søndag 1. februar 2015

JUICE DETOX av Carina Hultin Dahlmann

Er det flere enn meg som føler seg oppblåste, utrente, har spist for mye som har lagt seg på sidene etter jula? Er det fler enn meg som føler for å gjøre noe med det? Har behov for både en liten vektreduksjon samt en indre rengjøring? Da kan Carina Hultin Dahlmanns siste bok Juice Detox være den inspirasjonen vi trenger.  Carina har i sin fjerde Juice-bok gitt oss mye god informasjon samt en plan for detox, og oppskrifter for å greie å følge denne planen.




Jeg har hatt stor glede av Carinas to første bøker om Juicing; Juicy og Superjuicy, og har juicet jevnt og trutt i et par år nå. De siste ukene har jeg falt litt ut av rutinene, på grunn av forskjellige ting, men jeg er godt igang igjen, og håper å komme i gang med en detox basert på denne bokas oppskrifter. Jeg lastet ned en app for en 3-dagers detox for en tid tilbake, men har ikke gjennomført den enda. Men nå har jeg hennes nye bok, og har som mål å sette i gang med en ukes detox like så godt.

Det som er viktig er å finne en uke, hvor jeg ikke har så mange andre planer, helst ikke annet enn å gå på jobb, og ta det med ro hjemme etterpå. Ingen reising, ingen selskaper, ingen andre store greier.

Å ta en detox, en faste, vil virke inn på mange ting. Folk kan reagere forskjellig på det, skriver Carina. Mye skal ut av kroppen, og avgiftningen vil føre til ulike reaksjoner, som frysing, slapphet, humørsvingninger, diare, kvalme, tretthet med mer..

Reaksjonene er en del av "The healing crisis", som beskrives i boka. En prosess som også kan sidestilles med ordtaket om at det kan bli værre før det blir bedre.

"Det er normalt å oppleve litt ubehag under en juice-detox, spesielt hvis det er første gang du gjennomfører den. Når du fjerner stimulanter som sukker, koffein og raffinerte og fettrike matvarer, vil du også kunne oppleve en form for abstinens og gjennomgå det man ofte ser hos narkomane og alkoholikere gjennomgår når de rehabilteres. Sukker og koffein er spesielt avhengighetsskapende og nedbrytende for kroppen. " ( s. 50)

Rådet her er å drikke ekstra sitronsaft, en ingefærshot eller rensende te.

Boka er veldig informativ og den bør leses i sin helhet før man går løs på detoxen. Det er viktig å forstå hvorfor man gjør en detox, og hva den kan føre til, hva som skjer i kroppen. Boka tar også for seg fordelene med juicing, om vitaminer, syre-base-balanse, hvilke matvarer og drikke som er basedannende og hvilke som er dyredannende. Tips om gode juicemaskiner finnes også. Er du mest opptatt av å gå ned i vekt, gir Carina gode råd også om dette. Hun skriver om BMI, midjemål, hvordan holde vekten etter fasten, at det ikke finnes noen hurtig vei til varig vektnedgang, men at det må en omlegging av kosthold og livsstil hvis dette skal vare. Men en detox kan være den kickstarten mange trenger.

Skal du ta en detox bør matvarene være økologiske. skriver Carina. Ingen gift skal inn, all gift skal ut.
Hun gir oss handlelister og oppskrifter og en plan for hele uka. Det er bare å følge den, mer trenger du ikke å gjøre. Blir du sulten, svimmel, svak av all den flytende føden, har Carina råd for det også. En banan, en SOS detoxkule som det finnes oppskrifter på, men avokado i juicen kan også hjelpe. Så helt fanatisk er ikke dette opplegget. Og det virker mye bedre for meg enn det fasteopplegget jeg prøvde meg på i tenårene, mens jeg gikk på folkehøgskole. Den gangen var ikke utvalget av urteteer og grønnsakssafter like bra som i dag, og egne juicemaskiner var det ingen som hadde. Noe slikt var utopia. Min viljestyrke holdt et døgn til noen kom på døra med sjokoladekake.

Vel, det er mange år siden. Jeg har sluttet å røyke og vet noe om abstinenser, jeg har vært uten kaffe en uke, og opplevde ikke så voldsomme plager med det heller, så en detox tror jeg faktisk at jeg skal håndtere ganske bra nå.

Jeg ser frem til det. Boka er som sagt full av deilige oppskrifter, både på juicer , men også på varme supper. Og den har som vanlig når det gjelder bøkene til Carina, helt fantastiske bilder.

Mine innlegg fra hennes tidligere bøker:
Juicy!  og Superjuicy!

Carinas hjemmeside Juicydrops hvor du finner lenker til artikler, mediaomtale, kurs etc.. Forlagets omtale av boka HER

Takk til forlaget for leseeksemplar!




Eget foto av selvpressa juice (:anita ness)



Carina Hultin Dahlmann: Juice Detox,    125 s

Schibsted 2015


Det er søndag og du kan lese flere smakebiter av andre bøker i Maris blogg Flukten fra virkeligheten, i smakebit på søndag.


33 kommentarer:

  1. Jeg kunne godt tenkt meg å prøve en detox. Jeg har hørt andre også synes det er bra. Akkurat nå er alt jeg spiser, (drikker) fire pakker med pulver til dagen, og selv om det ikke er noen detox så har de noen felles egenskaper. Så kanskje ikke akkurat nå :-) Ønsker deg en fin søndag, Anita!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker.:) Ja, så da er det kjekt å vite om fine bøker hvis du vil prøve det en gang. Skjønner du har nok med opplegget di kjører nå. Lykke til.:)

      Slett
  2. Det är nog mer inspirerande att fasta idag än när jag praktiserade på hälsohem på 90-talet. Då var det nästan bara morots- eller vetegräsjuice som gällde! :)
    Tack för flytande smakbit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja,utvalget var dårligere før, eller kunnskapen..mulighetene til å lage gode juicer..

      Slett
  3. Jag fastade en gång för ett par år sedan, det funkade bra, men jag tyckte inte jag mådde bättre efteråt. Tack för smakebiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Interessant.. ikke sikkert det har effekt for alle.

      Slett
  4. Har bøkene hennes, også den siste. Men mangler nummer 2 tror jeg. Har juicemaskinen og blender, så man skulle da være godt på vei. Mannen reiser på onsdag på jobb og blir borte en måned. Da skal jeg ta denne kuren.

    Har fått intoleranse på alt av meieriprodukter, eggehvite, hvete og gluten. Går på tredje dagen uten alt det som gjorde meg dårlig. Skal avvenne meg med kaffen, så er jeg klar. Søstrene Greene har visst flasker man kan helle juicen i, sette i kjøleskapet og ta med seg. Skal se etter i morgen om jeg finner. Blir spennende dette. Men jeg på jakte på økologiske varene. Finner vel det også. Lykke til.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjedelig at du har fått påvist matintoleranse. Viktig å ha fokus på det man kan spise da, istdet for det man ikke kan spise.. ?? Flasker til juice får man mange steder, OBS, Clas Ohlson m.,m.. Finner du ikke økologisk råvarer har Carina tips om å legge de i epleeddik en halvtimes tid.. står i den appen også, som du kan laste ned.. Lykke til du og Eva.:)

      Slett
    2. Det går bra. Er glad for at jeg slutta å røyke for over 6 år siden, og vin klarer jeg å la være å ta. Er fri nå, så kjøper ikke før senere. Det jeg ikke salt og sukker inntak er redusert betraktelig. Kaffe er vel eneste last, men drikker lite i grunn. Tror jeg klarer meg uten det. Appen er på telefonen, dette går så fint. Planlegging og tid.. Kos deg med søndagen.

      Slett
    3. Så bra!Du er optimist og positiv, så flott.:) Planlegging og tid, ja..viktige faktorer. Kos deg du og.:)

      Slett
  5. Men inget kaffe det skulle jag aldrig klara.
    Mia

    SvarSlett
    Svar
    1. Skjønner at det kan være vanskelig..

      Slett
  6. Jeg er også en juicer, og digger den nye maskinen jeg fikk til jul. Heldigvis er mannen blitt hekta også, så nå får jeg servert fersk juice titt og ofte. Startet dagen i dag med noe som lignet din røde.

    SvarSlett
    Svar
    1. JA, det er jo så godt.. kjekt at mannen din også liker det.:)

      Slett
  7. Tack för smakbiten. När jag fastade på 80-talet var det juicer av olika slag och så te som gällde. Gillar juice men tror ändå inte jag skulle prova det här.

    SvarSlett
    Svar
    1. Følte du deg bedre etter fasten på 80-tallet?

      Slett
  8. Det där såg riktigt gott ut. Tack för smakbiten! Ha en trevlig söndag.

    SvarSlett
  9. Nja ... lockande, men jag ger alltid upp. Och dessutom måste jag ha kaffe.

    SvarSlett
  10. Takk for smakebiten. Det blir nok bare den på fotoet med meg. Er blitt så gammel at jeg spiser og drikker det jeg vil, når jeg vil. Håper det ikke høres al for arrogant u! Det er nok like mye latskap som alder!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei da, det er vel ikke arrogant, man har da heldigvis sin egen frie vilje.:)

      Slett
  11. Säkert intressant för den som vill pröva. Men utan kaffe, nej absolut aldrig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det tror jeg også.. Kaffen blir en utfording for meg og, men det klarer jeg hvis jeg vil..

      Slett
  12. Inget som lockar för mig, även om innehållet i ditt glas ser gott ut :)

    SvarSlett
  13. Jeg har den første boken hennes, og liker den veldig godt. Hun har mange fine oppskrifter. Selv juicer jeg mest appelsinjuice, fordi det smaker så godt når det er ferskpresset på riktig måte! (I kafeer selger de ferskpresset, men de presser appelsinene med skallet på og da kommer det mye bitter olje i juicen, æsj!)
    Fin farge på juicen din! Rødbet, ikke sant?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant.. Ang appelsinjuice, kan det ikke være helt sun tå presse med skallet på med tanke på sprøytemidler etc som finnes der… Jeg tar av skallet når jeg selv juicer appelsin.
      Ja, det er rødbet, ja.:)

      Slett
  14. Tack för den flytande smakbiten. Jag har testat att fasta ett par gånger på 90-talet, gick inte så bra. ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje man bare må prøve flere ganger?

      Slett
  15. Jeg lastet ned en app for en 3-dagers detox for en tid tilbake, men har ikke gjennomført den enda. Men nå har jeg hennes nye bok, og har som mål å sette i gang med en ukes detox like så godt.
    Joe Cross

    SvarSlett