onsdag 1. mai 2019

Oppsummering april -19

April er over. I morgen når jeg våkner er det 1.mai, arbeidernes dag. Jeg skal være hjemme å lese, siden jeg har eksamen fredag.  Jeg skal nok vise solidaritet på andre måter. SoMe. Likes and delings. Bloggings. April har vært en mangfoldig måned, med en ukes ferie til Madeira før påske. I påska var jeg hjemme. Jeg har fått lest en del, men faktisk litt mindre enn jeg forventet. Det er noe med det, hverdagen tar sitt. Og på ferie var det også mye annet som skjedde, turer, sightseeing og sosialt samvær. På hjemmefronten hadde jeg også koselige familietreff. Vi har hatt sommertemperatur i Trondheim i påska og den siste uka, men i dag snudde det til surt, regn og kaldt igjen. Sånn er livet. Ha alltid longsen og pleddet klar.;)

En portugisisk bokhandel på Madeira.



Bøker lest:
1. Kjærlighetens historie av Nicole Krauss: 1001-bok, fra-hylla, lesesirkel, fått bok, USA, Polen, Israel, 315 s
2. Aldri Gi Opp Hvordan skape gode vaner som varer av Peder Kjøs og Petter Wallace: Lydbok, eBokBIb, sakprosa, norsk2019, 5 timer/168 s (anbefales!)
3. Katharina-koden av Jørn Lier Horst: krim, frahylla, leseeks, 380 s
4. Husdyret av Camilla Grebe: krim, Sverige, fra-hylla, leseeks, 491 s
5. Mercedes-snittet av Anne Mette Hancock: Krim, Danmark, leseeks, 367 s
6. Den engelske piken av Katherine Webb: England, Oman, frahylla, kjøpt, 432 s
7. Liljene på stranda av Rønnaug Kleiva: norsk2019, Hellas, leseeks, 194 s
8. Drapet på kommandanten Bok 1 av Haruki Murakami: Japan, leseeks, 408 s
9. Sorte hull av Filip Lundhaug: Krim, norsk2019, debutant, leseeks, Irland, 328 s
10. The illustrated biography of Salvador Dali`av Daniel L. Carancho m.fl. (Dosde.com): Biografi, lesesirkel, Spania, Frankrike, USA, frahylla, kjøpt, 160 s

SUM: 10 bøker /3243 sider

4 krim/2 sakprosa-1 biografi/4 andre romaner
1 1001-bok
5 fra-hylla
3 lesesirkel-bøker gjennomført
3 norsk2019
6 leseeks/1 fått/2 kjøpt/1 lånt på eBokBib

Land besøkt:
USA (2), Polen, Israel, Sverige, Danmark, England, Oman, Hellas, Japan, Irland, Spania, Frankrike


Det har vært masse deilig lesing i sol og varme, både hjemme og borte. Her på verandaen hjemme etter at Mummimamma har pakket ut reiseveskene sine. Inspirerende og fin bok btw- som jeg håper å få blogget litt om etterhvert. Maybe samleinnlegg. Land: Oman og England.

Reiseinnlegg:
1. Madeira 1. Levadavandringer.
2. Botanisk hage og parker- Madeira
3. Madeira: Funchal-Lido


Film/Tv fra bøker:
1. Stolthet og fordom av Jane Austen. NRK2 18.04. Film fra 2005 med Keira Knightley, Donald Sutherland m.fl. Ganske bra film, godt spilt, fantastisk landskap.
2. Wisting. Jakthundene og Hulemannen av Jørn Lier Horst. Episode 1-3/10. TV3/Viaplay
3. Vera- av Ann Cleeves. Påskekrim 20. og 21. 04. (episode 3-4/4- Sesong 9) NRK1 (info om hele serien her på wiki)  *Mer om Ann Cleeves


Jeg er fornøyd med deltagelse i tre lesesirkler denne måned og at jeg lest 5 bøker fra-hylla. God måloppnåelse.

I mai må jeg prioritere eksamen i første halvdel, men jeg må jo lese litt andre ting innimellom, så noe blir det vel. Satser da på lett lektyre, har fortsatt en del krim liggende, og så må vi ikke glemme
Diktlesesirkelen med tema:
Levende norske lyrikere som profilerer seg på dikt innenfor et eller flere av disse temaene:
NATUR, POLITIKK, KJÆRLIGHET ELLER SORG.

Det skulle vel være easy-peasy. Opp alle sovende bokbloggere, opp av dvalen til valen vi står opp!

Ønsker dere en vel anvendt 1.mai. Om man ikke går i tog, kan man vise solidaritet og kampånd på andre måter. Vi er jo bloggere! Les en bok, blogg om det!






8 kommentarer:

  1. Skal si du har fått skvist inn mye i denne måneden. Har delt innleggene dine fra Madeira med venninner som er der nå. Det er vel bare Husdyret av dine ti bøker denne måneden, som jeg har lest, men kost meg med Vinterild nå på slutten, den vet jeg at du likte. God 1 mai Anita! Jeg har hengt ut flagget, og får snart barnebarnet levert på døren, så de siste ukers vasking og maling er satt på hold.

    SvarSlett
    Svar
    1. Synes du det? Har jo hatt to ukers ferie da (inkl.påska) Så artig at du har delt mine Madeira-innlegg med venninnene dine, Hvis de også blogger må du sende meg link av deres.
      Vinterild var bra ja, hørte litt på Sensommer på storytel istedet. Den er også bra, men jeg måtte legge fra meg lydboka for å kunne blogge og lese pensum etterpå.
      Skal skrive innlegg om Dali`straks. Etter kommenteringen.
      Godt med en fridag til deg også nå Tine. Flytting/salg og kjøp er et slit.
      God 1.mai.:)

      Slett
  2. Berre Husdyret som er lest av meg óg, den var OK. Murakami si bok har eg notert meg tidlegare, men eg ventar til eg er motivert. Har ikkje lest Katharinakoden sidan eg er lei av Horst og Wisting, og eg skal absolutt ikkje sjå TV-serien. Heller ikkje TV-Vera er noko for meg, men det er muleg eg skal gi bok-Vera ein sjanse. Likar Shetlandbøkene til Cleeves.

    Ha ein fin 1. mai. På meg blir det alternativ feiring, med sykkeltur.

    SvarSlett
    Svar
    1. Grei nok, men for lang og tidvis litt enkel. (Husdyret)
      Murakami bør man være motivert for ja, men veldig bra når man er det.
      Var litt trøtt en periode av Wistingbøkene selv, men etter en pause funka det fint. Og du, TV-serien er bra! Sven Nordin som Wisting er konge.
      Vera ser jeg dann og vann, ikke så ofte. Så den sammen med mamma i påska, og det var ikke så mye annen god krim å se på , på Tv i allefall. Hva liker du å se av Krimserier?

      Takk takk, blir alternativt her også, men litt blogging (nå) og så pensumlesing.

      Slett
  3. Innholdsrikt skvist inn og bredt lest, som alltid, eller kanskje litt mindre bredt, pga krimmen? Har plukket opp mange krimtips her iløpet av den siste måneden, både laMotte, denne Filip, Hancock og kanskje/kanskje ikke Grebe (som jeg har lest før).

    Imponerende også at du har fått med 3 lesesirkler!
    Turene snakker for seg selv.

    Håper eksamen gikk strålende!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Lenge siden jeg har lest så mye krim faktisk.
      Lytter til la Motte for tiden, men det blir ikke så mye av gangen- men boka og innleser er god- Svensk . Slutet på sommaren. Sa opp prøveabb på Storytel i går, ble for sen, så nå har jeg betalt full pris for mai og har den ut måneden. Må sørge for å bruke Storytel da, så jeg får noe igjen for pengene.

      Ja, er fornøyd med 3 lesesirkler. Tror jeg får til det i mai også, siden jeg allerede har lest den jeg legger inn i hyllesirkelen. (litt juks, for da leser jeg jo bare to, men- hvis jeg ikke får lest en fra en måned jeg ikke har rukket enda, det kan jo hende jeg gjør)

      Eksamen har enda ikke begynt. Jeg har lesedag i dag og skal begynne nå.. Får oppgaven i morgen midt på dagen og har da hjemmeeksamen, oppgaven skal leveres 13.mai. Har permisjon mandag og tirsdag for å skrive, i tillegg til kvelder og neste helg..

      (men måtte bare, svare på kommentarer.. prokastinering? Skal lese nå, rart det der med tvangslesing)

      Slett
  4. Bra oppsummering av en innholdsrik måned. Du opplever mye,Anita. Jeg har besøk av ei lita jente på fem år noen dager, og da blir lesing i andre rekke. Holder på med Lundhaugs Sorte hull, men med lite framdrift. God helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Åslaug.:)
      Koselig med barnebarn-besøk. Jeg drar nordover til mitt om et par uker.
      Fenger ikke Sorte Hull?
      God helg til deg også.:)

      Slett