fredag 20. februar 2015

TENERIFE 4 - Vulkanen Teide og omegn

Vulkantur til Teide. Arte på Tenerife. (fotos)

I disse vulkanasketider synes jeg det var på tide å blogge bildene fra min tur på Teide, verdens tredje største vulkan, og Spanias høyeste fjell.

På vei opp mot Teide en morgenstund.
Innlegg med bilder fra en eldre blogg her

Omsider kommer mitt neste innlegg fra Tenerife; bussturen til Teide, Tenerifes og Spanias høyeste fjell og verdens tredje største vulkan. Jeg var ganske spent på bussturen oppover en stigning på ca 2700 meter. Men det gikk utrolig fint på fine veier.

Ved foten av Teide.
Vi ankom ganske tidlig, før alle turistbussene laget kø. Taubanen som går til toppen av vulkanen var enda ikke åpnet. Men de som ville kunne gå inn å kjøpe billett, og de andre kunne sette seg på kafeen eller gå seg en tur. Jeg satte meg på kafeen og kjøpte noe jeg tror var gårsdagens sandwich. Det skulle straffe seg. Taubanen tar deg 1000 meter opp til kraterkanten på ca 10 minutter. Du bør ha gode lunger og hjerte for å tåle det.

Jesus Christ Superstar. En påminnelse om behovet for beskyttelse, kanskje.
Spania er et katolsk land og det kan man merke også her. Jesus står som en beskytter nedenfor en vulkan som atter igjen kan velte ut sin glødende vrede, skjønt den sover akkurat nå.

Kø og atter kø for folk som vil med taubanen.
Det var nok lurt av oss å dra så tidlig fra hotellet, for denne køa slapp vi. Selv fikk jeg sitte en god stund å våkne på kafeen, og nå skal jeg vandre meg en tur i det vulkanske landskapet. Kaffen var god, den. Men sandwichen derimot..

Visne vulkanplanter.
Det er ikke så mye vegetasjon å se. Noen visne kvaster, noen tuer her og der. Det kan nok være værhardt så høyt oppe. Vi er tross alt på ca 2700 moh.

Grønn sukkulent.
Noe lever her. Denne grønne planten ser litt stusslig ut, men den vitner i det minste om at noe vegtasjon kan leve her oppe.

Blomster på Teide.
Se her, også blomster kan blomstre her oppe. Utrolig hva som klamrer seg fast. Selve planten ser vissen ut, men noe av den lever.

Vulkansk landskap
Så langt øyet kan rekke flater vulkanske landskap seg utover og bortover. Mange filmer er spillt inn her oppe, blant annet Star Wars. Det ser unektelig ut som månelandskap.

Busslaster med turister
Nedenfra ser jeg alle bussene som har kommet. På denne flotte værdagen vil mange se Teide. Det var faktisk ganske grått da vi dro, men over skyene her oppe var det klarvær og sol.

Størknet lava
Jeg tok meg en liten vandring i landskapet med størknet lava. Det var litt ustøtt å gå der, men veldig spesielt.

Mer lavaland
Jeg så for meg Luke Skywalker, Anikin og gjengen, på tur for å slåss med de onde krefter.

Dame i lava
Flere turister enn jeg lar seg fascinere.

Detalj fra lavastein
Det er nesten som kråkesølv.

Roques de García
Så er toppturen til krateret over, og bussen tar oss med videre innover et stykke til Roques de García, spektakulære klippeformasjoner skapt av lava. Guiden fortalte at dette er det mest fotograferte stedet i verden.

Månelandskap
Her fikk vi en liten halvtime til å se oss omkring. Det skulle vise seg å være knapp tid, for meg.

Mektige klipper

Mere klipper

Spesielle formasjoner

Månelandskap 2

Arte ved klippene
Her kosa jeg meg virkelig. Det ble litt travelt å gå innover og tiden for knapp.

Et av verdens mest kjente klipper
Dette er muligens verdens mest fotograferte klippe. Guiden sa hva de forskjellige klippene het, men det husker jeg dessverre ikke. Jeg tror denne kalles Guds finger.

Vandrere under solen

Fascinerende klipper

Teide fra en annen vinkel
Du kan se kraterkanten der oppe. Da er tiden over og jeg springer tilbake til parkeringsplassen der de andre venter på en trønder som gikk litt for langt innover.

Pic0 Viejo
Det står mer på programmet når vi først er her oppe. Vi får se nabovulkanen, Pico Viejo, som faktisk har hatt utbrudd for ikke så altfor mange tiår siden. Den ligger 3135 moh.

Variert landskap
På den andre siden av veien kan vi se noe skog og vegetasjon. Vi er fortsatt like høyt oppe, omtrent.

Informasjonstavle over nasjonalparken
Her kan dere se ruten vi har kjørt også. Fra nord kom vi opp til Teide, deretter kjørte vi til Roques de García, og videre til utsiktspunktet nedenfor Pico Viejo. Vi tok en annen vei nedover, da vi skulle besøke en vinkjeller. Det var der jeg merket at sandwichen ikke kunne vært helt god. For vinsmakingen tålte jeg rett og slett ikke. Synd, men sant.

Tårtan
Et stykke på veien nedover fra Teide, stopper vi både på en dyr lunsjkafe, og like etterpå ved dette utsiktspunktet. Guiden kalte dette fenomenet for Tårtan. (svensk for Kaka). Det er lava som er presset sammen ved flere vulkanutbrudd, som har skapt dette mønsteret over lang, lang tid.

Over skyene.
Er ikke dette et fantastisk skue? Vi står over skyene og ser opp mot Teides topp. Vel, da sier jeg takk for turen, men før jeg logger av, skal dere få litt fakta om Teide.
Teide er en sovende vulkan, den tredje største i verden. Ifølge Wikipedia hadde den sist utbrudd i 1909. Den kan fortsatt få utbrudd. Teide er 3717 meter over havet. Hvis du vil vite mer om Teide, området rundt og hvordan vulkanene skapte Tenerife og La Gomera, kan du lese mer her.
Vulkaner kan Skape og Ødelegge. Det er som om moder Jord kaster sin vrede ut når hun lar vulkaner bryte ut. Vi blir totalt prisgitt naturkreftene når de er i sving. Det har vi fått merke de siste dagene da flyene i hele Europa blir stående på bakken i dagesvis. Vil du lese mer om Tenerife har jeg disse innleggene på bloggen:
Andre reiseblogg2010 finner du i menyen til venstre.