fredag 22. februar 2013

Fridag, fredagskos og pakker i posten!

Endelig fredag og langfrihelg. Foruten nødvendige gjøremål, skal jeg slappe av med å lese, se litt underholdning på TV,  gå turer og sove. Storm i juni skal være ferdiglest i løpet av søndag, som er fristen i Lines lesesirkel. Jeg er godt i gang og kommet 150 sider ( av ca 500)  avgårde. Den har vært litt treg så langt å få fatt på, men det tror jeg handler om at det er utrolig mange personer som skal introduseres når folket flykter fra Paris ved tyskernes invasjon. Samt at jeg har vært veldig trøtt denne uka. Men jeg fryder meg over en del nydelige formuleringer og skildringer.


Ellers lånte jeg noen lydbøker på biblioteket i går og har hørt en cd av Arto Paasilinnas Prosten og hans forunderlige tjener. Den er fornøyelig. Humrer når jeg tenker på prostens tale i begravelsen til Selskapskokka som døde som følge av å bli jaget opp i en høyspentmast sammen med binna. Begge døde naturligvis. Jeg har lastet boka inn på ipoden slik at jeg kan lytte mer når jeg vasker og går tur.

I dag fikk jeg også to hyggelige bokpakker i posten. Den ene var en overraskelse fra min skjønne datter. Hun hadde skrevet et fint kort, og lagt ved nydelige fruktteposer samt en liten gavepakning med Ahave-produkter. Jeg ble helt rørt om hjerterota.

Så heldig jeg er som har en slik snill og søt datter.:)

Den andre pakken var en bok fra Schibsted, som jeg ønsket anmeldereksemplar på. Digital fotografering av Doug Harman. Jeg fotograferer mye, og synes denne var verdt å kikke på. Så langt virker det som en meget lettfattelig og fin bok, i passe størrelse for den som trenger og ønsker akkurat en slik for å lære mer om alt det tekniske rundt digital fotografering, - som kameraets muligheter, valg av programvare, datamaskin, skriver, redigering, hva man kan laste ned på nett, bildekomposisjon etc. Den virker veldig grei. Jeg har Scott Kelbys bøker fra før. De er veldig bra, men det er flere bøker og de er mer tettpakkede av informasjon. Denne lille boka er veldig hendig og en akkurat passe bruksbok, hvis du ikke er spesielt teknisk begavet og interessert og vil fordype deg i mer avansert stoff.


Jeg har tenkt meg ut å fotografere litt i helga for det er meldt knallvær. Fotografere med mitt Sony Nex, som  er noe helt annet enn snapshots med lommekamera og mobil. Jeg skal også komme tilbake til denne boka når jeg har lest mer grundig gjennom den.

Ønsker dere alle en riktig god helg!

4 kommentarer:

  1. For en vidunderlig fredag!! Her hos meg har det vært full fart fra jeg sto opp. Har vært på jobbintervju og får tilbakemelding over helga, gjett om jeg er spent :) Håper resten av helgen din blir like fin, klem fra Anette :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Ja, ikke sant. Jobbintervju er spennende. Tvi tvi.:) helgeklem tilbake..:)

      Slett
  2. Høres ut som du er godt inne i en vidunderlig helg. Kos deg masse! Jeg har begynt å fylle opp min helg, lærer aldri :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk.:) Jeg liker og trenger helger hvor jeg ikke har for mye fastlagt program::) God helg til deg Tine.:)

      Slett