lørdag 7. januar 2023

Boktips! Dorthea Bjørk av Bjørn Bottolvs. Spennende krim.

 Jeg vant Dorthea Bjørk i en adventskalender på facebook, initiert av Anne Lise Johannesen  som driver nettsiden Hverdagsnett , Hverdagsnettmagsinet og en del bokgrupper på Fb, blant annet gruppa Krimbøker.  En hyggelig overraskelse da jeg kom hjem fra julebesøk i Lofoten å se denne boka i postkassa. Attpå til med en hyggelig hilsen fra forfatteren i boka. Ikke ventet jeg lenge med å lese den heller. Jeg likte boka godt. Les mer under:


 Forlaget om boka:

Dorthea Bjørk er en middelaldrende kvinne. Handlingen foregår i Oslo, i nåtid, med en dramatisk hendelse under en snøstorm på fjellet som bakteppe. Dorthea har en litt annen innfallsvinkel på verden enn de fleste av oss og leseren vil raskt føle ubehaget ved å bli trukket inn i hennes bisarre tankegang. Dorthea Bjørks mørke sider kommer stadig mer til syne, noe som ikke minst overrasker henne selv, selv om hun etter hvert erkjenner dem.
Sønnen hennes forsvinner, hun hun foretar seg besynderlige handlinger mens hun desperat leter etter han. Hun opplever å bli sveket av ektemann og venninne, men utvikler til gjengjeld et besynderlige forhold til sønnens kamerat.
En misforståelse får fatale følger da hennes venninne uventet dukker opp hjemme hos henne, og etter enda en dramatisk hendelse en natt ved Monolitten i Frognerparken, som får store konsekvenser for Dorthea, er det som om hun forsoner seg med sin skjebne. Nå har hun ikke lenger mer å miste …



Jeg kjente til Bjørn Bottolvs fra før, jeg har til og med en ulest boka i hylla av han, utgitt på Kolon forlag. Jeg har enda ikke lest noe av ham, selv om det har stått på planen en stund. Nå fikk jeg gjort noe med det. Bottolvs er en dreven forfatter med 14 bøker i sin katalog, ut fra det jeg finne ut av. De aller fleste er gitt ut på Kolon forlag. Dorthea Bjørk er gitt ut på Liv forlag, hvorfor vet jeg ikke. Jeg vet i alle fall at Dorthea Bjørk er litt annerledes enn de andre krimbøkene hans om Jo Kaasa som er ren politikrim.

I starten av boka føltes det mest som å lese en psykologisk thriller. Vi visste ganske tidlig hva som skjedde med hennes mann som døde i en snøstorm da de var på hytta. Men vi vet ikke hva som skjedde med hennes 19-årige sønn som forsvant for noen måneder siden.  Dorthea gjør etterhvert en del merkelige ting, og opplever rare ting, noe som kan lede mot en upålitelig forteller, men dess lenger jeg kom ut i boka ble jeg mer usikker. 
Vi får gradvis svar på hva som skjedde med sønnen Robert. Måten det avdekkes på en genial.
Dorthea er en ensom sveket kvinne  i dyp sorg etter tapet av sønnen, som ransaker seg selv etter skyld.  I starten av boka bor hun også sammen med hans kamerat Ole, det vil si, hun har latt ham bo hos seg. Deres vennskap er det eneste hun har igjen etter Robert. Det skjer også flere drap rundt henne og andre merkelige ting. Hvilken rolle har hun i dette?

Dette er en lavmælt kriminalroman, som jeg likte godt å lese. Språket er bra, naturskildringene fine, karakterskildringene likeså,  atmosfæren tildels creepy.

Anbefales!

Henning har også blogget om boka.


Bjørn Bottlovs: Dorthea Bjørk, 216 s
Liv forlag 2022
Gevinst i fb-adventskalender



9 kommentarer:

  1. Takk for lenke. Dette hva en av de bøkene som kom høyt opp på min liste i fjor. Linte det om å leve i utenforskap. Anbefaler bøkene om Jo Kaasa. Det blir som å være med politiet på utrykknig. Sikkert noe røft språk for noen. Men jeg anbefaler de.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig. Det er en bra bok. Fikk litt Karin Fossum-vibber av denne innimellom.
      Skal ta en titt på Kaasa-bøkene etterhvert. Har som sagt en eller to i hylla. Røft språk er jeg ikke redd for.

      Slett
  2. Høres bra ut, har lastet den ned fra Bookbites, så gjenstår det å se om jeg rekker/husker å lese før fristen går ut. Siste etappe på tour de Ski i morgen så da blir det nok litt mer lesing fremover.

    SvarSlett
    Svar
    1. Spent på hva du vil synes. Det er noen ekle scener uti boka, hvor jeg følte skikkelig ubehag, men litteraturen skal jo berøre, skake også, på forskjellig vis .

      Slett
  3. Gratulerer med gevinst! Fin omtale, kanskje jeg skal lese denne, for å "reparere" etter jeg leste Med ansikt mot døden, som ikke fikk så bra score hos meg. Som jeg selv skrev i omtalen, så hoppet jeg rett inn i en serie og leste bok nummer ti, så at det manglet litt på karakterene, var ikke så rart.
    God søndag Anita!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Tine:) Det er den jeg har i hylla, jeg også.
      Sikkert lurt å starte noenlunde fra scratch i serien.
      Takk og god søndag til deg også:)

      Slett
  4. Fullstendig ukjent forfatter for meg. Han har gått helt under radaren. Noterer meg psykologisk thriller og creepy. Ikke lange boka. Kanskje lar jeg meg friste.
    Og takk for tips ang Bookbites. Jeg må nok sjekke mere. For meg ser det ut som at ingen bøker er tilgjengelige, og jeg får heller ikke opp noe sted at jeg har ønsket meg boka? Her må det mer forskning til :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. En norsk veteran på et mindre forlag , eller imprint av Gyldendal. Nå Liv, men vet ikke om det gjelder kun denne boka. Pensjonert politimann som skriver veldig bra:)

      Bare hyggelgi ang Bookbites, rart du ikke finner en enste ledig bok..?
      Sender deg melding på hvor du finner ønsket bok.

      Slett