lørdag 16. mars 2024

Aldri være trygg av Hanne Gellein #3 . Forrykende krim med nynazistisk bakteppe fra Trøndelag

"Hanne Gellein har skrevet en meget god oppfølger, og fremtiden for vår nye krimforfatter lover godt hvis hun holder denne stimen" 

Dette skrev jeg i mitt innlegg om bok nr 2 i serien om patolog Silje Andersen og hennes gode venn gamer og hacker Luca Stellander. I Gelleins nye krimroman er det Silje og Luca det handler mest om. De er utsatt for store prøvelser og er begge i fare på hvert sitt vis. Og holder Gellein stimen også denne gang? Det kan jeg love deg at hun gjør.



Forlaget om boka:

Omtale

Aldri være trygg er en psykologisk krim med thrillerens heftige tempo. Hanne Gelleins tredje krimroman om rettspatologen Silje Andersen, der fortidens skygger er i ferd med å ødelegge livet for både Luca og Silje på hvert sitt grufulle vis.

Da Silje Andersen våkner opp, er hun lenket fast i en mørklagt og illeluktende kjeller. Hvordan ble hun fanget her, og hvem vil henne så vondt? Hun kjemper for å komme seg løs og i frihet, men hvordan skal hun klare det? Omverdenen tror hun har reist på ferie. Det er kun én person som er mistenksom nok til å undersøke – bestevennen Luca Stellander. Men nå sitter han varetektsfengslet etter at det har kommet nye opplysninger i en gammel drapssak.

Fem år er gått siden lederen i Nordisk Front ble drept, og et sentralt vitne hevder å ha sett at det var Luca som slo ham i hjel. Forgjeves har Luca Stellander forsøkt å ta avstand fra sin fortid i det høyreekstreme miljøet. Men nå henter skyggene ham inn. Hva skjedde egentlig den kvelden for fem år siden i Falstadskogen?



Silje våkner i en mørk kjeller, fanget. Omverdenen tror at hun har reist på ferie i fire uker. Luca begynner å føle en uro, han har ringt henne noen ganger uten å få svar. Litt ulikt Silje å ikke svare, men det har nok sine grunner, tenker Luca helt til han blir innbrakt til avhør i en fem år gammel drapssak. Han får beskjed om å holde seg hjemme, men Luca blir etterhvert så bekymret for Silje at han må gjøre egne undersøkelser. Han besøker leiligheten hennes som han har tilgang til og får sine mistanker forsterket. Han er også ganske sikker på hvem som stå bak, og melder henne savnet. Erlend, politimannen som Silje gjorde det slutt med i forrige bok, tar Luca på alvor, men sier de må vente litt med å melde henne savnet. De må ha mer enn en bekymret venn og eks-kjæreste liksom. Luca har også mer enn nok med å bli mistenkt  i den gamle drapssaken, hvor hans venn Magne i Nordisk Front ble drept på en leir på Falstad utenfor Levanger. Luca er ganske sikker på at han ikke har drept Magne, men noe er litt uklart fra den kvelden det skjedde. Vekselvis med kapitler om Lucas kamp for å renvaske seg i avhør og jakten på Silje, kommer minner til overflaten. Hva skjedde egentlig den kvelden på Falstad?

Vi virvles inn i et mørkt drama hvor unge mennesker lever i en sterk tro på at den hvite rase er overlegen og at Norden står i fare for å bli overtatt av muslimer og andre som ikke hører hjemme her. Samholdet er sterkt, og prisen for å hoppe av, er høy, noe Luca smertelig får erfare. 
Det er knapt noe som skremmer meg mer enn høyreekstreme krefter og nynazisme, som dessverre får stadig mer fotfeste både i Europa og Amerika. Jeg synes Gellein mestrer å vise frem mekanismene i et slikt miljø, hvorfor blir man med, hva skjer, hvorfor er det vanskelig å forlate, hvordan man blir indoktrinert og hjernevasket. Som i en sekt. Dette gjør hun mesterlig i rammen av en kriminalroman, som er forrykende spennende på flere plan. Det er velskrevet uten dødpunkter og med skumle scener. Det er neglebitende og søvnforstyrrende (advarsel!), en bok det er vanskelig å legge fra seg. Scenene fra Falstadskogen er også av det skumle slaget. De hører lyder, det tasler og rasler, det hviskes... 
Jeg har ikke vært i Falstadskogen, stedet som var fangeleir under andre verdenskrig  (i dag museum), men jeg kjører forbi avkjørselen hver gang jeg drar for å besøke mine foreldre på Verdal. Hver gang tenker jeg at jeg må sette av tid å dra dit snart. Jeg kjenner folk som har vært i skogen som merker at det er noe der, avtrykk, en spesiell stemning, som om man hører de dødes smerter og lidelse fra krigens dager. For den som er følsom for slikt, for den som tror på sånt. At det er et spesielt sted, kan det ikke være tvil om. 
Gellein skriver dette levende fram, slik at det føles om å være der. Da er det godt å vite at man sitter trygt i egen leilighet med folk rundt seg på alle kanter. 

Anbefales. Ypperlig tips til påskekrim. Terningkast 5.

Tine har også lest og blogget om boka (pluss de to andre i serien), les gjerne !


Andre av Hanne Gellein jeg har blogget om:



Hanne Gellein: Aldri være trygg, 286 s
Cappelen Damm 2024
Leseeksemplar fra forlaget

8 kommentarer:

  1. Flott påskekrimtips! Jeg har faktisk ikke lest denne forfatteren, og fant tre titler på Storytel, så det kan jeg lett gjøre noe med. Spennende bakteppe og ikke minst lokasjon, takk Anita!

    SvarSlett
    Svar
    1. Oj, har du ikke lest noe av henne, vår nye trønderkrimforfatter? Trodde "alle" hadde det.. men sånn er det vel ikke, så mange krimbøker som gis ut hvert år. Veldig bra bøker, håper du også liker dem:)

      Slett
    2. Nå har jeg gjort noe med den saken. Stolpejakt, ny giv på trimmingen og Storytel, fikk meg raskt gjennom de to første bøkene. Siden Bookbites var på lag, fikk jeg lest den nyeste også :) Lenker til deg, takk for supert lesetips!

      Slett
    3. Så gøy å høre Tine. Og så bra at du likte bøkene:) Og takk for link:) Har nå blogget om Fritt vilt, og linket til deg der:)

      Slett
  2. Eg har heller aldri lese noko av denne forfattaren, men vart litt frista av omtalen din. Går det greit å starta på denne siste, trur du?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror det, men jeg er ikke så opptatt av kronologi. I den siste handler det mest om Luca, og hans historie, så jeg tror det går greit. Selv om hovedkarakterene er de samme (Lucas og Silje), så er tema og plott veldig forskjellige..

      Slett
  3. Alltid morsomt å lese bøker som omhandler steder man kjenner. Ha en fin helg og påske. Det blir hjemme påske for meg, men det liker jeg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det. Takk, du og Ingun:) Hjemmepåske her også:)

      Slett