mandag 6. juni 2016

CUBA 5: Cienfuegos og Trinidad (fotos)

Cienfuegos ligger mellom Playa Giron og Trinidad, og er en velstående vakker by med fordums skjønnhet som vises med både slitte og velholdte praktbygg. Zapatahalvøya som jeg beskrev i forrige innlegg fra Cuba, ligger vest for øya.

Et par sitter på promenaden inn mot sentrum.

Mens gruppa dro på utflukt til en
sigarfabrikk, tok jeg en dag fri og vandret inn til sentrum. Det blir fort mye program og folk tett på på en slik gruppetur, og det er veldig kjekt når man er i ro på et hotell flere enn en natt slik at man kan velge en dag av. Man må jo ikke ha med seg alt.

Hotellet vi bodde på, som var ganske greit, med god buffet og internett som fungerte helt ok.

Det blåste ganske friskt denne dagen, og det var grått og småregnet innimellom. Men varmt var det likevel.

Etter å ha gått inn over brua kom jeg til en gågate med alle disse romerske/greske søylene som pryder mange steder på Cuba.

Her er jeg i handlegata med liv og røre.

Videre mot den åpne plassen med flotte bygg og noen kafeer.

Jeg fant en kafe hvor det var ganske rolig og bestillte meg en sandwitch,  som ikke var noe å skryte av, men mat er noen ganger bare mat for å mette magen. Mohitoen var dog bedre.

Forbi et apotek, med et heller labert vareutvalg.

Slitte fasader på bygg som en gang må ha vært veldig vakre. Legg merke til at det gjemmer seg folk overalt i bildene.

Etter å ha hatt en pause på en kafe, samt kikket rundt gikk jeg en annen vei tilbake. Her ved en molo.

Egentlig synes jeg dette virket som en døsig by, men det er fint å gå rundt å kikke .

I en sidevei med mer slitte enkle hus, enn de større praktbyggene i hotellområdet.

Cubabil. Med dette forlater vi Cienfuegos og drar videre mot Trinidad.

Men før vi kommer til byen Trinidad hvor vi skal bo på et all inclusive hotell et par netter, besøker vi en barneskole.
Det er trangt om saligheta der inne, de har vel ikke akkurat bygd for at grupper med norske turister skal komme på besøk. Jeg tok bilder av barna, de var så glade for å få besøk og gaver som vi hadde med, men jeg legger ikke ut bilder av barn på åpent nett.

De mangler mye og blir glad for det de kan få av skrivesaker og annet skolemateriell.

En liten ispause her før vi skal besøke en helsestasjon. Jeg vet ikke hva politiet gjør her, men fikk bare så lyst til å knipse et bilde .

Veien mot helsestasjonen. Vi må gå et stykke.

I landsbyen bor det en del folk, som legen besøker til fots minst en gang i året.

På helsestasjonen, primitive kår. Leger og helsepersonell er godt kvalifisert på Cuba og det er mange av dem, men de har ikke så mye å hjelpe seg med.

Olav forteller, oversetter det legen sier til oss. Legen er hun til venstre for Olav. På spørsmål fra oss om hun kjører bil på hjemmebesøkene, sier hun nei, hun sykler heller ikke, hun går til fots. Dette berører gruppa, som spontant samler inn penger til en sykkel slik at hun kommer seg fortere og lettere frem til sine pasienter. Hun tjener ikke mer enn ca 600 NK pr.mnd, så det å kjøpe seg bil, er vel ikke bare enkelt.

Legen ble veldig glad og rørt, vi også, og hun sa at når Olivenreiser kom neste år, skal hun vise frem sykkelen. Legen sa at hun trives veldig godt i jobben sin, men ønsker å reise ut for å jobbe i Brasil. Det er ganske vanlig å reise til et annet land for å jobbe som helsearbeider en periode, men først må de gjøre plikttjeneste et par år på Cuba.

TRINIDAD BY

Trinidad er en fargerik og pouplær by å besøke. Den er også ganske velholdt. Trinidad er kjent for sukkeplantasjer, tidligere rike plantasjeeierer og overklasse og har historisk museum og slaveplass.

Og byen er kjent for masse musikk, det er musikkrestauranter, puber, kafeer, danseplasser overalt. Og vil du danse, værsågod.:) Her spiste vi lunsj, deilig buffe, midt i hjertet av Trinidad by.

Plaza Mayor. Et populært samlingsted omkranset av kirke og restauranter.

Utsikt fra toppen av Historisk museum . Det er bratte trapper opp, men verdt det. Flott utsikt over hele omegnen.

Inne i museumet er det boder og små butikker hvor man kan kjøpe bøker og souvenirer. Jeg kjøpte disse. Che og Hemingway.

På Cuba står religionen santeria sterkt. Santeria er en folkelig religion, med afrikanske røtter, blandet med katolisisme. den oppsto på Cuba, men har forgreininger til Haiti, Brasil og USA. Her i Trinidad har det et santeriatempel, som jeg selvfølgelig måtte inn å snuse på.

Jeg var så heldig å overvære en guiding, dvs Presten forteller om santeria til en gruppe tyskere.  Templet heter Casa Templo de Santeria Yemaya.

Det er tydelig at Trinidad har mye besøk av turister, for her finnes det en del butikker som selger souvenirer og håndtverk, mye mer enn jeg så andre steder.

Relax.

Gatene går opp og ned, på kryss og tvers, og det er ikke bare bare for busser å komme frem. Dvs de kommer seg ikke frem i sentrum av byen, så vi måtte gå litt. Bare sunt det.

En av de koselige restaurantene ved Plaza Mayor. Arvid fra mitt reisefølge med figurer og øl t.v.

Mange vil ha mohito. Full fres for disse barkeeperne.

Marked med mye stash, nips, instrumenter, souvenirer, sigaresker etc.

Og rare figurer.

Herlig på Plaza Mayor by night. Stor stemning , masse folk. En siste Pina Colada før bussen henter oss. Jeg kunne gjerne ha vært her lengre.

Her bodde vi utenfor Trinidad by, ved stranden Playa Ancon. Stranda var kjempefin, men hotellet Ancon var så som så. (noe også flere på Tripadvisor bemerker) Rommene var greie. Maten var både og, og drinkene likeså (mye skvip for å si det rett ut, så det gikk mest i øl) . Musikken på terassen utenfor resepsjonen var fin og i baren ute var det show, som vi lo av.