mandag 30. september 2024

Oppsummering september - 24

Det ble lest få bøker i september, men det var som forventet fordi det har skjedd mye annen aktivitet. Dagstur til Oslo, venninnebesøk ei helg, krimfestival på Osterøy, samt lanseringer, bokbad på Litteraturhuset og forlagenes høstmøter. Pluss digitale kurs jeg har gående med oppgaver, webinarer og innsendinger. Samt annet som skjer.


Vakre Østmarka på Lade. Høst.


Bøker lest:
1. Dukken i tauet av Unni Lindell: Krim, leseeks, 381 s
2. Finn din superkraft av Anniken Binz: sakprosa, norsk24, selvutvikling, kjøpt, 287 s
3. Pabbi. En familiesaga om drukkenskap av Mimir Kristjansson: Island, sakprosa, leseeks, norsk24, 160 s
4. Svik av Hogne Hongset: Spenningsroman, leseeks, norsk24, 303 s
5. Evil Granma av Line Baugstø : Norsk24, lånt på Bookbites/lydbok, 250 s
6. Min tid i disse skogene av Gaute Heivoll: forhåndseks, norsk24, 475 s

SUM:    6 bøker/ 1856 s

2 krim/spenning
2 romaner (ikke-krim)
2 sakprosa

4 leseeks 
1 kjøpt
1 lånt på Bookbites (lydbok)

Land besøkt: Island

Det blir lite ekstra tekst fra meg denne gangen, da jeg har på nytt pådratt meg en hissig betennelse i skulder/skrivearm. Håper det blir bedre snart. Må porsjonere skrivingen, og bruke diktatfunksjon der jeg kan. 

#Sakprosaseptember: Lest 2 bøker. Utfordringen går til 16.oktober, så jeg kan fortsatt rekke et par til. 




Alltid hyggelig med Sild og Singsaker på Bakklandet skysstasjon. Den nye krimboka i serien begynner jeg på i kveld, Gleder meg veldig.


Teater og andre litterære arrangementer:
1. En beretning om blindhet etter Jose Saramagos roman. Trøndelag teater 6.september. Generalprøve. 
4. Lansering av Det blinde vitnet av Jørgen Brekke. Bakklandet skysstasjon 26.09. 
6. Høstmøte med Gyldendal på Royal Garden 18.september



Meg, Simen Ingemundsen og Hilde Sætter. Heldig med været var vi også.




Ingunns bokglede, Hilde Sæther, meg og Mariann Lillasjel, ivrige bloggere og instagrammere.



Simen, Fred Are og Anne Lise Johannessen.


Bilder fra Osterøy krimfestival, sjekk linkene over for å få mer info og bilder fra den fantastiske helga:)




Akutten på Østmarka sykehus på Lade.



Film/serier:
1. Deadline Torp, NRK TV, thrillerdrama basert på gisseldramaet på Torp september 1994. 2 eps.
2. Gisseldramaet på Torp, TV2 Play fra serien Da Norge sto stille .
3. Vokteren TV2
4. Farmen TV2
5. Våre beste år, NRK
6. Oppdrag Europa NRK

 Jeg satser i alle fall på mer lesing, få unna noen i disse stablene. Har nok bra lesestoff som venter. Jeg ser også fram til en tur til Spania medio oktober. I tillegg skal jeg jobbe mer intensivt med å redigere manuset før ny innlevering til redaktør i november.

Ønsker dere alle en flott oktober.




Bøker som venter:)




Mange fine dager i september, også kalde. Bilder over og dette er fra det vakre området på Østmarka på Lade. Eplehagen.



Og noen turer ut i skog og mark ble det heldigvis:) Her i Bymarka for en uke siden.



Tatt av Bent Raknes , ved Kossdalsvingane på Osterøy.


Håper vi får mange fine høstdager i oktober også. Elsker den friske lufta og fargene.




4 kommentarer:

  1. Så gøy å se oppsummeringen din, tenk at jeg har lest 4 av dine bøker denne gangen!
    Dere var superheldig med været på Osterøy, etter alt det regnet vi hadde hatt tidligere på høsten.
    Med teater, festival og lanseringer, er det ikke rart at lesebunken din vokser, for en bunke!
    Ha en fin leseoktober Anita!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint du synes det Tine:)
      Ja, Osterøy ble maks i år med det været hvor vi kunne sitte mye ute i pausene.
      Ikke sant, rekker ikke så mye lesing med så mye aktivitet. Men nå blir det roligere tider utover.. Går i hi i mørketiden.
      Takk, du og Tine:)

      Ps, ser du den stygge reklamen på bloggen min? Kom plutselig. Vurderer å fjerne den på AdSense. Ga jo tilgang tidligere, men ville bare ha noe enkelt, og så kom dette etter noen måneder...

      Slett
  2. Det er alltid så kjekt å lese oppsummeringene dine, du har ofte veldig innholdsrike måneder. En fryd for meg som ikke er så flink til å komme meg ut på noe om kveldene, selv om det har blitt noen nå i forbindelse med bokmøtene.
    Har lest to av dine, Pabbi og Evil grandma. Er også med på sakprosaseptember og en som heter Høst-og julebokbingo, den varer jo til over nyttår og noen av bøkene kunne jeg bruke på begge skjemaene.
    Synd det skar seg for meg den søndagen, men det tar vi igjen. Meg og hun krimglade venninnen min tenker å melde oss på til neste år, ikke hele helgen men kanskje lørdagen?
    Litt av en bunke med bøker! Har en sånn jeg og med bøker som har kommet de siste månedene, den boktrallen blir ofte skiftet om på av bøker. Tror jeg må på Ikea og kjøpe meg en bokhylle til men da er det ikke plass til mer på det rommet. Jaja, ikke lett å kvitte seg med bøker heller, jeg har ikke lett for det.
    Vedr. kommentaren din til Tine, har lagt merke til de reklamegreiene når jeg besøker bloggen din fra nettbrettet og mobilen. Men det har ikke vært sånn lenge, et par dager eller noe... Ikke så gale som det kan være på noen andre blogger jeg har vært innom, som hører innunder blogg.no eller hva det er.

    Ønsker deg en fin oktober, Anita :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er så artig at du liker oppsummeringene mine:) Ja, synd med den søndagen, men vi tar det igjen. Hadde vært hyggelig om dere tok dere en tur neste år, de selger jo dagpakker også, og lørdag har mest program. Mange som bare er der da.
      Ja, nå er det bunker igjen her, hehe. Lett blanding. Blir mer tid til lesing utover høst/vinter tenker jeg, når aktivitetene er roet ned. har booket noen arrangementer på litteraturhuset og teater i oktober, blant annet i kveld, men usikker på om jeg rekker å dra, og om formen holder. Har en frist på en innsending, det får pri nummer en i dag, så får jeg se hvor langt jeg kommer.

      Ang. reklamen, det er de siste par dagene her på nettsiden ja. Får se om jeg stenger/avslutter adsense, eller om jeg lar det gå en stund. Liker det ikke, men får se om det er noe å tjene på det. Foreløbig 80,- ser jeg, på det lille som har ligget på mobilversjon inkludert.
      Blogg.no er værre ja. på Blogger kan vi tross alt tilpasse, velge hvor og str osv, selv om jeg ikke helt har skjønt hvordan det blir seende ut enda.

      Takk, du og Beathe:)

      Slett