyld - som jeg IKKE finner på lista di. Jeg legger også merke til at Renberg mangler. Av mine planlagte finner jeg de fleste på - kanskje - lista di. Hjorth, Øyehaug og Ørstavik, selv om jeg har sverget på å aldri lese sistenevnte er jeg nå plutselig i tvil etter all viraken i det siste.
    Også Tiller selvfølgelig. Jeg gjemmer han til slutt fordi jeg vet at han blir nominert uansett, selv om bib.køa sannsynligvis beveger seg saktere enn nominasjonslista. Papirboka kan jeg lese allerede nå - men Tiller må høres.

    Forresten - selvfølgelig må du lese Nøkkelmakeren først.!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, jeg glemmer ikke sjamanen- den går nok fort å lese tenker jeg. Ang Tiller- så må vi være forsiktige med å ta ham som en selvfølge-- Jeg er nemlig ikke sikker på at de fleste, dvs mange nok, bokbloggere leser ham. Har bare sett 2-3 skrive om ham nemlig..og kanskje et par til si at de skal lese ham. Det er nok 5-6 kjernefans av Tiller i Blogglandia, ellers vet jeg sannelig ikke. Jeg hørte han btw i går igjen, på Dokkhuset. Alltid interessant, skal skrive om det straksens..
      Ida Høyer har jeg nå lest så mye bra om at jeg må sette den på lista. Og Ida Jakcsons Hitler, farfar og jeg som jeg nettopp leste en interessant anmeldelse av i KKs Bokmagasinet… Blir nok strenge prioriteringer over hva jeg velger å lese av alle disse. Ambisiøs, ja, men alt rekker jeg ikke før nytt år, det er sikkert.. Desto mer nøye bør jeg være på hva jeg leser..

      Slett
    2. Pstt. og noen må overbevise meg med en god anmeldese av Renberg-- jeg har enda ikke lest noe av ham.

      Slett
  10. Bekymre deg not. Ingalill er redningen.
    Jeg leste nemlig svært mye Renberg i den tiden da jeg var besatt av å dokumentere hver bok. De dager er nå forbi men her er ihvertfall omtalen min av boka du MÅ lese før du leser den du kan nominere.
    http://moshonista.blogspot.no/2013/12/tore-pa-sporet-av-den-tapte-tid.html

    Du har rett ang. Tiller, det er livsfarlig å ta ting for gitt. Det hjelper heller ikke at boka er sist i en trio - og at man må lese begynnelsen hvis man VIRKELIG vil ha glede av den. Dette gjelder dessverre også Renberg. Begge bøkene er sterkt knyttet opp til forgjengerne og selv om jeg nå, noen kapitler inn i Angrep, ser at den også kan stå alene (sikkert mer enn Tiller) - er det jo dumt da og ødelegge en perfekt kontinuitet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så sant så sant.. Tenkte akkurat det samme ang trilogi. Har ikke folk lest de to andre skal det noe til før de leser alle tre nå.. (men det er mulig, jeg har jo selv lest de to første i løpet av sommeren..) Takk for link ang renberg. Har sett et par filmer av bøkene da, Reiser alene? /Charlotte Isabell, og Kompani Orheim.

      Slett