torsdag 12. september 2024

Kagges høstmøte i Trondheim- snapshots fra en inspirerende kveld

 Tradisjonen tro er det full rulle med høstmøter i september. I går var det Kagge som besøkte Trondheim med sin høstkatalog og en gjeng med sine flotte forfattere. Kagge er kjent for å ha en solid sakprosa-katalog, men de har de siste par årene også satset mer på skjønnlitteratur, inkludert krim og feelgood. Både skjønn- og sakprosaforfattere ble med til Dokkhuset i Trondheim. Høstmøtene er primært for bibliotekarer og bokhandlere, men en liten knippe bokbloggere er også så heldige å få delta.  Her er noen snapshots fra den minnerike kvelden med hyggelige forlagsfolk, forfattere og gjester.


Å samle til gruppebilde er visst ikke så enkelt. Vi hengte oss på fotografen og knipsa fra sidelinja. Her er de fleste forfatterne som var på Dokkhuset og forlagsfolkene. Forlegger Erling Kagge til høyre med tommel opp mot oss. (Ps. Trykk på bildene, så blir de skarpere)

I kveld velger jeg å legge ut bilder fra presentasjonen, samt noen selfies som jeg var så heldig å få tatt, med god hjelp fra et par knipsevillige forfattere, og ikke så mye tekst om bøker og forfattere. Bare enkle kommentarer.

De bildene jeg har lagt ut her, er de bøkene jeg selv primært ønsker å lese. Katalogen består ellers av mange andre bøker innen hver sjanger, samt mye innen strikk, mat og natur, som jeg ikke tenker å lese med det første. Strikke gjør jeg ikke, og når det gjelder mat er det lite jeg synes er interessant, selv om det er mye bra for andre. Hellstrøm er ute med ny kokebok sammen med Anita, den kunne jeg gjerne kikket på, den inkluderer også reise, men jeg tok ikke bilde av den. Henviser  derfor til katalogen.


Here we go :


(Ps. Trykk på bildene, så blir de skarpere)

Salgssjef Tine Hvistendahl, Forlagssjef Tuva Ørbeck Sørheim og sjefsredaktør skjønnlitteratur Vidar Strøm Fallrø ønsker velkommen. 



I bokposen fikk vi noen fine bøker, men denne ble hadde jeg ønsket meg, og ble veldig glad for.

Før selve presentasjonen ble det et godt måltid og noe å drikke. (Tok ikke godt bilde) . Bildene ble nå lagt inn her i feil rekkefølge, så jeg viser dem slik, ellers blir det så mye jobb å flytte hvert enkelt nedenfra og opp. Bøkene er uansett de samme og de trenger ikke kronologi i presentasjonen. De kom litt hulter til bulter uansett, sa de fra scenen.



Her er resten av bøkene vi fikk i posen. Jeg gleder meg til å lese alle. Pabbi skal jeg starte på i morgen den dag. Boka til Mimir har fått masse positiv mediaomtale og anmeldeldser. Den går også rett inn i en av mine interesseområder, dessuten skriver Mimir Kristjansson godt. Har lest flere av bøkene hans. En folkelig politiker og en allsidig forfatter.



Jeg måtte benytte anledningen til å hilse på Vidar Fallrø som ikke har vært så veldig lenge i Kagge. Han er sjefsredaktør på skjønnlittereratur som Kagge satser ekstra på for tiden. 



Nå kommer selfiene først, men det gjør vel ikke noe. Are Kalvø er en artig kar, og hans nye bok om by og land, skal jeg kose meg med utover høsten. Hilde Østby tok bildet. Skulle gjerne ha fått selfie av alle, men prioriterte de som signerte bøker denne gangen.



Kalvø var sist på scenen, men et morsomt minishow om boka si. 



Utsira og London er brukt som "studiesteder". 



Ole Paus.



Erika Fatland kommer også med ny reisebok, denne gangen en murstein om portugisiske sjøfarere. Skip ohoi, spenn mast!






Kagge har også noen flotte barnebokserier. Dinosaurgjengen er fantastisk Har lest alle for barnebarnet mitt som nå er 7 år. Nå har de også kommet med en miniserie for 2-4- åringene. Denne blir nok bestemor å lese for 2-åringen.






Masse spennende sakprosa.



Og hvem er det her da? Ikke har vi sett han må sosiale medier på en stund. Han og kompisen har straks vært avlogga et år, og det blir det både bok og TV- serie av.


Gøy å høre på dem, interessant også.



Denne må jeg lese, og i alle fall se serien når den kommer.
Avlogga! Pålogga livet! Om man ikke går så all in, kan sikkert mange hente noen tips her.



Grusom sak, som jeg har fulgt med.



Forfatter Håkon Høydal er barnebarn til presten som var sjelesørger for Quisling. Sikkert sterk kost å skrive denne historien.



Må nevne at det kommer enda en bok i Millenium-trilogien med Karin Smirnoff.



Anita Østerbø har gjort noe så imponerende å bli bestselgende indieforfatter med sine to første romaner basert på hennes mor og mormor og oppvekst på barnehjem.Om hvordan være enslige mødre for mange tiår siden. Hun har truffet noe leserne vil ha. Nå har Kagge gitt ut den tredje boka i serien.



Nå over til en ny serie, ala Lucinda Riley. Soraya kommer med bok tre om de tapte døtre. Denne fra Hellas. Jeg elsker å lese fra Hellas, så denne må jeg ta en titt på.






Kjent og dyktig journalist har skrevet bok. Jeg har lest mye av kommentarene Omdahl har skrevet. Mye bra.



Hilde Østby har tidligere gitt ut sakprosabøker, nå roman som har fått mye god presse.



Interessant.. 



Også Espen Ester Pirrellis selvbiografiske bok. En av flere av denne typen bøker for tiden. Det spesielle med Ester Espen er at hun har vært lege og hjulpet mange i samme situasjon, og har levd i mange år med seg selv, som ikke var tolerert for flere tiår siden. Mye vanskeligere enn nå, selv om hun var tidlig en kjent person i offentligheten.






Pause og selfie-time. Dette tok Pabbi Mimir av meg og  Kathinka Steensrud, søstra til Pørni. Pabbi ,  Pørni og Artemisia liksom.




Mimir og meg, tatt av søstra til Pørni. Var så hyggelig å få en prat med dem begge.



Selfie med det svenske krimradarparet Engman og Selåker. Pascal Engman er også kjent for mange solo-krimromaner som har høstet flere priser. De har jobbet sammen i Ekspressen i sin tid også, og vi fikk høre munnrappe historier fra  scenen.



Her er det Ingunn de signerer til. 



Ny bok på gang.



Johannes Selåker kommer også med solokrim.



Denne. Jeg har stor respekt for Randi Rosenquist og hennes kamp for de alle sykeste i fengslene og forholdene de lever under. Må leses!




Mange sterke historier fra Gaza også.




Og enda mer mørkt, men viktig- om rasismens historie.



Hos Erling Kagge handler det vel mest og hvite vidder, lys, snø og is for tiden.



Ny bok fra og om Nordpolen.



Ok da, en kokebok. Fordi den virker som en nyttig bok for den som lever på budsjett. Dessuten vet jeg at May-Britt Aagaard sine oppskrifter er gode. Jeg kjøpte en gang Kjøttfri mandag, som hun ga ut for noen år siden. Fant mye bra der. Kjøkkenomisk.



Så sterkt å høre Mariam og Guro lese. Mariam har ved hjelp av Guro skrevet en sterk personlig bok om å vokse opp som afghansk kvinne, som flyktning til Norge da hun var veldig lita. En viktig stemme.



Lansering på Litteraturhuset i Trondheim 1.oktober.



Dette synes jeg er interessant, Viktig å leve så godt man kan etter egen rytme. Men hvor lett er det i dagens samfunn?



Sara Strømberg, min nye svenske krimfavoritt. Elsker de to første bøkene hennes. Ser fram til Skinn som kommer i oktober.  Sara blir så treffe på Osterøy krimfestival neste helg. Langt å dra fra Østersund, hun burde vel kommet til Trondheim først? Spør for en venn.






Spennende nytt radarpar.




Har lest den første- Befrieren. Leser gjerne de andre også.




Denne har jeg hørt mye bra om. Psykologisk thriller.




Søtingene.



Mimir Kristjansson på scenen med en flott presentasjon av Pabbi, boka om hans far som slet med alkoholavhengighet, men samtidig var en god far med mye positivt i seg. En viktig far for Mimi, selv om de ikke vokste opp sammen i oppveksten fordi foreldrene ble skilt tidlig.











Denne har jeg lagt merke til. 






Romanen som kom i dag, virker utrolig fin og artig, Må leses! Kathinka Steensrup.


Hjerteråte.



Sterk historie om å være født i et kjønn man ikke føler seg hjemme i, i tillegg til å dysfunksjonell oppvekst.



Denne boka var i posen, og skal leses. 



Buttons som lå på bordet så vi kunne forsyne oss. Maja Lunde gjør suksess med viktig bok.




Møtte Ingunn @ingunns_bokglede utenfor Dokkhuset før vi gikk inn. Reading-Randi kom like etterpå. Tidlig ute så vi fikk gode plasser foran scenen. Vi må jo ta bilder vettu.

Takk for atter en flott kveld til Kagge & Co :)

Selv om jeg nok ikke har sjans til å lese alle disse bøkene jeg gjerne vil lese, så skal jeg i alle fall lese flere av disse. Jeg satser på tre av sakprosabøkene i september i forbindelse med instagramutfordringen #sakprosaseptember, og etterhvert pluss krim og annen skjønn. Og Kathinkas bok selvsagt. 



8 kommentarer:

  1. Du verden, her har du fått med deg mye som vanlig ja - og det er mye inspirasjon og lærdom man får med seg på disse forlags-møtene

    SvarSlett
    Svar
    1. Hjelper å redigere bildene mens jeg er på møtet. Fort gjort å beskjære litt på mobilen, og markere dem som kan brukes. Takk, ja, utrolig mye interessant og lærerikt fra de møtene som du sier.

      Slett
  2. Ja,det var litt av en gjeng med forfattere som var der! De fleste var i
    Hehe....Pabbi,Pørni og Artemisia-litt av en gjeng det òg! Herlig!
    Nå angrer jeg litt på at jeg ikke bestilte Gutten, men valgte krimmen til Selåker i stedet, i tillegg til Kalvø sin bok og Raja.
    Nettopp lyttet til en bok om Palestina i forbindelse med sakprosaseptember og har kjøpt og såvidt begynt på "Hvit makt", den virker veldig bra så langt, noterer så blekket spruter.
    Kunne tenke meg å lese "Dagbok fra Gaza", men jeg får se hvor langt jeg kommer og om den dukker opp på Bookbites.
    Vil anbefale deg å høre på forfatterintervjuet med Are Kalvø på Åpen bok,han er veldig morsom!
    Så ut som dere hadde en fin kveld med mye inspirasjon og det er bra! :-)
    Da venter et møte igjen neste uke så er bokmøtene over for i år, men guri så kjekt å få lov til å være med på dette.

    Tusen takk for titten, Anita :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hmmm.... her var litt av teksten forsvunnet. Det skulle stå: De fleste var i Bergen òg, kanskje med unntak av de avlogga og Pascal Engman.

      Slett
    2. Ikke sant, det var så gøy:) De var overalt i pausen og etterpå, rene litteraturfestivalen;) Erika Fatland sto bak meg i barkøen og jeg trodde det var ei jeg kjente og sa hei, og kom på at det var hun, jeg sa det selvsagt og prata litt.. hehe.

      Pascal treffer vi neste helg på Osterøya også, så du må komme deg dit en tur hvis ledig billett Beathe:)

      Raja sin ble jeg også nysgjerrig på, han sønnen til Abida, sant? Sikkert sterk historie det også.

      Takk for tips om Åpen Post, har hørt en del av Kalvø før og lest noen bøker, veldig artig.

      Har lest en bok i #sakprosaseptember så langt, som kan krysses av i flere bokser. Holder på med "Født i rett kropp", men Pabbi blir med meg på en dagstur i morra- lettere å lese, lettere å ha med. I grunn så kunne jeg lest Gutten også i LBGTQH ? Ramler litt av bokstavene her;) - men hadde lånt den av Luca D Epseth på bib, og skal lese den før fristen går ut om en uke. Gutten er ikke så lang. 197 s.

      Åh, så mye interresant man har lyst til å lese.

      Å ja, disse møtene er rene julaften for oss, bare mye bedre:)

      God natt Beathe, nå er det natt her. zzz



      Slett
    3. Er vel CappDamm hos dere neste uke. Mariann skal dit. Til oss kommer Gyldendal.

      Slett
  3. Her var det mange nye spennende bøker. Elsker Erika Fatland og Karin Smirnoff sine bøker, og Mimir sin bok må jeg naturligvis også få med meg. Takk for mye fin info, og selfier :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig, glad for at du fant mye fint du vil lese fremover:)

      Slett