søndag 30. juni 2024

Oppsummering juni- 24

 Juni startet med en ukes reise til Rhodos, med hetebølge og svimende varme. Jeg brukte formiddagen inne på hotellet med aircondition, leste og fulgte med diverse webinarer og kurs på nett. Det var umulig å gå turer i varrmen, eller være i sola. Jeg styrte i alle fall unna den verste tiden på dagen, og gikk ut litt senere, og holdt meg i skyggen for det meste. Den uka jeg var der, døde Michael Mosley av heteslag og dehydering på den lille øya Symi utenfor Rhodos. Jeg fulgte med i avisene etter oppdateringer hver dag, han var savnet i 5-6 døgn. Senere har minst 9 personer dødd eller blitt meldt savnet i Hellas. Varmen er ingen spøk, det er helt sikkert. Her hjemme hadde vi noen fine dager med mer normal sommertemperatur ca 20-23 grader en ukes tid da jeg kom hjem, deretter regn/vind og surt, til vi fikk en bra uke med tropenatt før helga. Nå er det ganske kaldt, en del regn og vind, og vondt for kroppen. Jeg vil ha moderat og stabil Spania-varme, men da må jeg nok vente til høsten. Ja vel. Nå skal det skal handle om bøker. Har lest ganske mye i juni, mest romaner og dikt, mye bra, men har også avbrutt et par. Med så mange bøker på vent, prøver jeg å bli flinkere til å avbryte det som ikke fenger, men jeg er også redd for å gå glipp av en god bok, så det hender jeg leser rundt 100 sider før jeg gir opp. Burde vel gitt opp etter 50. Har hatt noen fine sammenkomster med venner og familie, god mat, grilling og sånt som hører sommeren til. Vi må nyte mens vi kan:) 




I Hellas leser jeg bøker fra Hellas. Flukten fra den greske øya var gripende og lærerik. Boka har stått i hylla i ca tre år, så det var på tide å få lest den. Den er fortsatt aktuell og i salg, anbefales om en herlig feriebok.  Bildet er fra den eneste dagen jeg lå på stranda og leide med solseng.

Bøker lest:
1. Arven av Victoria Hislop: Hellas, England, leseeks, 607 s
2. Flukten til den greske øya av Patricia Wilson: Frahylla, Hellas, England, leseeks, 429 s
3. Vi fødte aldri de barna av Ingvill Hekne: Debutant, dikt, leseeks, norsk24, 100 s
4. Der det finst fuglar av Maren Uthaug: Frahylla, USA/Norge, leseeks?, 332 s
5. Fra en fremmed kyst av Jenny Colgan: England, lånt på bib, 128 s
6. Pavlovs puslespill av Anniken M. Kok: debutant, norsk24, leseeks, 295 s
7. Hjerteriss av Bente Sandtorv: Dikt, debutant , leseeks, 128 s
8. Mørkefall av Sven G. Simonsen: Krim/thriller, norsk24, leseeks, 320 s
9. Kundalinikraft av Aud Amiti: norsk24, sakprosa, debutant, leseeks, 176 s
10. En velskapt pike av Pia Edvardsen: norsk24, leseeks, 175 s
11. Bokvisdom av Liv Hege Refsdal: Prosa/visdom, bokgave, 30 s
12.  Kråkesang av Karin Haugane: Dikt, norsk24, lånt på bib, 80 s
13. I trolldommens tid av Belinda Lynèe: Debutant, norsk24, leseeks, 229 s ( omtale kommer) 

SUM:                                           13 bøker/ 3029 sider. 
           Pluss lest i avbrutte bøker 186 sider = 3215 sider

Halvårsrapport: Vi er halvveis i 2024, og så langt i år har jeg lest 59 bøker.  0 1001-bøker. Noen få frahylla, kan bli bedre, Ellers fornøyd med variasjon og antall bøker.


Avbrutt i juni:
1. Dyphavn av Tove Alsterdal . Lest 106/352 s. Ble for langtekkelig, greide ikke å la meg engasjere. Tråkiga grejer.
2. Positurene av Heidi Sævareid. Lest 80 av ca 250 sider. Ble litt lei, og fenger ikke nok til å lese videre nå. Om tre yogavenner som treffes igjen etter pandemien, de skal på roadtrip i USA, og ting blir ikke som før. Mye amerikansk influens fra biohacking, helsehacks, yogaliv etc. Samtaler dem i mellom og noe baksnakking, men jeg er redd hvis det fortsetter i dette sporet blir det ikke interresant nok i lengden. Avbryter nå, men kanskje jeg tar den opp igjen senere. Liker i grunn bøkene til Sævareids bøker, hun tøyer noen grenser og skriver om ting ikke alle andre skriver om.  Lånt på bib. 

                                                                  ***

7 romaner/ 1 krim
3 diktsamlinger
1 kortprosa/visdomsord
1 sakprosa

11 leseekseemplar/gaver
2 lånt på biblioteket

5 debutanter
2 indiebøker (Mørkefall og I Trolldommens tid)
7 norsk24

* 2 fra hylla JIPPI!

Land besøkt:
Hellas (2), England (3), USA (2), Sverige. 

Det ble kun 1 krim og 1 sakprosa denne måneden, av en eller annen grunn. Var nok stemt for noe annet. Begynte på Tove Alsterdals siste krim (se avbrutt over), men den ble i tregeste laget for meg. Har slitt en del med konsentrasjon og da handler det om å finne den rette boka. Mørkefall var i alle fall en krim/thriller som traff så det suste. 
Og så har jeg vekslet bra mellom andre romaner, dikt og en sakprosa som jeg likte veldig godt. (Kundalinikraft- omtale kommer) 


Bokbunken jeg hadde med til Rhodos. Blodmåne og Kundalinikraft ble med hjem igjen, leste litt på flyet.



Enda en bok jeg leste fra Hellas i Hellas. Begynte på den hjemme, men hadde igjen 200 sider som jeg leste her. På verandaen i skyggen. Bassenget kan skimtes der nede. Var vel der et par dager utpå ettermiddagen, men det ble fort for varmt der. Måtte kjøpe meg ny caps også.


Noen ord om de jeg ikke blogger om fra juni:

* Der det finst fuglar var også veldig bra, så bra at jeg ikke skjønner hvorfor den har vært hyllevarmer i omtrent fire år. Alle sa den var bra, men det var noe med incest-tema, som jeg kjente jeg ikke orket. Men les boka, incest er et mørkt tema, men det er så mye med denne boka som er vanvittig bra. Uthaug skildrer miljø og folk så det er en fryd, med mye galgenhumor som letter det mørke trykket.  Anbefales!
* Fra en fremmed kyst av Jenny Colgan lånte jeg på biblioteket. Lett og koselig fra Mure, for den som liker Colgans serie derfra. Denne handler om Lorna og Saif. Eneste minuset var at den skulle vært lengre. 
* Kråkesang av Karin Haugane.  Lånt på bilioteket. Har lest flere av Hauganes diktsamlinger. Liker dem veldig godt. Haugane har en særegen stil. I Kråkesang kretser hun også rundt tema hun har skrevet om før, om far som drepte mor, forskjellige vinklinger. Stilen varierer, fra mer tradisjonelle sonetter, til en mer brutt stil, to setninger av gangen. Det er ikke så lett å lese diktene hennes, de krever noe av leseren. Jeg måtte lese dem minst to ganger for å finne flyten og greie å ta innover meg det hun skriver om. Men det e det verdt. 


Film/serier:
1. Book Club The next chapter. Leiefilm, TV2 Play. Fornøyelig, lett og morsom.  De drar til Italia.
2. Book Club 1. Leiefilm, TV2 Play. Ikke like morsom som nr 2. Bokklubben leser Fifty Shades of Grey.
3. Mord og mysterier, nrk2 29.juni.
4. Furia, norsk thriller, NRK TV, 3/8 episoder






Annet kulturelt:
1. Der det finst fuglar på Trøndelag teater 15.juni. Dramatisert etter Maren Uthaugs roman med samme navn. Veldig bra. Sammen med Pål. 



Leste boka før og etter stykket. Var lurt å lese mesteparten før stykket. Stykket var tro mot handlingen i boka, men kunne være forvirrende i starten fordi skuespillerne spilte flere roller. Lettere å skille dem fra hverandre, når man visste hvem de var fra før.
Boka var også sterk, veldig bra. Mørkt tema med incest og dysfunksjonelle familieforhold, men skrevet med mørk humor og varme for karakterene. Galgenhumoristisk som Maren Uthaug er så god på.


Reise:
Rhodos 5.-12.juni. Hotell Kallithea. Veldig varmt denne uka. 


Besøkte  norske Sissel på Red restaurant. Kjell og meg var der og spiste middag. Alltid koselig og god mat. Traff også Kjell to andre kvelder og spiste i Rhodos by. Vi treffes så sjelden og har alltid så mye å prate om.



Min gode venn Kjell og meg på Oliven restaurant. De har også nydelig mat og hyggelig betjening. 

Jeg har planer om å lage et blogginnlegg fra Rhodos, men har ikke kommet så langt .  Må få gjort det før det går for lang tid. Jeg opplevde ikke så mye denne uka, ikke ble det tur til gamlebyen heller, siden jeg ikke orket på grunn av varmen, men noen inntrykk skal jeg få klort ned. Tok også færre bilder enn vanlig, Orket ikke. Varmen påvirker alt. Kroppens funksjoner inkludert hjernekapasiteten. 


Planer juli:
I juli har jeg en plan om å redigere manuset mitt, etter tilbakemeldingen jeg fikk fra redaktør i juni. Det går dessverre tregere enn jeg liker , men må, tenke på. Stadig dukker det opp noe annet, og jeg har også lett for å gjøre andre ting før det. Blir det for sent på dagen, orker jeg ikke. Kreftene blir liksom brukt opp, sånn er det med usynlige kronisk lidelser man må ta hensyn til. Jeg vet hvor det butter, så det er bare meg det kommer an på, når det gjelder å prioritere mer disiplinert. Men dukker det opp noe sosialt, som det ofte gjør på sommeren, vil jeg også prioritere det. Får besøk av familie i juli, og til uka skal jeg også en tur til Verdal å besøke mine foreldre. Noe må man ta som det kommer. Jeg er også klarert som tilkallingsvikar, og det kan bli noe jobbing i sommer. Må ha mer penger, så jeg får råd til reiser og kurs. 

Jeg har også meldt  meg på et digitalt sommerkurs med Skriveakademiet, kosekurs med dikt, noveller, kortprosa. Det fristet meg sånn, så jeg kastet meg på etter en del tenketid. Som om jeg ikke har nok å gjøre liksom. Hehe.. Men jeg tror det er sunt med litt ny inspirasjon. 

Leseplaner for juli: 
Jeg skulle lage en stabel ut fra følgende prioritering; indiebøker (har litt dårlig samvittighet for at de blir liggende en stund), tykke bøker (så jeg får minimert blogging en periode og i stedet prioriterer redigering) samt noe sakprosa, både referanselitteratur ifb manuset og annet jeg liker å lese. Sakprosa leser jeg litt i nå og da etter behov, og ikke i strekk som romaner. Mens jeg leste Kråkesang ferdig i dag, kom det for meg at jeg kunne ha en runde diktlesesirkel i sommer også. Den ble aldeles forsømt i år. Jeg skal la det synke inn til i morgen. En runde med en sommerbok i juli/august kan jo være fint:) 

Tilbake til stabelen; det ble ikke enkelt, det ble jo så mange andre bøker som også ville være med. Bunkene ble på ca 40 bøker, eh.. det vil si at der er det bøker til langt utpå høsten. I tillegg vet jeg at det kommer enda flere bøker inn dørene fra både forlag og indieforfattere neste uke. Blant annet Ulf Morten Davidsen sin debut Harmadeggon, som jeg er veldig spent på. Det kommer ogsp et par antologier fra Forfatterskolen og noe fra Forlagssentralen og Sentraldistribusjon. Ikke helt sikker på hva alt er. Juni kom også med mange bøker i postkassa. 
Jeg tror jeg må si det sånn, at jeg må korte ned blogginnlegg en periode, kanskje kommer flere bøker i samleinnlegg og noen med korte anmeldelser på instagram. Mange bruker instagram, og det når mange. Jeg legger jo stadig ut om bøker der også, men det er ikke der jeg skriver anmeldelsene mine primært. Mulig det blir mer av det fremover. Skal i alle fall prøve. Ikke lett for meg som liker å skrive langt. 




Lesestoff ut oktober..? 



Forsøk på krymping. Lesestoff for juli og noe august. 

Bøkene er en blanding av leseeksemplarer, kjøpt, fått og lånt på biblioteket.



Ønsker dere alle takk for følget i juni og ønsker dere en fin god juli på alle måter:)



Squash- og agurkplanter fra mai blomstrer og vokser.





3 kommentarer:

  1. For en innholdsrik og fin oppsummering, Anita! :-) Følte at jeg ikke hadde lest så mye denne måneden men jeg endte på 11 bøker med den av Jon Fosse jeg lyttet ferdig i sted,så det ble ikke så verst likevel.
    Har lest fire av de du har samt at et par av dem er på vei til meg.
    Enig med Uthaug sin bok, den var sterk, liker bøkene hennes-eller det vil si at jeg ikke ble så veldig begeistret for 11 % og den kommer det en oppfølger av på dansk om ikke så lenge, tviler på at jeg kommer til å lese den.
    Har også sett begge Bokklubb-filmene her tidligere men jeg likte den første best av de.
    Kjekt å lese om planene fremover, du er flink til å gå på kurs og div,hos meg blir det som oftest med planene.
    Det er ikke så veldig mange bokbloggere igjen, sånn egentlig, mye som foregår på insta. Jeg er heller ikke flink til å skrive korte omtaler der, føler det blir litt knotete. Men kanskje bedre med noen ord der enn ingen i det hele tatt, for det blir tidkrevende med store blogginnlegg til alle bøkene en leser. Det hender jeg får et boktips eller to på insta men det er ikke der jeg går for å se etter omtaler av bøker, der tråler jeg aviser og ikke minst youtube.
    Sommerdiktsirkel, sa du? Jeg blir med om du bestemmer deg for det :-) Den er savnet men forstår at man ikke orker eller rekker over absolutt alt heller, og at noe må enkelte ganger vike.

    Ønsker deg en fin juli måned, Anita :-)




    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Beathe! Takk skal du ha. Glad for de som orker å lese de lange innleggene mine:) Ellers tenker jeg jo at folk kan plukke ut det de vil. Oppsummeringen er mye/mest? for egen del, nettopp for å oppsummere, reflektere, legge nye planer og sånt. Men jeg synes det er innmari koselig å få kommentarer på bloggen også. :)
      11 bøker er mer enn bra nok.
      Uthaugs 11 % er den jeg likte minst av henne. Mye ekkelt der. Men jeg deltok i en diskusjon om den i fjor sommer, og det var interessant så mye forskjellig vi fikk ut av den. Hørte også Uthaug på litteraturhuset i vår snakke om 11 % og Der det finst fuglar. Interessant og morsomt.

      Kurs er gøy, jeg liker det, vil alltid lære mer, fordype meg. :)
      Men rekker jo ikke alt, så en må bare prioritere.

      Ja, vi satser på en sommerdiktsirkel- skal lage innlegg ev av de nærmeste kvelder. Kanskje det bare blir du og meg, men vi prøver. :) Juli-august. Diktsamling som er litt sommerlig, passer på sommeren, eller om/fra et reisemål. Det er vel ganske lett?

      Takk, det samme til deg Beathe:)

      Slett
  2. Med unntak av Alsterdal har eg ikkje lese nokon av junibøkene dine – og faktisk; heller ikkje andre bøker av forfattarane «dine».
    Har notert namnet Sven G Simonsen før, men ikkje lese noko av han så langt.

    Enig i at handlinga i Dyphavn er litt treg, men eg vurderte aldri å avbryta. Du var nok uheldig med timingen.

    SvarSlett