fredag 27. januar 2023

Alt han sa av Lise Marie Johansson

 Alt han sa er en velskrevet kjærlighetsroman, av det mer dysfunksjonelle slaget. Den har en god oppbygging og er spennende å lese. Jeg-personen reiser alene på ferie til Tyrkia etter en skilsmisse. Her treffer hun Leon, en sjarmerende og vakker mann, en del år eldre enn henne. Det blir kjærlighet ved første blikk som man sier. Det starter med en ferieflørt, og det er hun åpen for, men det blir mer heftig etterhvert. Han gir henne det hun har savnet i det havarerte ekteskapet. Kan dette vare? Tør hun å hengi seg helt?


Forlaget sier dette om boka: 
Leon var helt annerledes enn alle andre hun hadde truffet. Aldri før hadde hun kjent seg så sett og så ønsket. Alt hun hadde opplevd hittil i livet var falske skyggebilder, som om Leon var den første som virkelig så henne for den hun var. Men våget hun å satse alt?

Ikke så mye de røper, og det er vel heller ikke så lurt av meg å gjøre. Forfatteren har fortalt at hun ville skrive denne historien, fordi hun selv har erfaring med usunne forhold, og at hun ville fortelle om hvor lett det er å havne i slike forhold og hvor vanskelig det kan bli med grensesetting og å komme seg ut av det.
I denne historien får det for hovedpersonen uante konsekvenser, der faresignalene kommer gradvis og  økende over tid, mens personen blir mer og mer nedbrutt.

Det er en spennende og engasjerende historie å lese. Jeg var skeptisk til Leon fra første stund, dette måtte være for godt til å være sant,  tenkte jeg flere ganger når hun gjorde sine valg, er det mulig å være så dum? Ja, det vet vi at det er. Og det er veldig lett å stå utenfor å å mene noe, å dømme, man ser det mye lettere utenfra enn når man selv er inne i en et slikt forhold.  Jeg-personen har også en tenåringssønn hjemme, noe som ikke gjør saken noe bedre. Romanen gir et godt bilde av hva som kan skje når man mister seg selv i et forhold med store følelser, og en uforutsigbar og manipulerende mann. 

Anbefales!


Dette er Lise Marie Johanssons 2.roman. Hun har tidligere gitt ut Lillian B. Forfatteren (født 1963) er lærer, men har også jobbet innen rus-og psykiatri,


Lise Marie Johansson: Alt han sa, 230 s 
Liv forlag 2023
Leseeksemplar fra forfatter og forlag

8 kommentarer:

  1. Ikke helt i min gate, men syns det er fint at usunne forhold belyses. Jeg har en bekjent som har gått i den fella for mange år siden. I utgangspunktet skulle man ikke tro at en oppegående, intelligent og selvsikker kvinne som henne ville kunne vase seg til de grader inn i et så forferdelig forhold. Men jeg forstår nå at det kan skje. Som du sier, det er "lett" for oss på utsiden å se faretegnene som virker å være usynlige (i starten) fra innsiden. Igrunnen ganske skummelt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke sant...
      Ikke enkelt dette.
      Men boka er fin:)

      Slett
  2. Skrev en kommentar som ikke gikk gjennom, men får prøve igjen.
    Har sett denne boken på Bookbites/ Allbok men ikke visst hva den handlet om før nå.
    Som du og Marianne sier så er det lett å stå på utsiden og synse om andres forhold. Det er kanskje lettere å oppdage røde flagg for en på utsiden enn den som er midt i det. De røde flaggene er der sikkert fra begynnelsen av men hvem ser etter dem i forelskelsesrusen?
    Hmm...kanskje jeg må lese den likevel, uansett et interessant tema.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nettopp, man ser det ikke i forelskesrusen, fordi den også tar tid før den andre viser sine vanskelige sider.. Og det er da, i den rusen, man kanskje gjør noen overilte valg, som denne boka er et eksempel på.
      Tror du kan like boka:)

      Slett
  3. Jeg skummet fort omtalen din, og ser at jeg har noe å glede meg til. Takket ja til boka, og den ligger klar men så kom Ali Smith seilende inn her i går :)
    Nyt lørdagen Anita!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra Tine:) Jeg tok en økt for et par uker siden og gikk gjennom forespørslene jeg har fått, sa ja til noen, men ikke alle. Det kommer jo en del, og min tid - som hos de fleste er begrenset, må prioritere hva jeg skal bruke lese- og bloggetid på.

      Slett
  4. Ja, alt for fort å falle i fella, kjenner alt for mange som har gjort det. Da er det bedre å ha noen feider, for graset som regel ikke grønnere på andre siden sier jeg som har vært gift med samme mann i over 40 år. Boka har jeg notert meg så får vi se, mange bøker på vent nå :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant..Vanskeligere å komme seg ut av dess mer man vikler seg inn, ser det også ut til..
      Du har vært heldig :)

      Slett