lørdag 3. september 2022

Kreta- 22: MEZE-Aften og annen god mat! (Kreta #1)

Jeg har vært på Kreta flere ganger og det er en øy som jeg trives veldig godt på. Denne gangen hadde jeg valgt et Sunprime-hotell i utkanten av Platanias. Hotellet var stille og rolig,  et deilig sted å være. Hotellet er Ving sitt eget, og gjestene er fra Skandinavia. En av Vings utflukter var til en Meze-aften på en lokal taverna i Agia Marina.  Det ble en veldig hyggelig aften, så jeg er glad jeg valgte å spandere på meg den. Viser også bilder fra andre måltider, både på hotellets restaurant og andre steder jeg spiste og drakk. Gresk mat er noe av det beste jeg vet, og jeg har faktisk aldri hatt magetrøbbel i Hellas. (noe jeg ofte  kan få andre steder).

Gresk salat i Hellas og Kreta er ikke som gresk salat hjemme. Tomaten smaker mer, det samme med agurker, oliven, rødløken og fetaosten. Dette var det første jeg spiste da jeg kom til hotellet ca lunsjtid. Det er det jeg alltid spiser først når jeg lander på dagtid.

Første kvelden spiste jeg middag på hotellet. Restauranten ved stranda er rolig og det er fint å sitte der og se på havet og solnedgangen. Valgte dagens, lammekoteletter. I stedet for potet ( chips, ris o.l. ber jeg om å få ekstra grønnsaker, det er aldri noe problem. Jeg går på lavkarbo kosthold, og disse deilige grønnsakene er bra for meg.

Dag 2. Lunsj på hotellet: Omelett. Ba ikke om chips, men den kom med. Skjønner ikke at de har med chips på alt. Den her fikk altså gå til grisematen eller søpla. Omeletten var grei nok, men litt for mye ost inni og oppå.  Savnet egg, kokt eller speilegg, hadde ikke frokost inkludert og ikke leilighet, så omelett var det eneste alternativet med egg her jeg bodde.

Platanias sentrum:

Dag 3. Jeg gikk inn til Platanias, ca 20 minutters gange, og etter litt kikking i butikker, søkte jeg opp gode spisesteder på Tripadvisor og valgte Poseidonio. Jeg er nøye på spisesteder og kan gå lenge før jeg bestemmer meg. Det må ikke være for bråkete, menyen må se bra ut, og det må ikke være for fullt eller for lite folk. Restauranten har tre etasjer og jeg fikk kikke og kjenne på, og var lei av å gå så jeg valgte etasjen på taket. Flott utsikt og tydeligvis populær, og ganske rolig.

Først drikke, og her hadde de ikke glass med vin å få kjøpt, så da ble det en liten mugge da. God lokal hvitvin.

Zoulaki er en av mine favorittretter i Hellas. Spesielt av kylling. Denne var saftig og god og det var grønnsakene også.

Og så denne overraskelsen til slutt da.. Jeg spiser egentlig ikke is av melkeprodukter eller kaker, men dette var så fristende at jeg tok sjansen. Ikke tung fløteis dette, men en lettere variant. Og en liten mugge med raki, hallo.. Raki er ikke godt, men rart hvordan man venner seg til den etter noen slurker.
Desserten var fantastisk god, og jeg greide meg fint uten noe trøbbel med magen i etterkant.

Etter dette deilige måltidet ruslet jeg litt i byen og kom over en rockepub som heter Ragnarock, noe jeg er svak for, så jeg bare måtte sette meg her litt. Skeiet ut med en lokal øl.

Perfekt utsikt over livet i Platanias by night, og god musikk i lokalet.

MEZE-AFTEN i Agia Marina

Omsider kommer jeg til Meze-aften. Den beste maten, den beste kvelden. Meze er småretter, vanlig i Midt-Østen og Hellas. Det er på en måte greske tapas, men med greske retter.
Ving-vertene introduserer oss for meze og hvilke retter vi skal få på Taverna Roka. Det skal også bli en liten quiz. Vi satt på et par langbord.

Første rett: Gresk salat, tsatziki og brød. Tsatsikien og fetaosten var kremete og nydelig.

Andre rett: En nydelig grilla ost, saganaki.

Friterte zucchinis ( Squash).  Nam nam!

Greske kjøttboller og små pølser. De var nydelige.

Orker vi mer nå? Prøvde å ikke spise så mye av hver rett, vet jeg bli fort mett, men...
Hovedretten er langkokt svinekjøtt, veldig godt. Men chipsen kan de ha for seg selv.

Så ble det quiz da.. Kan ikke skryte av resultatet, men artig lell. Gevinsten var en liten flaske raki, og den kan de også ha for seg selv, haha..

Desserten; lekker frukt.

Og raki, selvsagt. Bordkavalerene mine ba om mer, og skjenket i titt og stadig,, To par livlige dansker, et ungt svensk par, og et finsk som satt på enden og skålte kippi kippi! For de kunne verken engelsk eller svensk, så hva gjør man da..

Her er mine danske hyggelige venner. Skål! Trivelig selskap i høyeste grad, og jaggu tror jeg vi ble de siste som gikk (dro) hjem.

De bodde også på Sunprime og det ble en liten natt-tår på hotell-terrassen da vi kom hjem. Takk for en meget trivelig aften!

Ny dag, ny middag.
Jeg måtte jo prøve stifado. Spiste på hotellets restaurant kvelden etter meze-aften, Var litt kaldere denne dagen, så da passer det med varm mat, varmen ligger i krydderet, blant annet kanel i sausen. Nydelig.

Utsikten fra restauranten, til stranda og havet. Fant meg som regel et ledig bord helt ved strandkanten.

Og så ble det litt kretisk vin på rommet. Denne kjøpte jeg i resepsjonen på hotellet. Veldig god, lett, tørr, frisk.

Chania:

Chania skal få et eget innlegg, men viser her bilde av maten jeg spiste på Zepos restaurant i havna på Chania tirsdag. Jeg dro inn midt på dagen og unngikk det værste rushet av folk som komme på kvelden.
Det var en varm dag og fisk smakte godt.

Jeg synes den venetianske havna i Chania er så vakker. og selv om det er dyrere å spise på restaurant-rekka her, så er det så fint å sitte her, så det så..
Grilla Seabram med grønnsaker. Potetene la jeg igjen.. Dyrt, men godt.

Desserten tok jeg oppi gamlebyen i et smug. Fant en isbar som heter Domenico, og ble fristet av håndlaget is. Jordbæris med kokosbase. (Roll Ice Cream) og god kaffe. Synes det smakte vel mye kokos, så kanskje hadde en sorbet på pinne passet meg bedre, men det var gøy å prøve. Den gikk ned, så fæl var den absolutt ikke.

Lunsj siste dagen på hotellet. Dagen før spiste jeg på en taverna ved de hellige kildene i Agryopolis, men det glemte jeg å ta bilde av. Spise kjøttboller og tomat, litt gresk salat sammen med Monica, som jeg kjenner fra Trondheim. På hotellet avreisedagen ble det igjen  gresk salat. Nam..

På kvelden gikk jeg noen meter til Match More, en restaurant som ligger på topp på Tripadvisor i Platanias. Hyggelig sted, hyggelig servitør, men stifadoen var sånn passe. Kanskje ble det for mektig på en så varm dag, og så hadde jeg litt uro innvendig fordi jeg skulle reise hjem med flyet om noen timer. Reisefeber, som det kalles.

Fikk en nydelig ostekake som overraskelse. De fleste stedene gir en dessert eller raki etter maten. På hotellet sa jeg alltid nei til dessert som var kake, men tok et bittelite glass raki.

Var fin i magen hele uka, og takker den greske rene maten for det:) Noen hevder at raki er bra også, hva vet jeg.. Til og med mot myggstikk, bare se her:

Fra Øyas hemmelighet av Patricia Wilson.

Jeg kommer tilbake til et par innlegg til; fra hotellrommet, Chania og den fine turen til Agryopolis med Monica. Mange har sikkert fulgt med på instagram (stories) og facebook, men her på bloggen kommer det det sikkert andre bilder, selv om også noen vil være de samme jeg har lagt ut der.

Andre innlegg fra Kreta:

Har også vært i Paleochora, men det har jeg ikke blogget fra.

1. Så gøy å se alle matbildene dine, kjekt at den greske maten er venn med tarmene dine. Vi spiste masse grønnsaker og ost da vi var i Hellas i fjor, det er sant at det er mer smak i dem, enn de vi får hjemme.
    Jeg har lest Marit Kolby sin bok, ble inspirert til å følge rådene hennes, så nå er jeg på dag to med forlenget nattfaste og to måltider for dagen. Det går fint nå i helgen, får se i morgen når jeg skal jobbe 8 timer + 3 timer overtid...
    Håper solen skinner like mye på deg som på meg i dag :)

1. Takk, hyggelig at du synes det:) Maten er halve ferien:) Og den greske er favoritten, deretter spansk som god nummer to.
      Spennende at du prøver å følge Kolbys råd. Viktig å si at det er individuelt om man greier seg med to eller flere måltider per dag, hun er jo ikke bombastisk, men det er noe med hovedlinjene i måten å tenke på, jeg liker. Og la magen hvile, kall det gjerne faste, har jeg erfart flere ganger at ordner opp i betennelse i tarmen feks, men også når magen krøller seg til med IBS-plager.
      Før spiste jeg ofte og lite, det lærte vi også på et Grete Roede-kurs jeg gikk på, men også fordi den maten jeg spiste da krevde det, blodsukkeret svingte voldsomt. Etter at jeg begynte på lavkarbo endret dette seg, og blodsukkersvingninger har jeg ikke lenger og kan gå lenger mellom måltidene. Jeg spiser også sjeldnere og sluttet med å småspise (en sjelden gang: nøtter e.l.). Har prøvd lengre nattfaste en stund, tidsvinduet varierer, noen ganger tøyer jeg det lengre. Greier meg fint uten frokost, har aldri passet for meg å spise frokost. Jeg er en av dem som Kolby nevner som har følt jeg måtte spise frokost, fordi det var noe vi "måtte"/skulle/burde. Godt å lese det hun skriver, for det gir mening, rett og slett. Vi er forskjellige, og jeg spiser nå "frokost" til lunsj, eller sagt på en annen måte, venter ofte til lunsj med å spise. Greier meg fint med en kaffe, gjerne bullettproof som del av morgenritualet.
      Blir spennende å se hva du får ut av det. Trenger litt tid å venne seg til, gradvis. Og kanskje er er 2-3 netter med 16 timers faste nok , kanskje mindre, det finner man ut av. Og så er det noe med alder, jeg prøver å finne ut av det, om det gjør noen forskjell.. Ikke sikkert at vi som er over 60 skal satse på samme hest som de på 40. Men det gjelder faste. Ellers er vel det med ren mat etc, like viktig for alle.
      Fint vær her i dag også, ja. Skal straks ut å gå tur, og ta en kaffe med Pål.:)

2. Så delikat - utrolig flotte bilder. Skulle gjerne vært med på den der, lenge siden jeg har reist nå. Du er god til litt av hvert, Anita - også som reiseguide.